• 58

Beograd ostaje bez parking mesta: Otkrivamo istinu o jednom od najvećih problema prestonice

Ko je odgovoran, šta kaže zakon, koliko parking mesta MORA da ima zgrada, ko zarađuje na iznajmljivanju mesta, zašto su stare zgrade problem i da li će biti rušenja

  • 58

Broj parking mesta u Beogradu i da li ih ima dovoljno nepresušna je tema stanovnika prestonice. Prema dostupnim podacima, broj registrovanih vozila u Beogradu od 2000. godine do danas uvećan je za 40%, ali o tome koliko mesta za parkiranje nedostaje niko se ne usuđuje da da preciznu računicu.

Proveravali smo i šta je zapravo najveći problem - da li zaista nema mesta, ili su za sve kriva neka druga vremena i koliko taj problem diže cenu novogradnje. I najvažnije pitanje - da li svaka zgrada danas mora da ima i određeni broj parking i garažnih mesta.

- Po novim propisima (Zakon o planiranju i izgradnji koji je početkom godine stupio na snagu), svaka zgrada koja se zida mora da ima i određeni broj parking mesta. Dakle, ako ima 100 stanova, potrebno je da naprave 100 parking mesta - rekao je za Telegraf Biznis Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije.

Nećete se useliti u zgradu ako ona nema parking mesta koliko i stanova

Kako nam je objasnio, zbog toga se i kopaju podzemne etaže i normalno, navodi, to poskupljuje gradnju jer se na taj način, između ostalog i rešava problem parkiranja.

U zonama gde su široke ulice i velike površnine, kao što je Vojvođanska, ili Vojvode Stepe, parking mesta mogu da se obezbede i napolju, navodi on. Međutim, ti prostori se negde plaćaju, a negde ne, ali svakako moraju da se obezbede.

Parking, automobili

Parkiranje uveče u Beogradu je već duže vreme misaona imenica Foto: Pixabay

U suprotnom?

- Ne može da se primi zgrada, ne može ni inspekcija ni komisija da je dozvoli. Ukratko, neće dobiti upotrebnu dozvolu ako nema garažna mesta. Tako je po zakonu. Naravno, ako neko izdejstvuje drugačije je već druga priča, ali nikako ne po propisima - kaže Rodić.

Da je parking obavezan u novim zgradama potvrdili su i ranije iz Gradske uprave:

- Svaka nova zgrada, prema propisima, mora da ima parking u okviru parcele. Za stambene zgrade to je parking mesto po stanu, a za poslovne je jedno mesto na 80 metara kvadratnih - rekli su u gradskoj upravi.

Oni smatraju da je najveći nedostatak parking mesta u srpskoj prestonici u samom centru, jer većina zgrada datira iz perioda kada se nisu gradile podzemne garaže, kao što je to danas obaveza svakog investitora.

- Postoje propisi još od 2015, kada je rečno da nema više divlje gradnje. Pa, ove godine i ovaj zakon za novogradnju. U centru grada, investitor mora duboko da kopa da bi smestio garažu. U Ivana Ribara na primer, možete garažna mesta da smestite i napolju, to važi i za prigradske zone - navodi Rodić.

Izdavanje parking mesta postao biznis

On još jednom ističe da propisi nalažu da svaki stan ima parking mesto.

Parking, automobili

Od 2000. godine broj vozila u Beogradu je porastao za 40% Foto: Pixabay

- Postoji sada praksa da neko neće da kupi parking mesto uz stan, već samo da zakupi. Onda imate situaciju: 30 stanova, 30 mesta, garažno mesto 10.000 evra, pa izvolite. To se nekome ne isplati, i investitor taj prostor dalje prodaje, ili pretvara u magacinski, što opet ako nije namenski tako, pitanje je legalnosti - priča on.

Zbog toga je, potvrđuje, izdavanje parking mesta postao isplativ biznis:

- Kod nas ima ljudi koji nemaju hleba da jedu, ali voziće kola. Oni su problematični jer nemaju i novca da plate garažu koja je mesečno 50, ili 60 evra. Posebno jer su oni koji iznajmljuju ili prodaju parking mesta stavili dosta jake cene - kaže Rodić.

Goran Vesić, garaža Pionirski park

Parkinzi tržnih centara su uveli ograničenja, jer su građani njihova mesta koristili zbog prezauzetosti ispred sopstvenih zgrada Foto: Beoinfo

- Pravi je biznis jer će većina ipak plaćati i više od 50 evra jer nemaju gde, a ako im jednom neko razbije automobil napolju, to su dve godine plaćanja garaže -

Dobar deo Beograđana "muke" sa parkingom rešava tako mesečnim zakupom mesta. Precizan podatak koliko je privatnih garaža u Beogradu nema.

Sa druge strane zakon ne zabranjuje osnivanje privatnih parkirališta na parcelama koje građani poseduju, ali za razliku od Parking servisa, njihovo poslovanje nije definisano nikakvom odlukom. Jedan od načina da se njihov broj uveća je kroz javno-privatno partnerstvo.

Osim investitorima, u planu je da se javno-privatno partnerstvo ponudi i građanima, odnosno da se dugoročno zakupe parking mesto u gradskim garažama na, na primer 20 ili 30 godina.

Na pitanje kako su onda nikle zgrade bez garaža i parkinga, Rodić to pripisuje nelegalnoj gradnji.

- Znamo da su ljudi kupovali zgrade sa pogledom, a onda dobiju pogled u tuđi prozor. Haos je nastao otkad je divljala divlja gradnja, od 2015. posebno u gradskim centralnim zonama. Urbanisti nisu mnogo vodili računa šta su potpisivali i dozvoljavali - navodi Rodić.

Zbog toga, kako kaže, doveli su do velikih problema koje već osećamo - nedostatak garažnih mesta, buka, zagađenost, energetska efikasnot.

Trenutno je kontrola zadatak građevinske inspekcije, a ukoliko bi se dokazala nepravilnost, objekat bi morao da se ruši. Kako i sam Rodić navodi, mnogo njih.

- Građevinska inspekcija ovog Sekretarijata vrši inspekcijski nadzor nad izgradnjom objekata, shodno Zakonu o planiranju i izgradnji. U skladu sa tim, gradski građevinski inspektori kontrolišu da li se objekat gradi prema izdatim lokacijskim uslovima, odnosno građevinskoj dozvoli - čiji je sastavni deo projekat za građevinsku dozvolu, sa tehničkom kontrolom, odnosno potvrdom o prijavi radova - rekli su za Telegraf Biznis iz Sekretarijata za inspekcijske poslove.

Građevinska inspekcija, navode, pored ostalog kontroliše i da li je broj izgrađenih parking ili garažnih mesta u skladu sa izdatim lokacijskim uslovima, građevinskom dozvolom i projektom za izvođenje.

Kako izgleda traženje parkinga po Beogradu

Traženje parking mesta u prestonici noćna je mora svakog vozača, i to će vam reći svako od njih, bez izuzetka. Taman kad ga uočite, shvatite da niste jedini. To je posebno očigledno petkom ili vikendom, kada je u centru i besplatan parking, pa svima onima koji se upuste u izazov da popiju piće u gradu, a da se dovezu svojim četvorotočkašem to piće na kraju i presedne - nekada je potrebno i 45 minuta da se oslobodi mesto. Pojedini ga strpljivo čekaju, upalivši "sva četiri", drugi kruže, a kada se konačno smeste, zaborave i gde su ostavili automobil. Treći pokušavaju da se "uglave" u dobro poznate "štekove", moleći Boga da ih pauk ne odnese.

Beskonačna potraga, potrošeno gorivo i nervi su kolateralna šteta.

Ima osećajnih i empatičnih, pa nije retko da u Novom Beogradu naiđete na automobil koji je u leru, kako biste isti mogli da pomerite, ako baš morate.  Dovitljivosti tu nije kraj, tako neki svoja parking mesta, ili ona koja smatraju svojim, štite kanticama, flašama, i predmetima koji vam ne bi pali na um za tu svrhu.

Parking je i najčešći krivac razmirica sugrađana, neke se završe i tučom, ili ponekim polomljenim nosem, kao nedavno.

Da rezimiramo za kraj:

U gradu ima 20.000 zoniranih mesta.

Svake godine se registruje novih 50.000 vozila.

Ne zna se koliki je ukupan broj automobila.

Ne zna se koliko ima divljih zgrada koje ne poštuju parking pravila.

Ne zna se koliko je parking mesta pretvoreno u magacine.

...

Zakon je dobar i postoji, samo bi trebalo da se pridržavamo njega.

Video: (AUDIO) Vrlo neprijatan razgovor vlasnika odnesenog vozila i radnice Parking servisa

 

(Vesna Bjelić / v.bjelic@telegraf.rs)

Komentari

  • Dijaspora

    Na zalost, tekst opisuje stanje naseg drustva.. ne verujem da ce ista ikad biti bolje ni u preostonici ni u ovoj jadnoj zemlji na brdovitom Balkanu.. daleko je ovaj narod od jednog ozbiljnog drzavotvornog vladanja...na svakom koraku bahatost...primitivizam...neprosvecenost..legalizovani kriminal... znaci problem u narodu.. i tako sam spakovao kofere i otisao ... nema svrhe sedeti negde gde nikad nece biti dobro..nema tu spasa...

  • Neko

    Ceo grad je u problemu a ni jedan korak nije preuzet da bi se to rešilo, čak ni na papiru. Garaže U krugu dvojke neće rešiti parkiranje šireg dela grada koji je takođe U problemu. A kad prave zgrade na neki način zaobilaze ta pravila oko parkinga i nema ga dovoljno. Prazne parcele grad umesto da pretvori U parking, prodaje ih investitorima za zgrade.

  • Ris

    Taj problem je nerešiv. To ti je kao da u šibicu naguraš fudbalsku loptu.

Preporuka sa Weba

Google preporuke