Čudesna priča kurdskog imigranta: Kako je turski pastir postao kralj jogurta
Jogurt koji proizvodi Hamdi Ulukaja danas je najpoznatiji jogurt na svetu. Nazvao ga je "čobani" i kao brend je eksplodirao
Kompanija Čobani, koju je u SAD proslavila proizvodnja grčkog jogurta podnela je zahtev za Inicijalnu javnu ponudu (IPO). Vrednost kompanije, koju je 2005. osnovao turski imigrant u SAD-u Hamdi Ulukaja, mogla bi na berzanskom debiju da bude procenjena na više od 10 milijardi dolara.
Čobani, što na turskom znači „pastir“, pravi jogurt, ovseno mleko, mlečne proizvode, mlečne i kremove na bazi biljaka, probiotičke napitke i kafu za poneti.
A kako je se počelo?
Hamdi Ulukaja, poreklom s farme mleka u Turskoj, u SAD je došao da usavrši engleski i za šest godina postao milijarder. Imperiju je izgradio na jogurtu, proizvodu oko kojeg se svađaju Grci, Bugari i Turci. A dok se oni svađaju, Hamdi pravi pare!
Zvuči kao scenario za film ali nije. Istina je i može da posluži kao jedan od boljih primera ostvarenja "američkog sna". Studirao je političke nauke u Ankari, a u SAD je došao 1994. na usavršavanje engleskog jezika.
Sada je vlasnik i izvršni direktor firme "Čobani", koja proizvodi tzv. grčki jogurt s kojim je pokrenuo „jogurt-revoluciju" u Americi.
Kada se otisnuo preko bare, prvo što mu je zasmetalo, kaže Hamdi, bio je jogurt koji konzumiraju Amerikanci.
"Jogurt je pretanak, presladak... Lakrdija. Čista prevara, jednom rečju strašno. Užasno", tvrdi Hamdi.
Za razliku od američkog, jogurt iz Turske je gust, slan, s puno proteina i jako malo masti, ali tu vrstu jogurta u SAD zovu grčki po grčkom preduzeću Fage koje je nudilo sličan proizvod.
No, za razliku od svih ostalih na američkom tržištu, njegov jogurt, kaže Hamdi, nema konzervansa. "Nemam nikakav razlog da stavljam konzervans u hranu. Ja se brinem za zdravlje i svima savetujem – pazite! Bolje promenite način proizvodnje, jer potrošači sada sve znaju i kazniće vas ako ne učinite ništa zbog konzervansa kad-tad", siguran je Ulukaja.
Ranije je firma "Čobani" je imala mizeran promet, a 2012. godinu je prema podacima Blubrega završila s 1,1 milijardu dolara prihoda i „Čobani" jogurt je uverljivo najprodavanija marka u Americi. Svaki četvrti jogurt koji popiju Amerikanci silazi s „Čobanijeve" proizvodne trake.
A sve je počelo 2005. godine, kada je gigant "Kraft fuds" odlučio da zatvori svoju proizvodnju jogurta. Uz pomoć državnih kredita za male preduzetnike Hamdi je kupio fabriku jogurta. Ne želi da otkrije koliko je platio prvu fabriku, ali kaže da je svota bila mala. U proizvodnji je koristio porodično iskustvo u proizvodnji sira.
U fabrici "Čobani" Hamdi je zaposlio četiri radnika firme "Kraft", a iz Turske je doveo Mustafu Dogana, čuvenog majstora jogurta.
I dok se čaša američkog jogurta proizvodila iz čaše mleka, po pravilu onog u prahu, Hamdi Ulukaja je čašu jogurta odlučio da pravi od tri čaše mleka.
Kaže da su testirali stotine recepata sve dok nisu pogodili pravi, koji je oduševio sve profesionalne degustatore. Prve čaše njegovog jogurta krenule su s trake na police supermarketa krajem 2007.
Kako nije imao novca za reklamu svog proizvoda, Hamdi se poslužio trikom pa je napravio ambalažu koja je vizuelno izgledala veće od pakovanja konkurentskih proizvoda.
I posao sa "Čobani" jogurtom je krenuo pa su ubrzo uz običan jogurt počeli da prodaju i jogurte sa breskvom, jagodama, borovnicom i drugim voćem, a prodaja je porasla 10 puta.
U početku je prodavao 400.000 čaša jogurta nedeljno, pa milion, pa 1.200.000. I činilo se da je tu kraj.
Ali nije, jer Hamdi Ulukaja kaže: "U SAD se pije samo jedna trećina jogurta u poređenju sa Evropom, a to je već veliki poslovni izazov!".
(Telegraf Biznis)