Možda dominira u SAD, ali ne i u Evropi: Kreće nova istraga, Amazon krši antimonopolska pravila
U saopštenju EK navodi se da Amazon koristi podatke nezavisnih prodavaca, koji nisu u njegovom sastavu, kako bi donosio strateške poslovne odluke, poput smanjenja cene proizvoda
Evropska komisija je saopštila danas da je američka kompanija za e-trgovinu Amazon prekršila evropska antimonopolska pravila, koristeći podatke nezavisnih trgovaca za podsticanje svoje prodaje.
Komisija je takođe najavila pokretanje druge formalne istrage o poslovnim procesima u elektronskoj trgovini kompanije. U saopštenju EK navodi se da Amazon koristi podatke nezavisnih prodavaca, koji nisu u njegovom sastavu - kao što su broj porudžbina, prihodi i broj njihovih onlajn posetilaca - kako bi donosio strateške poslovne odluke, poput smanjenja cene proizvoda.
Problem se javlja zbog dvostruke uloge Amazona, koja se ogleda u tome da je on i sam prodavac, a istovremeno je i platforma za nezavisne, ponekad rivalske prodavce.
"Podaci o aktivnostima nezavisnih prodavaca ne bi trebalo da se koriste za interes Amazona, kada on nastupa kao konkurent tim prodavcima - navela je u saopštenju Margret Vestager, šefica EU za konkurenciju.
Nova odluka dolazi nakon što je Komisija već pokrenula istragu prema ovom onlajn maloprodavcu u julu 2019. godine, zbog zabrinutosti vezanih za antikonkurentsko ponašanje. Amazon je saopštio da se ne slaže sa tvrdnjama EK i da će "nastaviti da ulaže sve napore kako bi obezbedio da se tačno tumače činjenice", dodajući da zauzima manje od 1,0 posto globalnog maloprodajnog tržišta.
U okviru druge antimonopolske istrage Komisije, pod lupom će biti i to kako kompanija bira koji će prodavci nuditi proizvode preko Amazon Prajma, premijum servisa koji radi na principu pretplate. Biće istražen i mogući preferencijalni tretman Amazonove vlastite maloprodajne kompanije i onih koji koriste njegovu logistiku i usluge isporuke u odnosu na druge prodavce.
Takođe će biti razmotrena i Amazonova funkciju "buy box", odnosno način izbora artikala koji se nalaze u toj kutiji, a koja kupcima nudi da jednim klikom dodaju proizvod u svoju korpu za kupovinu. Amazon tvrdi da "kutija za kupovinu" sadrži ponudu za koju se procenjuje da će je kupci generalno preferirati, uzimajući u obzir stvari kao što su cene, brzina isporuke i premija.
(Telegraf Biznis/Tanjug)