Počinje sezonsko sniženje u Srbiji: Šta sme trgovac a šta ne sme, i kako da vas ne prevare
Za dva dana, tačnije 25. decembra, a kako to i zakon nalaže, počinje sniženje zimske kolekcije. Ovi sezonski popusti mogu da traju do 10. januara.
Po novom Zakonu o trgovini koji je stupio na snagu 30. jula prošle godine, predviđeno je da se sezonska sniženja započinju 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula, i da najviše mogu da traju do 60 dana. Takođe, u novim Zakonu je ograničeno trajanje akcijske prodaje najduže trideset jedan dan od dana početka akcije.
Važno je da pravite razliku između sniženja i rasprodaja. Narednih dana termin rasprodaja se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću.
Naša preporuka je da kupujete online, i to što vam je neophodno, da nosite masku i držite distancu. Korona je i trgovcima "načela" poslovanje, pa, prema našim informacijama, mnogi ne planiraju da iskoriste dane koje dolaze da bi ponudili drastične popuste. Međutim, činjenica je da ih zakon obavezuje da deo artikala mora biti snižen.
Kako birati "pametno"
Kada su u pitanju marketi, svakako treba kupovati proverenu robu. Ne treba kupovati robu sumnjivog porekla ili kvaliteta, takođe roba pri isteku roka trajanja je za izbegavanje.
Kada su u pitanju sniženja ili akcijske cene, trgovci se veoma često koriste metodom da cene podignu pre samog sniženje, a kada počne sezonsko sniženje vrate prvobitne cene i na taj način varaju potrošače.
Ovake i/ili slične slučajeve treba da sankcionište tržišna inpekcija prekršajem, tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je promenjena cena.
Kada je reč o odeći, proveriti kvalitet proizvoda tj. deklaraciju, da li je jedna cena na rafu a druga na kasi, da li je naznačeno sneženje zaista u visini popusta koji je definisan.
Kada potrošač sumnja u kvalitet prehrambenog proizvoda potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji u zavisnosti kog pokrela je proizvod (sanitarna, poljoprivredna, itd). Kada su u pitanju cene, deklaracije, visine popusta, kada potrošač primeti bilo kakav propust trgovca, slučaj može prijaviti nadležnoj tržišnoj inspekciji koja može da kazni trgovca novčano u vidu prekršajnog naloga.
Ako u petak vidite i nešto što je "za leto"
- Kada su u pitanju sezonska sniženja moraju se primenjivati u poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini. Kada je u pitanju zimsko sniženje u tom periodu su na sniženju samo zimska roba, dok kada je letnje sniženje onda samo letnja - rekao je ranije za naš portal Marko Dragić pravnik pri NOPS.
Zabranjeno je neistinito prikazivanje ranije cene i neistinito prikazivanje obima sniženja. Takođe, ukoliko akcijska prodaja traje duže od tri dana, trgovac je dužan da istakne sniženu i prethodnu cenu, a za akcije koje traju kraće od tri dana, trgovac je dužan da istakne jasno određenje procenta sniženja.
Takođe, kako nam je ranije rečeno iz Sektora tržišne inspekcije pri Ministarstvu trgovine, oglašavanje ponude po ceni pre sniženja ne sme biti u zanemarljivo kratkom periodu, a što se tiče obima sniženja cena, najveći procenat sniženja može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe u asortimanu u okviru prodajnog mesta na koji se prodajni podsticaj odnosi.
Ako na primer, kao što stoji u najavi da će cene biti i do 80% niže, trgovac oglasi ,"sniženje do 80%" onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu trgovca u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80%.
Kako to rade u svetu?
Definisanje perioda sniženja je dato na osnovu analize uporedne prakse zemalja clanica Evropske unije. Sezonska sniženja su propisana u 10 zemalja clanica i to uglavnom dva puta godišnje, zimsko i letnje sniženje u trajanju od 60 dana i odnose se na tekstil i obuću.
Na primer, Slovenija ima dva utvrđena termina, zimsko ne može zapoceti pre prvog radnog ponedeljka u januaru, a drugo pre drugog radnog ponedeljka u julu i u tom utvrđenom razdoblju trgovci sami odreduju kada im pocinje sniženje i ne sme trajati duže od 60 dana.
Dva termina sezonskih sniženja ima i Hrvatska u kojoj se sprovode od 27. decembra zimsko i od 1. jula letnje koja takođe, ne smeju trajati duže od 60 dana.
U Italiji svaka regija odreduje svoje termine sniženja, dok u Francuskoj trgovci mogu imati samo dva sezonska sniženja godišnje, zimsko i letnje i mogu trajati najduže šest nedelja. Novim zakonom kojim se ureduje trgovina bliže su propisani uslovi i nacin nudenja robe/usluga sa narocitim prodajnim podsticajima i oglašavanje prodaje robe sa prodajnim podsticajima.
Unapređenje prodaje podrazumeva podsticanje prodaje na samom mestu prodaje, odnosno prilikom sklapanja kupoprodajnog ugovora i imajući u vidu da se tada donosi konačna odluka o kupovini propisan je set podataka koji moraju biti obezbeđeni.
Propisano je i šta ne sme da sadrži oglasna poruka koja se odnosi na prodajni podsticaj.
Video: Redovi i redovi: Puni tržni centri u Beogradu za Crni petak
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Lucy Ch
Trgovac sve sme ono što mušterija ne otkrije ili nezna.
Podelite komentar
Ja
Pa svi znaju da se cene steluju, godinama u nazad... Problem je sto inspekcije ne rade svoj posao. Evo black friday korigovanje cena na primer, a da ne pricamo o udruzivanju gigatrona winwina i ostalih..
Podelite komentar
Ja
Pisite malo o tome kako prodavci na svojim radnim mestima trpe raznorazne bahate musterije i lopove zbog kojih im se ne tako retko odbija od plate!!! Napisite malo o tome koliko su ljudi bahati u tim istim radnjama, koliko omalovazavaju prodavce!!! Fuj, gde je zastita za prodavce na njihovim radnim mestima, gde su prava radnika u trgovini? Pisite malo o tome!!!
Podelite komentar