Šef jedne od najvećih svetskih avio-kompanija: "Karte će morati da poskupe"
Gorivo je jedan od najvećih troškova za prevoznike
- Više cene nafte trebalo bi da dovedu do povećanja cena avio-karata za 10 odsto - rekao je šef jedne od najvećih svetskih avio-kompanija.
Čelnik Delta Air Lines-a, Ed Bastijan, kazao je za BBC da konačni uticaj "zavisi od toga gde se cene goriva smiruju". Cene nafte dostigle su 14-godišnji maksimum nakon ruske invazije na Ukrajinu.
Emirates, Japan Airlines i AirAsia su među velikim prevoznicima koji su nedavno uveli doplate na svoje karte kako bi pokrili troškove vezane za veće cene goriva za letelice. Pre pandemije, 2019, 200 miliona klijenata letelo je Deltom, što je čini drugom najvećom avio-kompanijom na svetu po broju putnika.
Bastijan je rekao da je na domaćem letu, u SAD, porast cena goriva "verovatno oko 25 dolara po karti, što bi moglo da bude između 5% i 10% pri ovim visokim nivoima nafte".
Što se tiče međunarodnih letova, cena bi mogla biti i veća od navedene. Delta takođe planira da uvede doplate za gorivo na međunarodnim letovima, koji čine oko 35 odsto njenog poslovanja i da poveća cene karata u SAD.
Gorivo je jedan od najvećih troškova za avio-kompanije. Majkl O'Liri, šef najvećeg evropskog avio-prevoznika Ryanair, nedavno je rekao da će porast cena nafte dovesti do većih cena karata ovog leta.
Mnoge avio-kompanije pokušavaju da se zaštite od ovih promena, kupujući gorivo unapred. Easyjet i British Airways su nedavno rekli da su to uradili za 60% svojih potreba za gorivom ove godine.
Početkom januara, nafta Brent - međunarodno merilo za tzv. crno zlato - bila je ispod 80 dolara po barelu, ali je nedavno dostigla skoro 130 dolara, pošto su SAD i Velika Britanija rekle da će prekinuti uvoz ruske nafte.
Prema rečima izvršnog direktora Međunarodne agencije za energiju, u kratkoročnom periodu verovatno će doći do veće promene cena. Istovremeno, izveštaji iz Indije sugerišu da se razmatra rešavanje visokih cena na benzinskim pumpama kupovinom ruske nafte po sniženoj ceni.
Bastijan je dodao da "Delta ne pokušava da kupi svoje gorivo unapred". Umesto toga, kompanija ima zaštitu od posedovanja svoje rafinerije nafte u Pensilvaniji, iako je bila neuspešna u nedavnim pokušajima da je proda. "Oduševljeni smo što je imamo upravo sada", kaže šef Delte.
Smatra i da "postojeća tehnologija fosilnih goriva i mlaznog goriva treba da nestane, te da se treba okrenuti održivoj budućnosti".
- To znači kretanje ka održivim gorivima kao što su biogoriva ili sintetičke alternative napravljene hemijskim procesima. Bastijan, ipak, navodi da su troškovi velika prepreka, jer proizvodnja takvih zamena košta "tri do pet puta više".
(Telegraf Biznis)