Crni petak u Srbiji: Akcija, sniženje i rasprodaja nisu isto. Ovako trgovci ne smeju da vas varaju!
Groznica Crnog petka prelila se i na naše tržište prethodnih godina i već odavno kupujemo na Crni petak, dan kad Amerikanci počinju na veliko da kupuju uoči božićnih praznika.
Ove godine Black Friday dolazi u nezodnom trenutku po trgovce, ali će mnogi pokušati i da ga iskoriste. Naime, kako saznajemo, zbog pada prodaje mnogih brendova u šoping centrima u Srbiji nuditi popusti i do 75 odsto.
Svejedno, apeluju da se vodi računa o epidemiološkim merama, zbog čega su, navode nam, unapred spremni na manju potrošnju. Tržnim centrima u Srbiji je skraćeno radno vreme, ali prodavnice određenih brendova koje su zasebene u prestonici, rade uobičajeno.
Očekivano, ove godine prepotsavka je da če se bolje prodavati takozvani strateški artikli kao što su prehrambene namirnice, ali i pandemijski hitovi poput osveživača prostora, maski i sredstva za dezinfekciju, dok bi tekstil, tehnika i nameštaj mogli da idu slabije nego inače, u skladu s trendom koji se beleži od lokdauna.
Kupci bi stoga mogli da naiđu i na veće popuste nego ranijih godina.
Trgovci u Srbiji su poslednjih nekoliko godina prihvatili tradiciju koja je došla sa Zapada, i približili se evropskoj praksi kada je reč o velikim popustima.
Očekuje se i rast online prodaje, što neki vide kao veliki izazov za male prodavnice.
Već danima traje mahnito oglašavanje sniženja cena, ali i pored zaista dobrih ponuda koje se mogu očekivati, stručnjaci kažu da treba biti hladne glave kako bi se probili kroz hiljade onih koje to nisu.
Domaći stručnjaci za marketing upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.
Nesavesni trgovci mogu da iskoriste dan velikih popusta kako bi nas prevarili, rekao nam je Marko Dragić, pravni savetnik pri NOPS.
Na primer, nije isto napisati "sniženje" i "rasprodaja". Termin rasprodaja se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću.
I termin sniženje ne može da se koristi van perioda koji je definisan zakonom. Može samo da se koristi akcijska ponuda. Akcijske cene, s druge strane, su najviše zastupljene u marketima kada predstoji neki bitan datum/događaj ( slave, Bozić, Nova godina, itd), objašnjava on za naš portal.
- Kada su u pitanju sniženja ili akcijske cene, trgovci se veoma često koriste metodom da cene podignu pre samog sniženje, a kada počne sezonsko sniženje vrate prvobitne cene i na taj način varaju potrošače. Ove slučajeve treba da sankcionište tržišna inpekcija prekršajem, tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je promenjena cena - kaže naš sagovornik.
Na šta potrošači posebno treba da obrate pažnju?
- Prilikom odabira proizvda pogledati rok trajanja kada je u pitanju prehrana. Kada je reč o odeći, proveriti kvalitet proizvoda tj. deklaraciju, da li je jedna cena na rafu a druga na kasi, da li je nazačeno sneženje zaista u visini popusta koji je definisan, govori on.
Šta ako sad vidimo letnju robu i kako da prijavimo trgovca
- Kada potrošač sumnja u kvalitet prehrambenog proizvoda potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji u zavisnosti kog pokrela je proizvod (sanitarna, poljoprivredna, itd). Kada su u pitanju cene, deklaracije, visine popusta, kada potrošač primeti bilo kakav propust trgovca, slučaj može prijaviti nadležnoj tržišnoj inspekciji koja može da kazni trgovca novčano u vidu prekršajnog naloga - ističe nam Dragić.
Šta ako tokom predstojećih sniženja vidimo letnju robu? Da li ona sme sada da se nađe tu?
- Kada su u pitanju sezonska sniženja moraju se primenjivati u poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini. Kada je u pitanju zimsko sniženje u tom periodu su na sniženju samo zimska roba, dok kada je letnje sniženje onda samo letnja - jasan je on.
U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe.
Kako se u Srbiji definiše akcija, sniženje i rasprodaja?
- Zabranjeno je neistinito prikazivanje ranije cene i neistinito prikazivanje obima sniženja. Takođe, ukoliko akcijska prodaja traje duže od tri dana, trgovac je dužan da istakne sniženu i prethodnu cenu, a za akcije koje traju kraće od tri dana, trgovac je dužan da istakne jasno određenje procenta sniženja. Oglašavanje ponude po ceni pre sniženja ne sme biti u zanemarljivo kratkom periodu, a što se tiče obima sniženja cena, najveći procenat sniženja može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe u asortimanu u okviru prodajnog mesta na koji se prodajni podsticaj odnosi - rekli su za Telegraf Biznis iz Sektora tržišne inspekcije pri Ministarstvu trgovine.
Ako na primer, kao što stoji u najavi da će cene biti i do 80% niže, trgovac oglasi ,"sniženje do 80%" onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu trgovca u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80%.
Sektor tržišne inspekcije svake godine redovno organizuje kontrole prodajnih podsticaja u skladu sa godišnjim planom inspekcijskog nadzora. Кontrola prodajnih podsticaja obuhvata oglašavanje i nuđenje robe sa sniženom cenom u okviru sezonskih sniženja i akcijske prodaje.
Nerealno poređenje cena
Količina uštede koju vam prodavac reklamira obično se temelji na poređenju s maloprodajnim cenama koje preporučuje proizvođač. Ali to retko odgovara uobičajenoj prodajnoj ceni, čak i prilikom lansiranja proizvoda. Kako bi otkrili kakva je stvarna ušteda, moraćete pretražiti internet i druge platforme. Nadzorne agencije poput nemačkog centra za savetovanje potrošača navode da će trgovci često povisiti cene nekoliko dana pre rasprodaje i zatim opet spustili i podvaliti kao veliko sniženje. Kako bi vam suzili izbor, jednako tako znaju da uklone određene proizvode na početku rasprodaje i zatim iznenada na kraju vratiti.
Prema rečima stručnjaka za zaštitu potrošača, popusti se u proseku kreću oko 20, a ne 50 posto kao što se često tvrdi.
Vremenski pritisak i ograničene zalihe
Ograničeno vreme za kupovinu, sat koji otkucava, osmišljeno je kako bi kupci bili pod pritiskom da kupuju brzo, pre nego što dobro razmisle. Ako nemate vremena za istraživanje tada nećete sumnjati da nešto nije u redu s ponudom. Zbog toga stručnjaci kažu da je važno ranije proveriti da li je moguć besplatan povraćaj proizvoda.
Stvari nisu uvek povoljne kada im dodate troškove dostave. Takođe, treba proveriti koji je rok dostave jer se može dogoditi da neznatno jefitniji proizvod iz Kine čekate beskonačno.
Isto tako se savet je da se ne plaća unapred ili na internet stranicama koje vam nisu poznate jer bi mogla biti reč o lažnim ponudama. I na kraju, kada završite s kupovinom, izbrišite kolačiće kako bi otežali trgovcima da naprave sveoubuhvatne profile vaših potrošačkih navika.
Video: Crni petak za psihijatriju: 4 policajca nisu mogli da savladaju kupca
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
panic
kod nas LOPOVI trgovci a INSPEKCIJA podmitljiva tako ako prijavis nepravilnosti možeš da budeš samo na većem trošku i veće probleme da imaš jer niko ne radi svoj posao zasta je placen
Podelite komentar
Rade
Prevara 100 posto
Podelite komentar
Majkl Džondar
Kakvi crni crni petak kod nas. Popusti su smešni, takvi po nekoliko puta godišnje ima i svi su beznačajni jer je kod nas generalno ta vrsta rove skuplja nego što bi trebalo.
Podelite komentar