Google pod pritiskom EU menja oglase u rekordnom roku: Preti im kazna koja može da razbije celu kompaniju

Vreme čitanja: oko 2 min.

Zgrada kompanije Gugl / Foto: Tanjug/AP

Sumirano

  • Evropska komisija razmatra razbijanje Google-ovog poslovanja zbog zloupotrebe pozicije.
  • Google uvodi hitne izmene u oglasne servise kako bi izbegao podelu poslovanja.
  • Kompanija je kažnjena sa 2,95 milijardi evra i ima rok od 60 dana za promene.
  • Evropska komisija analizira Google-ov predlog za prekid sporne prakse.
  • Google se suočava sa dodatnim pritiscima u EU i SAD zbog oglasnih praksi.

Google je u rekordnom roku primoran da menja oglasne servise jer Evropska komisija razmatra najstrožu meru koja bi mogla da razbije celo poslovanje. Posle kazne od čak 2,95 milijardi evra, kompanija uvodi hitne promene kako bi izbegla istorijske posledice.

Evropska komisija je u septembru izrekla kaznu koja je potresla čitavo tržište i dala Google-u svega 60 dana da ukloni sporne prakse. Kompanija sada pokušava da spreči scenario koji bi je najviše pogodio: podelu poslovanja na više delova. Pritom je kazna izazvala i političku buru jer je američki predsednik Donald Tramp zapretio dodatnim carinama na EU ukoliko Brisel potvrdi odluku.

Google se formalno žali, ali je istovremeno podneo plan promene koji, prema rečima portparola, "u potpunosti adresira odluku, bez štete po evropske izdavače i oglašivače". Brisel sada analizira taj predlog, jer mora da proceni da li predložene mere zaista prekidaju praksu favorizovanja Google-ovih servisa.

Google uvodi hitne izmene u Ad Manager

Evropska komisija optužila je Google da je godinama zloupotrebljavao poziciju tako što je favorizovao sopstvene alate u odnosu na konkurenciju, iako kontroliše gotovo svaki deo oglasnog lanca. Kao odgovor, kompanija uvodi novine koje prvi put omogućavaju izdavačima da unutar Google Ad Managera postavljaju različite minimalne cene za različite učesnike u aukciji.

Google takođe obećava veću interoperabilnost svojih alata, što bi trebalo da smanji sukob interesa na koji se EU godinama žali.

Evropska komisija je potvrdila da je primila Google-ov predlog i sada sprovodi detaljnu tehničku analizu.

Novi problemi stižu u isto vreme

Samo dan pre objave Google-ovih planova, Evropska komisija pokrenula je novi postupak zbog sumnje da kompanija potiskuje određene medijske kuće u rezultatima pretrage. Ovo je deo primene novih digitalnih propisa, što dodatno povećava regulativni pritisak.

Parallelno, Google se suočava sa teškim procesom u SAD-u. Američki federalni sud već je presudio protiv kompanije u slučaju oglasnih praksi, a presuda o eventualnoj prinudnoj prodaji delova poslovanja očekuje se u narednim nedeljama.

Godinama traju sukobi Google-a i EU

Google je u prethodnim slučajevima platio 4,1 milijardu evra zbog Androida i 2,4 milijarde evra zbog manipulacija tržištem poređenja cena. Najnovija odluka samo je kulminacija dugotrajnog sukoba.

Evropa sada želi da primeni nova digitalna tržišna pravila, dok Google pokušava da izbegne najdrastičniju meru koja je i dalje na stolu.

(Telegraf Biznis)