Projekat od 4,5 triliona $ pretvara se u najskuplji promašaj na svetu: Saudijski grad budućnosti se raspada
Izgradnja „The Linea“, futurističkog linearnog grada obloženog staklom, koji je deo saudijskog megaprojekta Neom, zapala je u ozbiljne probleme. U pitanju je 500 metara visoka struktura od ogledala, duga 170 kilometara, projektovana da primi devet miliona ljudi. Grad bi bio širok svega 200 metara i smešten između dva paralelna staklena zida, koji bi činili svojevrsni „megastrukturisani koridor“.
Prema planu, unutar grada ne bi bilo automobila ni puteva – kretanje bi se obavljalo ultrabrzim tranzitom i autonomnim sistemima, a sve što je potrebno za život nalazilo bi se na pet minuta hoda od svake tačke. Grad bi se napajao isključivo obnovljivim izvorima energije.
Saudijska Arabija tim projektom želi da smanji zavisnost od nafte, razvije turizam i tehnologiju i stvori simbol „grada budućnosti“. Međutim, kako piše Financial Times, vizija se sudarila sa stvarnošću.
San koji je prešao granice mogućeg
Projekat je pokrenut pre tri godine, uz plan da „The Line“ postane simbol nove ere urbanog života – bez automobila, sa obnovljivim izvorima energije i futurističkom arhitekturom. Princ Mohamed bin Salman (MBS), koji predvodi projekat, verovao je da će Saudijska Arabija time dokazati svoju tehnološku i ekonomsku snagu.
– Kažu da je nemoguće, ali mi stalno dokazujemo da nisu u pravu – izjavio je princ u dokumentarcu Discovery kanala iz 2023. godine.
Ali troškovi su se ubrzano povećavali, rokovi su probijani, a strani investitori nisu ispunili očekivanja. Prema procenama, u projekat je već uloženo najmanje 50 milijardi dolara, a na terenu su trenutno vidljivi samo šipovi i rovovi usred pustinje.
Od megasna do smanjenih ambicija
Kako su iz Neoma naveli, „The Line“ ostaje „strateški prioritet“, ali priznaju da je reč o „višegeneracijskom projektu neviđenih razmera i složenosti“. Ipak, interni izvori za Financial Times navode da su arhitekte i inženjeri sve skeptičniji – mnogi sumnjaju da će grad ikada biti izgrađen onako kako je prvobitno zamišljen.
Prvobitni plan predviđao je 20 modula dužine 16 kilometara, a do sada je broj smanjen na svega tri. Mnogi radovi koji su već izvedeni, poput hiljada ugrađenih šipova, sada su beskorisni.
– Svi znaju da projekat neće uspeti, samo je pitanje da li će MBS postepeno biti razočaran – izjavio je jedan bivši zaposleni u Neomu.
Ogromni tehnički i ekološki izazovi
Izgradnja zida visokog 500 metara i dugog 170 kilometara pokazala se kao gotovo nemoguća misija. Potrebne količine čelika, betona i stakla prevazilaze globalnu proizvodnju. Svaki modul zahteva milione tona materijala, što bi opteretilo i svetsko tržište i saudijsku infrastrukturu.
Osim tehničkih, javljaju se i ozbiljni ekološki problemi – „The Line“ bi presekao migracione rute životinja i ptica, uključujući ugrožene vrste. Stručnjaci upozoravaju da bi projekat mogao postati pretnja globalnom biodiverzitetu.
„Carevo novo ruho“ u pustinji
Bivši zaposleni opisali su radnu atmosferu kao u priči „Carevo novo ruho“ – niko nije smeo da protivreči princu. Neslaganje je bilo ignorisano ili kažnjavano, a radna kultura je bila podređena stvaranju utiska da je sve moguće, bez obzira na realnost.
– Kao misaoni eksperiment, projekat je fascinantan. Ali misaoni eksperimenti ne bi trebalo da se grade – zaključio je jedan od arhitekata.
(Telegraf Biznis/Klix)