Zavirili smo u prostor gde gejmeri uče da budu preduzetnici i kako se pravi jedan novi Nordeus

Sve one koje zanima gejming i koji bi želeli da od igrica naprave biznis imaju priliku da vide kako to izgleda u praksi, besplatno. Donosimo vam neke korake kako uspešno preći taj put

Foto: Promo/Nordeus

Besplatan prostor koji je kreiran za potrebe gejming industrije, Nordeus Hub počeo je sa radom i to je prvi prostor ovog tipa zemlji. Namenjen je razvoju gejm timova, startapova i osnaživanju talenata sa ciljem unapređenja te oblasti u Srbiji. Sada, u 260 kvadrata prostora mladi gejmeri imaju priliku da steknu nova znanja ali i možda naprave startap koji će biti neki novi Nordeus.

Mi smo zavirili unutar haba, a u kompaniji se nadaju da će ovim inspirisati i druge da se uključe, a šta bi trebalo proći od ideje do igrice od koje možete da zarađujete za Telegraf Biznis govori Miloš Paunović CSR specijalista u Nordeusu.

  • Dali ste prostor mladim ljudima besplatno, što je početnicima često od presudne važnosti, koji je vaš zapravo cilj i ideja?

- Glavna ideja haba je da pomogne gejming industriji i celom ekosistemu u Srbiji da se razvije. Želja nam je da sve ljude koji na neki način prave igre, ili koji su u procesu da im pomognemo, da vidimo koja znanja i veštine su im potrebne, da im damo prostor u kojem to mogu da rade i da im približimo događaje koji će im takođe, pomoći. Jednostavno, da im damo šansu da naprave igru i da kasnije budu uspešni.

Miloš nas je sproveo kroz hab koji će biti kutak za mnoge mlade ljude/Foto: Promo/Nordeus
  • Koliko vama kao kompaniji to znači, da li je na neki način privilegija to što ste sada na poziciji da ovako delite znanje, i šta očekujete zauzvrat?

- Za nas je veliki značaj jer od početka gledamo kako da pomognemo IT zajednici i da napravimo bolje društvo. Čast nam je da imamo tu mogućnost. Važno nam je da gejming ekosistem koga smo mi deo, postane bolji. Da postane vodeći u IT svetu. To je velika šansa za sve nas, za zemlju.

  • Kako da iskoristimo tu šansu?

- Tako što ćemo da probamo da podržimo što više igara i startap kompanija koje se time bave. Da kompanije koje su već u poslu pomognu da se obezbedi lakši početak, da se deli znanje, prostor, ideja, spoj sa investitorima...početak je najteži za sve startapove.

  • Zarade u gejming industriji su na nivou IT-a, ali i veće. Da li je to osnovni motiv za ulazak u svet gejmera?

- Decu i mlade ljude privlači gejming kao takav više od plate. Kasnije, kako stalno igraju igre vuče ih ka industriji želja da imaju nešto svoje takvo. Gejming industrija je ipak šira.

Cilj haba je da se pomogne mladima da dele svoja znanja, i shvate da li je gejming stvarno za njih/Foto: Promo/Nordeus
  • Šta to znači i koja sve zanimanja gejming idustrija zapravo rađa?

- Nije dovoljna želja, Nama je potreban kadar, i programeri, ali pored toga velika potreba postoji za ljudima koji se bave biznisom, marketningom, artom, ljudi koji crtaju, umetnici, ilustratori, koji se bave gejming dizajnom. Oni koji osmišljavaju kako izgleda igra, kako je napraviti zabavnom i profitabilnom...

Pored toga mi konkretno, imamo tim koji se bavi samo video produkcijom sadržaja koji je na primer, potreban za mreže. Imamo veliki tim koji je podrška ostalim timovima koji rade na igrama. Mnogo poslova može da uklopi.

  • Šta je ipak presudno?

- Gejming sve to nudi, ali deca i mladi moraju jasnije da vide da li je gejming industrija za njih, odnosno da je bolje upoznaju. Jedna stvar je igrati igru, i razumeti taj zabavni deo, a drugo je kako se dolazi do te igrice, kako izgleda proces pravljenja nje i ceo pozadinski deo koji korisnici ne vide.

  • To je i jedan od razloga zašto ste osnovali hab?

- Da, važno je da postoji svest o tome kako se na kraju krajeva, pravi posao. Želimo da spremimo događaje na tu temu, a biće raspoređeni u četiri datuma i govoriće se o gejmingu kao biznisu, kod nas i u svetu, odnosno o tome šta bi svaka igra trebalo da ima. Kako se dolazi do korisnika, kako se pretvara u biznis, a onda i dublje korake, dizajn, ali i umetnički deo.

Cilj je da damo širu sliku, da mladima bude lakše da prepoznaju da li je taj biznis za njih.

U kompaniji će pratiti i da li neko ima "poseban talenat"/ Foto: Promo/Nordeus
  • Nordeus je prepoznat u svetu, i iz vašeg ugla, gde smo mi u odnosu na taj svet i svetski gejming?

- Mi smo tu na početku. Imamo industriju, imamo nekoliko kompanija koje se ravnopravno takmiče na svetskom nivou, ali ono što nam je potrebno sada jeste "nova krv", novi ljudi, i da olakašamo njihov prodor na tržište.

  • Da li je to moguće?

- Imamo sjajan potencijal, jer imamo sjajne inženjere i "materijal" sa kojim možemo da radimo. Osnove su tu, ali uslovi, finansiranje...to moramo da naučimo. Četvrta industrijska revolucija nam je donela mogućnost da se takmičimo na svetskom niovu, nismo ograničeni granicama. Sada da vidimo nas koji smo uspeli u toj areni kako da pomognemo drugima.

U Srbiji, kao i na svetskom nivou, igre su uspele da uđu u sve pore društva. Postale su značajno veća industrija i od muzičke i od filmske, interaktivnije su od obe i imaju nešto "opipljivo". Dalje, sve više je onih koji igraju igre i one su pogodne za sve uzraste.

  • Da li oni koji "prođu" kroz hab mogu da očekuju posao u Noredusu, imate li takve planove?

- Nije nam to primarni cilj. Naravno da uvek tražimo sjajne ljude da nam se priključe i uvek imam otorene pozicije. Videćemo u kom pravcu će se sve odvijati ali svakako želimo da pomažemo osnivanje startapova i da osnnažimo ljude da budu samostalni preduzetnici, a da ne samo uzmemo ideju koja se ovde eventualno stvori.

  • Kako privući investitore u Srbiju? Na koji način ih privoleti?

- Ovakav jedan prostor je velika prednost jer druge industrije to trenutno nemaju. Način je naravno različiti događaji, kao što si mitapovi, hakatoni, uključivanje više ljudi. Važan je i pravni regulatorni okvir. Svet se promenio i digitalni svet se menja još brže, važno je da naša regulativa prati promene. Dodatno, važno je i obrazovanje, odnosno uviđanje koja zanimanja su poslovi budućnosti i koja su nam potrebna da bismo mogli pravilno da usmeravamo našu decu.

S druge strane, ima i investicija, ali je potreban kvalitetan proizvod da bi imalo u šta da se investira. Investitori će uvek gledati kako da im se novac vrati, a kako se mi već takmičimo na svetskom nivou, kvalitet mora biti na višem nivou.

Video: U toku je 4. industrijska revolucija! Evo šta to znači

(Vesna Bjelić)