Revolucionarno rešenje za skladištenje struje: Zbog fabrike prokopali 18 km duge tunele kroz Alpe
Vodene baterije su, trenutno, vrsta skladištenja električne energije najvećeg kapaciteta
Vodena baterija koja može da skladišti električnu energiju - ekvivalentnu 400.000 baterija za električne automobile - počeće da radi u Švajcarskoj sledeće nedelje.
Elektrana sa pumpama je ugrađena u podzemnu pećinu u švajcarskom kantonu Vale. Sa sposobnošću skladištenja i generisanja ogromnih količina hidroelektrične energije, baterija će igrati važnu ulogu u stabilizaciji napajanja u toj zemlji, ali i Evropi.
Šta je vodena baterija ili elektrana s pumpama?
To je vrsta skladišta hidroelektrične energije. Baterija je napravljena od dva velika bazena vode koja se nalaze na različitim visinama. Može da skladišti višak električne energije pumpanjem vode iz nižeg bazena u viši bazen, efektivno "puneći" bateriju.
Kada je potrebna struja, smer vode je obrnut. Protok vode rotira turbinu koja generiše hidroelektričnu energiju. Hidro baterije su posebno korisne za skladištenje viška energije, proizvedene povremenim izvorima energije kao što su vetar, solarna i nuklearna energija.
Energija se pumpa do najvišeg bazena u periodu prekomerne proizvodnje, a zatim se može osloboditi za proizvodnju energije tokom perioda velike potražnje. Vodene baterije su, trenutno, vrsta skladištenja električne energije najvećeg kapaciteta.
Zašto je Švajcarska izgradila ogromnu vodenu bateriju?
Švajcarska elektrana, koju je izgradila kompanija Nant de Drance, biće puštena u rad 1. jula. Postrojenje ima šest pumpnih turbina i ukupnu izlaznu snagu od 900 MV, dovoljno da napaja čak 900.000 domova.
Sa kapacitetom skladištenja od 20 miliona kWh električne energije, veruje se da će ova baterija igrati značajnu ulogu u stabilizaciji energetskih mreža Švajcarske i Evrope. Tokom perioda velike potražnje, kao što su toplotni talasi, baterija može smanjiti verovatnoću preopterećenja mreže.
Inženjerski izazovi izgradnje vodene baterije
Nalazi se 600 metara ispod zemlje, između rezervoara Emosson i Vieux Emosson u Valeu. Bilo je potrebno 14 godina da se završi zbog značajnih logističkih i inženjerskih izazova. Da bi se stvorila fabrika, trebalo je da se prokopa 18 kilometara tunela kroz Alpe.
Ovi tuneli su omogućavali transport građevinskog materijala i montažnih objekata kroz planinu. U srcu fabrike je ogromna mašinska prostorija dugačka skoro 200 metara i široka 32 metra. Između 2012. i 2016. godine, visina brane Vieux Emosson je povećana za 20 metara, kako bi se akumulacijama omogućilo skladištenje više vode i stvaranje više energije.
(Telegraf Biznis)