Aplikacija koju koriste svi trkači izlazi na berzu i baš sada ulazi u rat sa Garminom

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: NizamRahman83 / Shutterstock.com

Trčanje je ponovo postalo globalni fenomen, a aplikacija koja je sve to pokrenula sada želi da unovči svoj uspeh. Strava, najpopularnija fitnes aplikacija na svetu, planira da izađe na berzu u Sjedinjenim Američkim Državama kako bi prikupila kapital za nova preuzimanja i širenje poslovanja.

Direktor kompanije Majkl Martin potvrdio je da Strava ima nameru da postane javna kompanija, ali nije otkrio tačan vremenski okvir. Kako navodi, izlazak na berzu omogućiće im lak pristup novcu za dalje akvizicije i razvoj novih funkcija. Tokom pandemije, kada su milioni ljudi počeli da trče, Strava je eksplodirala u popularnosti i pretvorila obične treninge u društveno iskustvo.

Danas aplikaciju koristi oko 50 miliona aktivnih korisnika mesečno, skoro dvostruko više nego konkurentski Garmin Connect. Prema podacima Sensor Tower-a, broj preuzimanja aplikacije porastao je za čak 80 odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Foto: Shutterstock

Aplikacija koja je pretvorila trčanje u društvenu mrežu

Strava je osnovana 2009. godine, a njen koncept spaja fitnes i društvene mreže. Korisnici mogu da dele svoje treninge, porede rezultate sa drugima i šalju takozvane “kudos”, što je ekvivalent “lajku” na Facebooku. Upravo taj društveni aspekt učinio je da trčanje postane digitalno zarazno.

Analitičari navode da je Strava postala jasan lider među fitnes aplikacijama zahvaljujući zajednici i stalnim inovacijama. Kompanija je tokom ove godine kupila britanski startap Runna i platformu za biciklistički trening The Breakaway, čime je ojačala segment personalizovanih planova vežbanja. Ove akvizicije rešile su ključan nedostatak jer Strava ranije nije imala sopstveni sistem za lične planove treninga.

Istovremeno, kompanija se priprema za izlazak na berzu dok traje pravi globalni trkački bum. Samo za Londonski maraton 2026. godine prijavilo se više od 1,1 milion ljudi, što je 31 odsto više nego prethodne godine. U Njujorku je broj prijava porastao za 22 odsto. Trend rasta beleži se posebno među generacijom Z, koja u sve većem broju koristi aplikacije za praćenje zdravlja i performansi.

Sukob sa Garminom pred berzu

Dok se Strava priprema za javnu ponudu akcija, njen odnos sa gigantom Garminom postaje napet. Garmin je nedavno zapretio da će prekinuti pristup svojoj softverskoj platformi ako Strava ne pristane da prikazuje Garminov logo na svakoj aktivnosti snimljenoj njihovim uređajem. Stravin direktor proizvoda Met Salazar nazvao je to otvorenim oglašavanjem i najavio da kompanija razmatra pravne opcije.

Foto: kovop / Shutterstock.com

Spor je dodatno eskalirao jer Strava tuži Garmin zbog navodnog kršenja patenta, što je izazvalo talas komentara na društvenim mrežama. Ipak, uprkos tenzijama, milioni korisnika i dalje koriste obe aplikacije istovremeno i dele podatke između njih.

Prema podacima Sensor Tower-a, korisnici su prošle godine potrošili više od 180 miliona dolara na Strava Premium pretplate, dok sama kompanija tvrdi da su prihodi još veći. Aplikacija zarađuje i kroz sponzorisane izazove i partnerstva sa sportskim brendovima kao što su Nike i Adidas.

Strava je danas više od fitnes aplikacije. Postala je digitalni identitet trkača. Kako kaže Vasos Aleksander iz londonskog kluba Barnes Runners, "Strava je sada gotovo jednako važna za trčanje kao i same patike".

(Telegraf Biznis)