Pravilo koje demantuje tezu "bez muke nema nauke": Kako nam je princip 80/20 promenio sve(s)t?
Paretov zakon je prvi otkrio italijanski ekonomista Vilfredo Pareto, i to davne 1897. godine...
Možda nisu svi čuli za Paretov zakon, ali je ova metoda - onima koji su upoznati s njom - promenila život. Princip 80/20 odnosi se na nepisano pravilo prema kojem čak 80% rezultata (iz privatnog ili poslovnog života), proizlazi iz svega 20 procenata zalaganja.
To znači da ovaj zakon, otkriven umećem ekonomiste Vilfreda Pareta, demantuje dobro poznatu izreku: "Bez muke nema nauke", ali šta on tačno znači u praksi?
Na primer, dokazano je da je 20 odsto prodatih proizvoda ili kupaca - zaslužno za čak 80% profita neke firme, kao što je za isti nivo uspeha zaslužna petina radnika. Isto tako, 20% kriminalaca je odgovorno za 80% ukupnih kriminalnih dela, i samo petina bračnih parova snosi krivicu za 80 procenata razvoda.
Prema ovom zakonu, primenjivom na sve sfere života, svega 20 odsto mladih stekne 80% raspoloživog obrazovanja. Metoda je postala toliko poznata, zato što se ogleda kako u ekonomiji, tako i našoj svakodnevici. Kad malo bolje razmislite, da li 80% vremena nosite samo 20% stvari iz ormana?
Eto povoda za razmišljanje o eventualnoj uštedi. Sortirajte odeću koju stalno nosite, i shvatićete šta više ne treba da kupujete, bez obzira što je na popustu.
Sve je počelo davne 1897. kada je italijanski ekonomista Pareto dokazao da stvari funkcionišu na način koji je, možda, neuravnotežen, ali se može izraziti kroz matematiku. Zaključio je da je finansijska raspodela italijanskih porodica u odnosu 80:20. To znači da 20% ljudi ima 80% bogatstva u svojim rukama.
Ipak, on nažalost nije uspeo da iskoristi svoj izum, kao ni mnogi drugi posle njega. Naučnici i finansijski stručnjaci su počeli da mu pridaju značaj tek nakon Drugog svetskog rata.
Ako znate da 20% vašeg truda (vremena ili novca) donosi 80% uspeha, onda se prvo prihvatite težih poslovnih zadataka. Ako ne učinite one "manje važne stvari", to i neće biti neka šteta. Dakle, potrudite se da 80 odsto svog vremena radite 20 odsto stvari koje donose promene.
Oni koji se bave prodajom, znaju koliko je važno isticati proizvode koji "idu", ako žele da zarade. Ako imate kafić, pogledajte koji napici vam donose najviše para. U marketing ulažite ciljano. Zapamtite da 80% prodaje dolazi od 20% marketinga. Ne trošite novac i vreme na sve ciljne grupe, platforme i usluge. Nađite fokus.
(Telegraf Biznis)