Kako je jedna srpska kraft pivara uradila manevar i transformisala poslovanje u doba korone
"Navike ljudi će se promeniti, pa će samim tim biti i onih koji bi pre popili pivo u svojoj kući, na terasi ili negde u prirodi, nego da odu do nekog paba. Ipak, trudićemo se da i dalje promovišemo sve prednosti kraft pivarstva"
Kada god bismo tokom prethodnih nedelja razgovarali sa nekim na temu online trgovine u Srbiji, bili su saglasni u zaključku da je nažalost, ili na sreću trebalo da se desi korona da bismo shvatili da možemo sve da kupujemo preko internet prodavnice.
Njoj su se, osim klasičnih trgovaca, okrenuli i mnogi koji nisu ranije baratali online šopovima, što zbog nedovoljnog poznavanja, ili jednostavno nisu imali potrebe jer su njihove tradicionalne radnje dobro poslovale.
Svesni činjenice da je, zbog epidemije i uvođenja vanrednog stanja, veliki broj srpskih firmi primoran da zatvori prodajne objekte, kompanija Shopen je odlučila da izađe u susret srpskim trgovcima i omogući im kreiranje internet prodavnica i korišćenje eCommerce servisa potpuno besplatno. Njihovu priču možete da nađete u našem posebnom tekstu, a ona nas je dovela i do jedne kraft pivare.
Reč je pivari koja je najveći srpski izvoznik kraft piva, koja se sprema da pošalje 52.000 limenki piva ovih dana, i kojoj je posao procvetao zahvaljujući online shopu. Vladimir Stojković, suvlasnik i direktor Dogma Brewery, govori za Telegraf Biznis kako su napravili manevar koji im nije bio u planu, i uspeli da sačuvaju radna mesta.
- Koliko vam je korona, uslovno rečeno, pomogla vi ste sada preorijentisali prodaju?
- Korona nikome, pa ni nama nije pomogla. Možda nas je samo izazvala da budemo brzi, inovativni i hrabri u svojim odlukama. Kraft pivarstvo je jedna od najpogođenijih grana male privrede u svetu, s obzirom na prirodu prodaje koja je podrazumevala većinski direktnu prodaju ugostiteljima i kroz takozvani Tap Room, ugostiteljski deo u samoj pivari. Oba ta kanala prodaje sada nisu moguća, pa smo bilo primorani na manevar koji nam još nije bio u planu - da pokrenemo Dogma Online Shop. Ono što smo želeli od samog starta i na kraju smo sproveli u delo, jeste da ovaj vid prodaje bude potpuno automatizovan i što je za period pandemije jako bitno - beskontaktan pri isporuci.
- Šta kupci najviše traže, koje vaše pivo?
- Kod nas je generalno neprikosnoveno naše najprodavanije pivo - Hoptopod IPA, koje nudimo i u limenkama, koje su posebno lagane za dostavu. Po mnogima je to najbolje srpsko kraft pivo i trend prodaje u odnosu na naša druga piva ne jenjava ni u ovom kriznom periodu.
- Kada govorimo o rekordima, da li ste zabeležili neki posebno?
-
Foto: Dogma Brewery
- Online shop jeste pomogao da umanjimo gubitke, ali su oni značajni zbog pada prodaje na srpskom tržištu i zatvaranja Tap Room-a. Dostava piva kupljenih putem online prodavnice otvorila nam je mogućnost da budemo prisutni na tržištu na drugačiji način. Dostavu vršimo dva puta nedeljno i rezultate definišemo u periodu između dve dostave. U početku, kada su ljudi jedva čekali da počnemo sa ovim vidom prodaje bilo je i po 110 porudžbina u danu. Ono što je nama važno jeste da smo zahvaljujući ovoj transformaciji biznisa uspeli da očuvamo radna mesta i da zaposlene preusmerimo na druge zadatke.
Ponosni smo i što smo u ovoj situaciju uspeli da održimo proizvodnju na na našoj proizvodnoj liniji što je dovelo do toga da od našeg dugogodišnjeg partnera Ball-a čak naručimo rekordan broj limenki za pivo. Kraft pivarstvo potrošači doživljavaju kao umetnost uživanja za koje je presudan ukus, ali je važan i vizuelni momenat. Naše limenke su naše platno, mala umetnička dela koja možemo da izmaštavamo i realizujemo.
- Da li ćete posle korone nastaviti na ovaj način da prodajete?
- I ranije smo razmatrali mogućnost da započnemo sa kanalom prodaje putem interneta, a pandemija je učinila da se sa tim što pre krene i nema sumnje da ćemo nastaviti da naše pivo prodajemo na ovaj način. Navike ljudi će se promeniti, pa će samim tim biti i onih koji bi pre popili pivo u svojoj kući, na terasi ili negde u prirodi, nego da odu do nekog paba. Ipak, trudićemo se da i dalje promovišemo sve prednosti kraft pivarstva. Prošle godine smo na prvom festivalu kraft piva u limenci “Super can fest” okupili 15ak najboljih kraftera iz Evrope, i uz edukaciju i degustaciju najnovijih proizvoda, govorili smo i o tome zašto je pivo iz limenke naš prvi izbor. Za četiri godine koliko postojimo postali smo vodeći izvoznik kraft piva na Balkanu, ali želimo da budemo lider i u odgovornom poslovanju. Brinemo o prirodi, i zato uživanje u pivu i limenku doživljavamo “rame uz rame”. Limenke čuvaju svojstva našeg proizvoda, lako se hlade i transportuju, a što nam je jako važno, mogu se beskonačno reciklirati.
- Koje su prednosti, a koje mane online prodaje, sada posle ovog iskustva?
- Prednosti su očigledne kada je u pitanju trenutno stanje, ali ima i izazova. Za samog kupca jako je bitno da kraft piva, koja su nefiltrirana i nepasterizovana, što pre dobije. U našem slučaju pivo potrošaču stiže direktno iz hladne komore. Dobija svež proizvod na kućnu adresu. Za nas kao proizvođača i prodavca, direktna i trenutna naplata je izuzetno bitna stavka za "cash flow" koji je u ovom momentu tema čitavoj privredi.
Kao i sve što tek počinje, i mi se suočavamo sa nekim nepoznanicama, pa softverska pitanja u hodu rešavaju i usavršavaju kompanije koje su za to angažovane na našem tržištu.
- Koliko vam znači podrška britanskog partnera
- Dogma Brewery je već dve godine, a kako stoje stvari biće i ove, najveći srpski izvoznik kraft piva. Nama je izvozni kanal prodaje izuzetno bitan, jer se njim bavimo od samog starta poslovanja. Do sada amo otvorili 3 od 4 inostrana tržišta koja su bila planirana za ovu godinu. Videćemo šta donose meseci pred nama, ali zahvaljujući kvalitetu i načinu rada, mi smo u jeku pandemije pripremili najveći izvoz u poslednje dve godine, pa ćemo ove nedelje put Velike Britanije poslati šleper sa 58.000 limenki naših piva.
Upravo je to kanal prodaje koji pored Dogma Online Shop-a, održava naš biznis u vreme pandemije.
(V.B.)