Prvi litijum iz Evrope već 2026. godine: Od rude do baterije u srcu Finske

E. B.
Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock.com

Evropa pravi veliki korak ka energetskoj nezavisnosti - u srcu Finske uskoro počinje proizvodnja litijuma iz čvrste rude, prvi takav projekat na tlu EU! U pitanju je projekat Keliber multinacionalne kompanije za rudarstvo i preradu metala Sibanye-Stillwater biće, izgleda, prvi u Evropi koji će proizvoditi litijum za baterije iz rude sa evropskog tla — i to već od 2026. godine.

Uz snažnu podršku Evropske unije i "zeleno" finansiranje u iznosu od 500 miliona evra, ovaj finski projekat postaje simbol evropske ambicije da razvije sopstvene

kapacitete za čiste tehnologije, bez prevelikog oslanjanja na uvoz iz Azije ili drugih delova sveta.

Keliber je uvršten među strateške projekte EU prema Zakona o kritičnim sirovinama (CRMA). Ovaj akt usvojen pre godinu dana postavlja cilj da se do 2030. godine najmanje 10% sirovina mora eksploatisati, 40% prerađivati i 25% reciklirati unutar EU.

Foto: Shutterstock

Od čak 170 prijavljenih projekata, izabrana su 47 iz zemalja EU prema definisanim strogim tehničkim, ekološkim i društveno-odgovornim standardima. Sibanye-Stillwater se može pohvaliti time da su oba njena evropska projekta prošla tu strogu selekciju – pored Kelibera u Finskoj, strateški je i GalliCam u Francuskoj.

- Ovo je potvrda naših strateških investicija i posvećenosti razvoju regionalnog ekosistema - poručio je izvršni direktor kompanije, Nil Froneman. Dodao je da projekti nisu važni samo za kompaniju, već i za širu evropsku tranziciju ka održivim tehnologijama.

Keliber obuhvata više rudarskih lokacija, postrojenje za koncentraciju rude u oblasti Paivaneva i rafineriju litijum-hidroksida u industrijskom parku Kokola. Kada projekat bude u punom kapacitetu, proizvodnja će dostići 15.000 tona baterijskog litijuma godišnje - dovoljno da zadovolji značajan deo potreba evropske industrije električnih vozila.

Foto: Shutterstock/AI Generator

Udeo od 20 odsto u projektu ima grupacija Finnish Minerals u državnom vlasništvu.Početak proizvodnje litijuma planiran je već za 2026. godinu i to bi bio prvi litijum iz čvrste stene u Evropi. Trenutno se litijum za baterije proizvodi u Nemačkoj, ali u pitanju je ekstrakcija iz geotermalnih izvora.

Projekat GalliCam u Francuskoj trenutno je u fazi izrade prethodne studije izvodljivosti. Ideja je da se bivša rafinerija nikla u mestu Sanduvil transformiše u postrojenje za proizvodnju ključnih komponenti za EV baterije: nikla, kobalta, litijuma, grafita, mangana i bakra. Ako sve prođe po planu, GalliCam bi mogao da bude jedan od prvih proizvođača ovih materijala u Evropi, čime bi Francuska dobila novu ulogu u evropskom lancu snabdevanja za električnu mobilnost.

Francuska je, inače, zemlja EU sa najviše strateških projekata kada je reč o litijumu – ima ih čak 5, među kojima je i jedan klasični rudnik litijuma iz čvrste stene.

Uz projekte poput ovih, Evropa pravi odlučne korake ka svojoj viziji — manje zavisnosti od uvoza, više domaćih kapaciteta, i jača pozicija na svetskoj mapi zelenih tehnologija.

(Telegraf Biznis)