Obožavali smo bubu, a onda su se Srbi zalepili za golfa: Da li je nemačka bajka gotova nakon 90 godina?
Folksvagen je juče saopštio da će najverovatnije zatvoriti 3 fabrike u Nemačkoj, po prvi put u 86 godina
Mislimo da je ovo već jasno, ali možemo da ponovimo: Automobilska industrija je dragulj u evropskoj ekonomiji. Ako pitate Srbe, poverenje smo definitivno poklonili Nemcima. I ta ljubav traje od prve bube - ili ti prvog automobila koji je izašao iz Folksvagenove fabrike, čuvena "Beetle" 1938. godine. Proizvedena je u preko 21, 5 miliona primeraka, a proizvodila se čitavih 65 godina.
Kao naslednik Folksvagen Bube, debitovala je prva generacija Golfa u Evropi u maju 1974. godine, a Srbi prema podacima iz prve polovine godine i dalje najviše poverenja daju ovom automobilu.
"U prvoj polovini godine, srpski vozači su najviše bili zainteresovani za istoriju automobila Volksvagen Golf – 3,4 odsto svih vozila proverenih na platformi, a zatim slede Opel Astra (3,3), Reno Megane (3,1), Audi A4 (3,1) i Volksvagen Pašat (3,1). U poređenju sa istim periodom 2023. godine, popularnost golfa je opala, jer je pre godinu dana njegov udeo bio 5,9 procenata. Jedini noviteti koji su se ove godine našli u top 10 u Srbiji jesu Citroen C4 i Peugeot 3008", pokazuje studija kompanije za podatke o automobilima karVertikal, koja je utvrdila najčešće proveravane modele automobila u prvoj polovini 2024. godine prenosi Politika.
Naravno, u prilog ovome ide da Srbi i dalje "Nemce" vide kao najpouzdanije.
Uspešna priča koja traje decenijama
Prva Folksvagenova fabrika osnovana je 1938. godine u Volfsburgu. Danas pod svojim krovom grupa ima sledeće brendove: Folksvagen, Folksvagen komercijalna vozila, Škoda, Seat, Kupra, Audi, Lambordžini, Bentli, Dukati i Porše.
I sve do ovog jutra, Folksvagen nikada nije najavio zatvaranje niti jedne fabrike u Nemačkoj. Stoga... postavlja se pitanje - Da li je nemačka bajka gotova nakon blizu 90 godina?
Odgovor je ,,verovatno ne", ali da se vremena i pravila igre menjaju to je činjenica.
Decenijama, automobilska industrija je značajno doprinosila ekonomskom rastu, inovacijama i prosperitetu Evrope, čineći skoro 7 procenata BDP-a regiona i direktno ili indirektno zapošljavajući gotovo 14 miliona ljudi. Fraze poput "Made in Germany", "italijanski automobilski dizajn", "Euro NCAP za štedljive automobile" i "britansko trkanje" postale su sinonim za evropske inovacije i zanatstvo.
Međutim, postojeći status se dovodi u pitanje, a industrija se suočava sa ogromnim transformacijama, kao što su prelazak sa motora sa unutrašnjim sagorevanjem na električne pogonske sisteme i promenu fokusa sa hardvera na diferencijaciju putem softvera.
Ova dinamika je omogućila novim igračima u Evropi i širom sveta, posebno u Kini, najvećem automobilskom tržištu na svetu, da poremete tržište i osvoje deo. U 2022. godini, Kina je prvi put premašila Nemačku u izvozu lakih vozila, sa izvozom od oko 3 miliona, naspram Nemačke sa 2,6 piše McKinsey and Company.
Šta se desilo jutra. 28. oktobra?
Priče o zatvaranju fabrika u Nemačkoj javile su se još krajem septembra, što je sa pravom uzdrmalo radnike - njihovi poslovi trebalo je da budu zaštićeni do 2029. godine.
Naime, Folksvagen se obavezao 1994. godine o zabrani otpuštanja u fabrikama do 2029. godine. Međutim, situacija u Ukrajini, pandemija koronavirusa i neki igrači (mimo Evrope) koji ubrzano rastu pokazali su im da nemačka bajka može imati kraj.
Radnički savet Folksvagena je saopštio da planira da zatvori 3 nemačke fabrike, smanji plate za 10 osto u glavnoj VW marki i svih preostalih lokacija u zemlji, ali i potencijalno ugrozi desetine hiljada radnih mesta.
Koji su ključni problemi za Folksvagen?
Na sastanku u sedištu u Volfsburgu početkom septembra, finansijski direktor kompanije Arno Antlitz rekao je da se evropsko tržište automobila smanjilo nakon pandemije i da se kompanija suočava sa manjkom potražnje od oko 500.000 automobila, što odgovara kapacitetu oko dve fabrike.
- Više nema čekova iz Kine - dodao je CEO Oliver Blum, aludirajući na opadajuće profite u najvažnijem tržištu Folksvagena, prema rečima jednog učesnika sastanka.
Naime, zanimljivo je da je Nemačka jedna od retkih zemalja koja se protivila visokim taksama na električna vozila iz Kine, a razlozi su zapravo vrlo jasni:
- Velike fabrike nemačkih proizvođača automobila nalaze se u Kini, koriste kineske subvencije i grantove, poput jeftinije zemlje i relativno opuštenih poreznih i drugih regulativa;
- Većina nemačkih proizvođača automobila ostvaruje značajan deo svojih trenutnih prodaja na kineskom tržištu, pa bi, u slučaju eskalacije trgovinskog rata, te prodaje mogle biti pogođene prenosi euronews.
Šta će biti nakon ovih vesti? Pa, radnici već najavljuju da se neće predati bez borbe, pa bi tako mogli da otpočnu štrajk već od 1. decembra.
Zasigurno, ova bajka još nije gotova.
(Telegraf Biznis)