(ANKETA) Da li pripadate nekoj od ovih grupa radnika? Ovi trendovi su obeležili 2023. godinu na poslu
Prema jednom istraživanju, 14 odsto zaposlenih realno radi od kuće, dok tu opciju ima 30 odsto ispitanika
Iako je "crveni talas" pandemije koronavirusa uveliko iza nas, neke radne navike koje smo tada stekli i dalje diktiraju tempo i u 2023. godini. Podsetimo, prema jednom istraživanju, u Srbiji 14 odsto zaposlenih realno radi od kuće, dok tu opciju ima 30 odsto ispitanika.
I dok kompanije na globalnom nivou pozivaju svoje radnike nazad u kancelarije, malo je onih koji su i zaista spremni na povratak.
Nezadovoljni raspletom situacije, radnici počinju da iskazuju svoja osećanja kroz različite vidove ponašanja.
Svaki od njih je u nekom periodu godine bio tzv. trend.
Tako smo imali "tiho odustajanje'', pa "glasno odustajanje'', one "smorene", ili pak druge koji izgledaju "isuviše zauzeto". Od skoro, "prevlast" preuzimaju oni koji zaslužuju "značku za kafu".
Ipak, dok ne stignemo do poslednjeg trenda na radnom mestu, vredi se podsetiti šta su prethodni značili.
"Tiho odustajanje" vs. "Glasno odustajanje"
Termin "tiho odustajanje" nastao je posle ere "velike ostavke", a koji opisuje talas odlazaka - posebno mladog osoblja, nakon pandemije.
Dok je u slučaju "velike ostavke" reč o radikalnim potezima i promenama, kod "tihog odustajanja" se radi o tome da zaposleni ulažu minimalni napor u posao. Drugim rečima, ne trude se (dovoljno).
Trend slede oni radnici koje ne žele da izgaraju na poslu, tj. sprečavaju stres tako što rade koliko i kako žele, odnosno u skladu sa tim "koliko su plaćeni".
"Glasno odustajanje" dolazi nešto kasnije.
Prema jednom izveštaju, skoro svaki peti zaposleni odluči za "glasno odustajanje", dok "tihi" i dalje čine 59 odsto radne snage.
"Smoreni"
Ovaj trend prisutan je u američkim kompanijama i opisuje situaciju u kojoj je radnicima dosadno, neangažovani su i neispunjeni na svom poslu.
"Smorenost" utiče na radnike, menadžere i korporativnu Ameriku u celini, pokazuju istraživanja stručnjaka za zapošljavanje.
Ovaj fenomen se među zaposlenima definiše kao hronična dosada, osećaj da je nečiji rad besmislen.
Rezultat je stres zaposlenih, letargija, niža kreativnost i produktivnost, povećanje fizičkih i mentalnih zdravstvenih problema, velika fluktuacija osoblja i rano penzionisanje.
"Izgledaju zauzeto"
Ovaj trend vezuje se za radnike u Aziji, koji troše najviše vremena na to da "izgledaju zauzeto".
Drugim rečima, manje se fokusiraju na sam produktivan posao i obavljanje zadataka, a više na to da deluje kao da mnogo rade.
Tzv. “performative work”, koji se u engleskom koristi kao termin koji označava ovu vrstu ponašanja na poslu, uključuje "provođenje velikog broja sati na sastancima na kojima timovi, navodno, predstavljaju dostignuća, umesto što se fokusiraju na donošenje odluka ili rešavanje problema".
Istraživanje je pokazalo da su zaposleni iz Indije (43%), Japana (37%) i Singapura (36%) prijavili da troše više svog vremena na posao od globalnog proseka (32%).
Najnoviji trend - "Oni koji kafenišu"
Najnoviji trend na radnom mestu uključuje pojavljivanje u kancelariji, uzimanje kafe, a zatim odlazak da završite radni dan negde drugde.
Zaposleni sakupljaju metaforičku "značku" za posetu kancelariji, čak i ako je to samo na nekoliko sati.
Trend dolazi usred šireg raskola između zaposlenih i šefova oko rada na daljinu. Iako je "remote work" popularan među zaposlenima, nove studije sugerišu da produktivnost može biti oslabljena kada je radna snaga potpuno udaljena.
Koji ste vi tip? Pišite nam u komentarima.
(Telegraf Biznis)