Ako se zovete Marija ili Vladimir, veće su šanse da dobijete posao? Neverovatna veza imena i karijere

U jednoj studiji istraživači su pronašli dokaze koji sugerišu da su imena koja su smatrana najmanje jedinstvenim - bila dopadljivija

Marija Šarapova / Foto: Tanjug/AP

Biznis Insajder je pre nekoliko godina radio interesantnu temu o tome kako ime koje nosite "utiče" na vašu karijeru i kotiranje u poslovnom svetu.

Možda deluje šaljivo, i svakako da znanje i veštine koje posedujete - igraju daleko važniju ulogu u svemu, ali ne treba zanemariti ni moć psihologije u ovom slučaju. Naime, ova tema je, zapravo, zasnovana na istraživanju i evo šta govore podaci.

Ako se vaše ime lako izgovara, ljudi će vam biti više "skloni".

U studiji Univerziteta u Njujorku, istraživači su otkrili da ljudi sa imenima koja se lakše izgovaraju često imaju više pozicije na poslu, a jedan od psihologa, Adam Alter, objasnio je za Wired: "Kada možemo lakše da obradimo deo informacije, kada je lakše razumemo, više nam se dopada". U daljoj studiji, Alter je takođe otkrio da kompanije sa jednostavnijim imenima i simbolima - imaju tendenciju da bolje "rade" na berzi.

Ako imate učestalo ime, veće su šanse za zaposlenje.

Verovali ili ne, studija je otkrila i ovo. Kod nas, to bi mogla biti ženska imena kao što su Marija, Ana, Jelena, ili muška poput Marko, Nikola, Luka. S druge strane, među najpopularnijim imenima na svetskom nivou - Marija zauzima prvo mesto. Na trećem mestu je Muhamed, na 12. mestu je Džon, a na 16. poziciji je ime Ana.

Popularno je i ime Elena (Jelena) ili Piter (kod nas Petar). Takođe, Aleksandar, Olga, Anita, Sara, Svetlana, Andrea, Irina, Marina, Vladimir, Ivan, Stiven (kod nas Stefan) itd...

U studiji Univerziteta Marquette, istraživači su pronašli dokaze koji sugerišu da su imena koja su smatrana najmanje jedinstvenim - bila dopadljivija. Veća je verovatnoća da će biti angažovani ljudi sa uobičajenim imenima, a najmanje je verovatno da će poslovnu šansu dobiti oni sa retkim imenima.

Mimo toga, jedna studija koju je citirao The Atlantic pokazala je da su imena koja zvuče tako da više sugerišu na belce (belu rasu), kao što su Emili Volš i Greg Bejker, kandidatima donela veći uspeh kod zaposlenja (skoro 50% više povratnih poziva); u poređenju sa imenima kao što su Lakiša Vašington i Džamal Džons. Neverovatno, ali, istraživači su utvrdili i da ime koje zvuči kao da "pripada belcu" - vredi koliko i osam godina radnog iskustva.

Foto: Freepik

Manje atraktivna imena su povezana sa maloletničkom delinkvencijom.

Studija iz 2009, rađena na Univerzitetu Shippensburg, sugeriše da postoji jaka veza između popularnosti nečijeg imena i maloletničkog kriminalnog ponašanja. Istraživači su otkrili da su, bez obzira na rasu, mladi ljudi sa nepopularnim imenima - prema faktoru verovatnoće - bila više sklona kriminalnim radnjama. Nalazi ne pokazuju jasno da su neobična imena izazvala takvo ponašanje, već samo pokazuju vezu između te dve stvari.

Istraživači imaju neke teorije o tim podacima: "Adolescenti sa nepopularnim imenima mogu biti skloniji kriminalu jer ih vršnjaci tretiraju drugačije, što im otežava uspostavljanje odnosa", navodi se i dodaje da "maloletnici sa nepopularnim imenima takođe mogu da se ponašaju loše, jer ne vole svoja imena".

Biznis Insajder nam donosi još zanimljivih podataka, a ovaj je jedan od njih.

Bitno je na koje slovo vam počinje prezime.

Ako je početno slovo vašeg prezimena bliže početku azbuke/abecede, mogli biste da uđete u bolju školu. Za studiju objavljenu u časopisu Economics of Education Review, istraživači su proučavali ovaj odnos kod više od 90.000 čeških učenika.

S druge strane, ako je početno slovo vašeg prezimena bliže kraju abecede - veća je verovatnoća da ćete impulsivno trošiti novac i "padati" na promocije u prodavnicama. Autori studije to objašnjavaju ovako: oni koji su proveli detinjstvo čekajući da na kraju budu prozvani (recimo, u dnevniku), mogli bi osetiti potrebu da "prvi" ugrabe neku dobru ponudu, tj. da ne propuste priliku.

Foto-ilustracija: Shutterstock

Veća je verovatnoća da ćete raditi u kompaniji koja "odgovara" vašim inicijalima.

Pošto se identifikujemo sa svojim imenima, više volimo stvari koje su im slične. U studiji Univerziteta u Gentu, istraživači su otkrili da je veća verovatnoća da će ljudi raditi za kompanije koje odgovaraju njihovim inicijalima. Na primer, Brajan Ingborg bi mogao da radi za Biznis Insajder.

Ako vaše ime zvuči plemenito, veća je verovatnoća da ćete raditi na visokom položaju.

U evropskoj studiji, autori su proučavali nemačka imena i činove u kompanijama. Oni sa prezimenima kao što su Kaiser ("car") ili König ("kralj") bili su na više rukovodećih pozicija od onih sa prezimenima koja su se odnosila na uobičajena zanimanja, kao što je Koch (kuvar) ili Bauer ("farmer"). To, navodi se, može biti rezultat asocijativnog zaključivanja, psihološke teorije koja opisuje tip razmišljanja u kojem ljudi automatski povezuju emocije i prethodno znanje sa sličnim rečima ili frazama.

Ako ste žena sa rodno neutralnim imenom, imate bolje šanse da uspete u određenim oblastima.

Prema The Atlantic-u, u oblastima u kojima dominiraju muškarci kao što su inženjering i pravo, žene sa rodno neutralnim imenima mogu biti uspešnije. Jedno istraživanje je pokazalo da su žene sa "muškim imenima" poput Leslie, Jan ili Cameron (u SAD) - imale tendenciju da budu uspešnije u pravnim poslovima.

Muškarci sa kraćim imenima su previše zastupljeni na tzv. c-suite pozicijama.

LinkedIn je 2011. analizirao više od 100 miliona korisničkih profila da bi otkrio koja imena su najviše povezana sa pozicijom izvršnog direktora (CEO), a takođe, među tzv. c-suite pozicije spadaju - CFO (finansijski direktor), COO (operativni direktor), CIO (direktor informacionih tehnologija). Telegraf Biznis je detaljno pisao o značenjima ovih radnih mesta.

Najčešća muška imena bila su kratka, kao što je Tim Kuk (Epl), a često i Bob, Džek i Brus. Recimo, Bob Čapek je CEO u Dizniju, a prethodno je na njegovom mestu bio takođe Bob, samo s prezimenom Ajger. Takođe, Džek Dorsi je osnivač i nekadašnji CEO u Tviteru, a sada je izvršni direktor u Square.

Specijalista za imena spekuliše i da ljudi "na vrhu" mogu koristiti nadimke, kako bi time odali utisak da su druželjubivi i otvoreni. S druge strane, žene - liderke imaju veće šanse da koriste svoja puna imena u poslu. To je takođe otkrila LinkedIn studija. Za razliku od muškaraca, one to čine u pokušaju da projektuju profesionalizam i ozbiljnost, navodi se u izveštaju.

Video: Za ovih 10 zanimanja vam ne treba fakultet, a može lepo da se zaradi

(Telegraf Biznis)