Kopaće se litijum punom parom do 2025, a posle? Svetu preti velika nestašica

Vreme čitanja: oko 2 min.

Kina je treći najveći svetski proizvođač litijuma

Foto: Shutterstock

Svet bi se mogao suočiti sa nestašicom litijuma - i to vrlo uskoro, jer potražnja za ovim metalom ubrzano raste.

Neki analitičari predviđaju da bi do kolapsa moglo doći već 2025. Drugi, međutim, vide duži vremenski okvir pre nego što dođe do manjka litijuma.

BMI, istraživačka jedinica kompanije "Fitch Solutions", bila je među onima koji predviđaju deficit snabdevanja litijumom do 2025. U nedavno objavljenom izveštaju, BMI je u velikoj meri pripisao taj deficit kineskoj potražnji za litijumom koja je veća od njene ponude.

"Očekujemo prosečan godišnji rast od 20,4%, kada je reč o potražnji za litijumom u Kini, samo za EV tokom 2023-2032", navodi se u izveštaju. Nasuprot tome, kineska ponuda litijuma će porasti samo za 6% u istom periodu, rekao je BMI, dodajući da ta stopa ne može zadovoljiti ni jednu trećinu predviđene potražnje.

Kina je, prenosi CNBC, treći najveći svetski proizvođač litijuma, sastavnog elementa baterija za električna vozila. Svet je 2021. proizveo 540.000 metričkih tona litijuma, a do 2030. Svetski ekonomski forum predviđa da će globalna potražnja dostići više od 3 miliona metričkih tona.

Prema predviđanjima "S&P Global Commodity Insights", prodaja električnih vozila bi trebalo da dostigne 13,8 miliona u 2023. godini, ali će naknadno porasti na više od 30 miliona do 2030.

- Mi, u osnovi, verujemo da će biti manjka u industriji litijuma. Naravno, predviđamo i rast ponude, ali će potražnja rasti mnogo bržim tempom - rekla je Corinne Blanchard, direktorka Dojče banke za istraživanje litijuma i čiste tehnologije.

Do kraja 2025. ona vidi "skromni deficit" od oko 40.000 do 60.000 tona, ali predviđa veći deficit - od 768.000 tona - do kraja 2030. godine.

Ipak, nisu svi analitičari tog stava.

Susan Zou, potpredsednica kompanije "Rystad Energy Vice", procenjuje da će se ukupna ponuda rudnika litijuma povećati za 30% i 40% na godišnjem nivou 2023. i 2024. godine, i da će rudari nastaviti da razvijaju postojeće i grinfild projekte usred "globalnog napora da se elektrifikuje transport", navodi dalje CNBC.

Iako bi to moglo da ukaže na globalni višak litijuma sledeće godine, nestašice bi mogle početi da "muče" lance snabdevanja već 2028. godine.

(Telegraf Biznis)