Kupovina u kineskim prodavnicama više neće biti toliko povoljna, prodavci će morati da povećaju cene

Za sve je kriv kritičan nedostatak brodskih kontejnera

Foto: Pixabay

Roba koja stiže iz Kine poskupeće na tržištu BiH i do 25 odsto, procenjuju uvoznici kineskih proizvoda, koji ističu da je razlog tome rast cene kontejnerskog prevoza iz Azije prema Evropi. Iz istih razloga, cena kineskih proizvoda mogla bi da skoči i u Srbiji.

U firmama koje se bave uvozom takve robe kažu da će biti prinuđeni da smanje svoju maržu, ali i da će deo tereta morati da podnesu potrošači, jer to je jedini način da se ovakva situacija prebrodi.

- Od 11. meseca prošle godine cena transporta je počela da skače. Ja tovarim kontejner početkom februara, a cena je viša za 400 odsto - rekao je za "Nezavisne novine" Ognjen Mitrić, vlasnik firme koja se bavi veleprodajom robe široke potrošnje, a koju uvozi iz Kine.

Prema njegovim rečima, novonastala situacija dovešće do porasta cena kineskih proizvoda na našem tržištu.

- Roba koju uvozim mogla bi da ide ka gore za nekih 20 do 25 odsto - naveo je Mitrić, čija firma se bavi veleprodajom igračaka i kućnih potrepština.

Da će potrošači, usled novonastale situacije, skuplje plaćati robu iz Kine, smatra i Goran Račić, predsednik Područne komore Banjaluka, koji potvrđuje da je transport dosta poskupeo te da su na to ukazali svi koji uvoze robu iz te azijske zemlje.

- Nije u pitanju beznačajno poskupljenje. To znači da će doći do podizanja ulaznih cena sirovina i poluproizvoda koji dolaze iz Kine i sigurno je da će to uticati na ekonomiju samih proizvođača, jer će oni te cene morati da ukalkulišu. Samim tim, neminovno je da će doći do poskupljenja određenih proizvoda - rekao je Račić za "Nezavisne novine".

Foto: Pixabay

Kako je dodao, Kina iz godine u godinu poprima značajnije učešće kada je u pitanju roba koju uvozimo.

- Imamo proizvode koji dolaze iz Kine, a koji su neophodni za odvijanje procesa proizvodnje. Sa druge strane, dosta gotovih proizvoda dolazi nam iz Kine - naglasio je Račić.

Inače, uvoz iz Kine u BiH je tokom prošle godine bio znatno manji nego 2019. Kako je potvrđeno "Nezavisnim", uvoz iz te zemlje je 2020. iznosio oko 490 miliona maraka, a godinu ranije bio je 540 miliona KM.

Agencije javljaju da je kritičan nedostatak brodskih kontejnera katapultirao cene kargo transporta i izazvao kašnjenja isporuka robe kupljene u Kini.

Naime, pandemija virusa korona dovela je do neujednačenog ekonomskog oporavka u svetu, naročito u Aziji, gde kompanije nedeljama čekaju kontejnere za isporuku robe plaćajući visoke stope naknada, što je uzrokovalo veliki rast troškova dostave.

To, kako se dodaje, utiče na sve kompanije koje treba da isporuče robu iz Kine, ali posebno na kompanije koje se bave e-trgovinom i potrošače koji mogu snositi teret većih troškova.

Mark Jeger, glavni izvršni direktor "Redwood Logisticsa", izjavio je da su u poređenju s cenama iz marta 2020. cene prevoza iz Kine u SAD i Evropu porasle za 300 odsto.

Video: Ovako posluju kineske trijade: Umetnost i filozofija organizovanog kriminala i piraterije

(Telegraf Biznis)