Koliko treba da iznosi džeparac za školu i šest saveta kako da ga odredite

Početak školske godine može da predstavlja pravi finansijski izazov za roditelje. Novi udžbenici, školski pribor, garderoba, vannastavne aktivnosti, ekskurzije – sve su ovo stavke sa kojima se roditelji školaraca susreću svake jeseni, u želji da svojim najdražima obezbede što bolje uslove obrazovanja i odrastanja.

Da bi sve potrebe i želje bile podmirene, potrebno je napraviti uravnoteženu finansijsku konstrukciju, pri čemu se iz vida ne sme ispustiti još jedna važna stavka – džeparac.

Brojne su nedoumice sa kojima se roditelji susreću tim povodom – da li je džeparac neophodan ako dete već ima sve što mu je potrebno, kada treba početi sa davanjem džeparca i u kom iznosu, da li novac davati u ustaljenim vremenskim razmacima ili po potrebi...

Neke ankete od prošle godine govore o tome da u Srbiji osnovci dobijaju manje do 200 dinara za džeparac, što nije dovoljno.

Kako biste bili na pravom putu, a s druge strane da svom detetu date najbolje, počnite i dete od malih nogu da učite da ceni novac i da njime raspolaže.

Važno je odrediti tačan iznos novca koji dete dobija kao džeparac i dinamiku isplate koje se treba striktno pridržavati. Takođe, novac za džeparac treba da bude u skladu sa životnim standardom porodice, ali tu je uvek i izazov kako da to ne bude ni premalo ni previše.

Pre nego što pročitate savete kako da odredite visinu džeparaca za svog mališana, odgovorite nam u našoj anketi, šta vi mislite, koliki je džeparac dovoljan za dete koje ide u školu, odnosno, koliko vi novca planirate da izdvojite?

Koliko ćete vi izdvojiti detetu za džeparac (na dnevnom nivou)?

Koliko ćete vi izdvojiti detetu za džeparac (na dnevnom nivou)?

Stručnjaci savetuju da pustite svoje mališane da pogreše, ipak se najbolje uči na sopstvenom primeru, ali uvek imajte na umu da ako se vi kao roditelj ponašate odgovorno na polju finansija, tako će se ponašati i vaša deca. Pitali smo i analitičare Erste banke da nam pomognu oko saveta kako da se napravi pravi izbor, a da biste nekako stigli do odgovora na ovo važno pitanje, u nastavku je i nekoliko saveta

1. Polazak u školu – dobar trenutak za džeparac prilagođen novim troškovima

Boravak u školi je novo iskustvo za dete, koje podrazumeva i situacije u kojim će samo odlučivati da li na nešto treba trošiti novac ili ne. Zato je nova školska godina dobar period da svom detetu omogućite da raspolaže vlastitim novcem, čiji je iznos usklađen sa troškovima koje ima u školi. Da li ćete mu džeparac davati na dnevnom, nedeljnom ili mesečnom nivou zavisi od vašeg dogovora sa detetom. Ipak, imajte na umu da je preporuka da se deci do 12 godina starosti novac daje na nedeljnom nivou, jer u tom uzrastu tek razvijaju veštine dugoročnog planiranja. Od 13. godine već možete početi sa mesečnim isplatama – na taj način dete uči da na duže staze raspolaže onim što ima i dalje razvija veštinu upravljanja novcem.

2. Detetu povremeno možete pomoći da napravi pametan izbor

Konačnu odluku na šta će potrošiti novac treba da donese dete, ali to vam ipak ostavlja prostora da ponekad utičete na njega, kako bi napravilo pametan izbor prilikom kupovine, ili uštedelo novac za nešto vrednije. Ovakav pristup stvara mogućnost da dete nauči kako da planira lični budžet, kao i da uvidi odnos između cene i kvaliteta i kasnije samostalno proceni da li je nešto vredno njegovog novca ili ne.

Dete , novac, pare, dečak, sakupljanje, štedi, štednja

Foto: Profimedia

3. Redovnost i tačan iznos su važni

Prilikom davanja džeparca, veoma je važno da se pridržavate dogovorene dinamike isplate i sume, jer dete na vašem primeru uči da poštuje dogovore. Redovnost davanja i visine džeparca pomaže mu i da razvija veštine planiranja, jer unapred zna na koliko novca može da računa.

4. Davanje dodatnog novca nije poželjno

Dok još uvek stiče veštine finansijskog planiranja, može se desiti da dete potroši novac pre no što dobije novi džeparac. U tom slučaju nije poželjno davati dodatni novac – ovakva iskustva predstavljaju važnu životnu lekciju da novca ponekad može i da bude malo i da treba pažljivo promišljati troškove.

5. Visinu džeparca odredite prema životnom standardu porodice

Nedovoljan džeparac može dovesti do toga da se dete oseća isključenim iz svoje društvene grupe, dok bi previsok iznos stvorio nerealnu sliku o stvarnim finansijskim prilikama kod kuće, usled čega dete ne bi naučilo da se nečega odrekne i napravi prioritete.

6. Deca najbolje uče na primeru roditelja

Ne zaboravite da ste vi prvi uzor na koje se vaše dete ugleda. Ukoliko se i sami ponašate finansijski odgovorno, planirate kućni budžet i vrednujete štednju (ne i škrtost), i vaše dete će lakše usvojiti ove navike. Na sopstvenom primeru deci možete pokazati kako se štedi, a savet je i da sa njima podelite i edukativne priče o štednji. Upravo navike koje deca steknu u detinjstvu i mladosti utiču na to koliko odgovorno će upravljati novcem kasnije, kao i na to da li će i koliko štedeti.

(Telegraf Biznis)

Tagovi: dete u školu, džeparac, Škola, uzina

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (8)
Poređaj komentare:
  • I
    Imenjak

    Koliko imas hahaha ako sta ostane

  • N
    Niki

    Samo jos dilere da pohapsite i onda ce deca kupovati uzinu a ne droguuu....

  • W
    Wtf

    Ja kada sam išla u školu ujutru imala sam doručak kući,(eurokrem i parče hleba mleko) i užina u školi nikakav dzeparac nisam ni imala od prvog do osmog