Da li su nalepnice sa sniženim cenama stvar prošlosti? Velika promena u supermarketima (ANKETA)
Da li su nalepnice sa sniženim cenama stvar prošlosti? Negde su žute, negde narandžaste ili zelene boje, ali vam "bodu oči" i nemoguće je ne primetiti ih. Takva sniženja uglavnom iznose 30 do 50 odsto - što je uvek isplativo i korisno, a posebno u danima inflacije. Konkretno u Velikoj Britaniji, jedna građanka Poli Arousmit tačno zna kada njena tri lokalna supermarketa snižavaju dnevne cene svojih proizvoda, tako da uvek obavlja "pametnu kupovinu".
Ona procenjuje da joj traženje - u ovom slučaju žutih nalepnica sa popustima - godišnje uštedi na stotine funti.
- Nema sumnje da mi skoči dopamin kada uzmem namirnicu sa žutom etiketom - kaže ova gospođa iz Londona, i dodaje: "To je nije prevelika ušteda, ali jeste trenutak radosti".
Ipak, kako ovih dana piše BBC, svakodnevni ritual brojnih Britanaca bi uskoro mogao da se okonča, a to je zato što supermarketi usvajaju dinamičke cene, koje kontroliše softver veštačke inteligencije (AI).
Inovativni sistem uključuje digitalne etikete sa cenama, prikazane ili na polici ispod prehrambenih artikala ili na visokotehnološkim nalepnicama na samom proizvodu. Ove cene automatski i bežično ažurira AI, kada se određena stavka približi datumu prodaje.
AI, takođe, ispituje koliko prodavnica ima zalihe tog artikla i kolika je bila potražnja za njim - u istom periodu prethodnih godina. Dakle, nema potrebe da osoblje šeta kroz prodavnicu sa svežom hranom i pištoljem za lepljenje nalepnica pred kraj dana.
Takvo dinamičko određivanje cena, vođeno veštačkom inteligencijom je već realnost u kontinentalnoj Evropi, pošto su prodavci prehrambenih proizvoda kao što su DIA u Španiji, Iper u Italiji, Metro u Nemačkoj i Hoogvliet u Holandiji uveli ovu tehnologiju.
Svi oni koriste sistem koji obezbeđuje izraelska firma "Wasteless". Kažu da podaci koje prikupljaju pomažu supermarketima da bolje razumeju upravljanje zalihama i da izbegnu preterano trebovanje robe. Samim tim, može se smanjiti otpad od hrane, i to za više od trećine.
U međuvremenu, Asda je nedavno isprobala digitalne cene sa francuskom tehnološkom firmom "SES-Imagotag, koja kaže da sada isporučuje svoju tehnologiju za oko 350 velikih trgovaca širom Evrope, Azije i SAD. Nemački lanac supermarketa Kaufland koristi sistem britanske firme "Displaydata".
Prema jednoj studiji, takve dinamičke cene mogle bi da vrede dodatnih 10% prihoda za prodavce sveže hrane. To je zato što će im ovakav sistem pomoći da prodaju artikle koji bi inače morali da budu odloženi. Trenutno su britanski supermarketi i drugi prodavci hrane odgovorni za oko 300.000 tona otpada hrane godišnje, navodi se u jednom izveštaju.
(Telegraf Biznis)
Video: Otvoren prvi Inovacioni forum Srbija - Švajcarska
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.