Ko to još sluša?! Najveća muzička zvezda današnjice objavljuje NOVI ALBUM na zaboravljenom nosaču zvuka

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Tanjug/AP/Christine Olsson/TT News Agency

Kada u oktobru izađe novi album Tejlor Svift "Life of a Showgirl", publika će ga moći čuti na striming servisima, vinilu ali i na kasetama. Format za koji se verovalo da je zauvek nestao ponovo postaje deo muzičke scene.

Kasete ponovo u prodaji

Prema podacima firme Luminate, u Sjedinjenim Državama je tokom 2023. godine prodato 436.400 kaseta. Iako je to daleko od rekordnih 440 miliona iz osamdesetih, broj je višestruko veći u poređenju sa 80.720 primeraka iz 2015. godine.

Foto: Shutterstock

Kasete možda nemaju popularnost vinila, ali njihovo oživljavanje pokreću fanovi željni autentičnog iskustva.

- Ljudi vole da imaju nešto što mogu da drže u rukama, a ne samo fajl u telefonu. To je drugačiji način povezivanja sa muzikom - kaže Čarli Kaplan, vlasnik prodavnice Tapehead City.

Generacija Z i "superfanovi"

Glavni nosioci trenda su tzv. superfanovi - 18 odsto američkih slušalaca muzike koji mesečno troše 39 dolara na albume i promotivnu robu, duplo više od prosečnih fanova, navodi CNN.

Podaci pokazuju da upravo generacija Z kupuje najviše kaseta. U 2025. najprodavanije su bile kasete izvođača sa top lista - Čapel Roun, Sabine Karpenter i Čarli XCX.

Čak 9 odsto mladih iz ove generacije kupilo je kasetu tokom prošle godine.

Muzika bez preskakanja

- Kod kasete ne možeš da preskačeš pesme kao na plejlisti. Moraš da slušaš ceo album, da ga okreneš na pola. To je intimnije iskustvo - objašnjava Kori Furst, vlasnica prodavnice Retrospekt.

Foto: Shutterstock

Upravo ta "sporost" i fizički kontakt sa muzikom privlače nove generacije koje žele da se odmaknu od digitalnog života.

Kombinacija nostalgije i kolekcionarstva

Iako striming i dalje dominira, fizički formati imaju sve veću ulogu. U 2024. prodaja vinila, CD-a i kaseta porasla je za 5% i dostigla 2 milijarde dolara, prema podacima RIAA.

Tejlor Svift tu nije izuzetak - već je 2023. prodala desetine hiljada kasetnih kopija svojih reizdanja "1989" i "Speak Now".

Kaplan primećuje da kupci dolaze iz različitih grupa: stariji ponovo kupuju albume iz mladosti, dok mladi otkrivaju kasete prvi put.

- Danas se izdaje mnogo nove muzike na kasetama, to više nije samo nostalgija već posebna scena - dodaje on.

(Telegraf Biznis)