Aleksandar je završio ekonomiju pa otišao u zanatlije: "Potrebno je snage i izdržljivosti, mnogi odustanu"
Aleksandar Marinković ima 29 godina i već pola decenije u beogradskom naselju Voždovac vodi svoju vulkanizersku radnju "Aca vulkanizer". Pošto mu je, kako kaže, bilo teško da nađe odgovorne radnike, zaposlio je strica Milovana i braću od tetke Nikolu i Aleksu, a njegova uspešna ekipa sada efikasno pruža brojne usluge vozačima koji ovde dovoze svoje četvorotočkaše.
Aleksandar je diplomirao ekonomiju, a vulkanizerski poziv je, kako kaže, odabrao svestan da kao ekonomista neće moći da zaradi dovoljno za pristojan život.
- Nijedan posao nije lak, a ja sam se u ovome pronašao jer ipak kao preduzetnik imam svoju slobodu. Radim 11 sati dnevno, osim subotom kada smo u radionici kraće i nedeljom kada imamo slobodan dan i kada sve vreme provodim sa suprugom i ćerkom. Ovo je sezonski posao, pa zbog toga nudimo više vrsta usluga - priča Aleksandar.
- Zimska sezona nam traje od novembra do Nove godine, a letnja kreće u aprilu i često se produži do septembra, zavisno od toga kada ljudi idu na more i kada se sete da treba da zamene gume - kaže Aleksandar.
Učenje zanata
Krpljenje guma, vulkanizacija (najčešće topla), čep, montaža i demontaža guma, balansiranje svih vrsta guma, ispravljanje felni, zavarivanje felni, hotel za gume, poliranje farova, dopuna klime, su najčešće usluge koje Aleksandar nudi u svojoj radnji i to zahvaljujući zanatima koje je učio godinama.
- Na obuku za vulkanizera krenuo sam sa svoje 23 godine kod mog dede koji je tada već imao vulkanizersku radnju. Posle toga sam rešio da u isto vreme radim na dva posla, pa tek onda da otvorim svoju radionicu: pre podne kod dede u Rakovici, a noću u jednoj firmi kao radnik obezbeđenja. Bilo je naporno, ali sam nekako izdržao i pregurao taj period - priča Aleksandar.
Uštedeo je novac, kupio prve dizalice i repro materijal, a deda mu je pomogao sa dve mašine: jednom za balansiranje i drugom za demontažu.
- Imao sam samo ono osnovno: kompresor, dve pegle i objekat koji je trebalo da se renovira. Ništa od osvetljenja nije radilo, zid je bio napukao, kao i cev, a napolju je bila samo jedna cirada umesto krova - seća se Aleksandar i dodaje da je nakon toga nastavio da prikuplja novac za obnovu radnje.
Kađe da je znao šta želim i zbog toga je odmah po završetku fakulteta radio i danju i noću da bi platio školarinu, ali i sve troškove radionice.
- Čak sam za svaki slučaj položio i vozačke ispite za motor, automobil i kamion - dodaje.
Težak ali isplativ posao
Za posao vulkanizera kaže da je težak, ali isplativ. Dodaje da retko ko hoće da radi ovaj posao jer se skoro sve vreme boravi napolju, i kad je hladno i kad je toplo, kao i da mnogi odustanu kad čuju da treba da stalno da se čuči, pa da se ustaje i tako u krug.
- Potrebno je snage i izdržljivosti. Ovo je prljav posao, ima dosta prašine, a ljudi danas neće da se prljaju i žele da zarade novac na najbrži mogući način - iskren je Aleksandar.
Sagovornik Priča sa dušom je prošao brojne poslove da bi stigao do ostvarenja svog sna, odnosno da bi imao svoju radionicu i postao preduzetnik.
Već kao punoletan momak, paralelno sa školom, radio je na građevini, zatim kao konobar, pa na poslovima obezbeđenja, a onda i u štampariji.
- Dugo sam razmišljao da li tražim posao u struci, sa diplomom ili da se okrenem preduzetništvu. Znao sam da će mi sa tom diplomom prihodi biti ograničeni i da bi celog života trebalo da radim za platu koja ne bi pokrila osnovne uslove za život, a da ne govorim o kupovini automobila ili stana. Sa platom nema velikog napretka u Srbiji. Iako sada u svojoj radionici radim i po 11 sati dnevno, osećaj je neverovatan, a granice ne postoje - rekao mi je mladi vulkanizer, jedan od retkih u toj profesiji sa fakultetskom diplomom.
Aleksandar pojašnjava da je svaki automobil priča za sebe i da se za svaki model mora znati gde se postavlja dizalica, koja se gedora koristi, kako se guma montira i demontira, gde su senzori, kako se balansira, ima li automobil aluminijumske ili čelične felne, kao i na koji način se krpi guma.
- Moj tim i ja smo uigrani i dobro organizovani. Kad nastane gužva tačno se zna ko skida i namešta gume, ko radi na balanserki, ko radi zavaruje aluminijumske felne… S obzirom na to da imamo skupe mašine i aparate, neophodno je da se radi pedantno i da zanat "uđe u ruke", da se sve prati i da majstorove ruke budu usaglašene - priča Aleksandar dok prelazi na deo posla sa bakarnom mašću, zahvaljujući kojoj točak dobro može da nalegne.
Sve je počelo kada je video da ljudi dosta traže ispravljanje felni, pa je odlučio da i to doda u ponudu, kao i dopunu klime i poliranje farova. Dve godine je skupljao novac za polovnu mašinu za ispravljanje felni, a u međuvremenu uspeo da kupim još nekoliko novih.
- Kad im pukne felna, ljudi traže ispravljanje i varenje felni, a kad im pukne guma traže vulkanizera. Ja sam to spojio i sada na jednom mestu mogu dobiti sve te usluge - rekao je Aleksanda.
Njegovu radnju ćete prepoznati po užurbanoj atmosferi, vrednim radnicima i brojnim klijentima, kao i po igrački moskviču, koja se nalazi na krovu radnje kao suvenir, a koju su Aleksandar i brat dobili od dede i koja je nekada bila deo kolekcije.
(Telegraf Biznis/Priče sa dušom)
Video: Edina je najmlađa vlasnica škole jahanja u Srbiji
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.