Ovako nas radnje varaju da potrošimo što više novca, a da toga nismo svesni
Da li vam se desilo da odete u kupovinu zbog dve stvari, a izađete s punom kesom? To je zato što radnje imaju "nevidljive taktike" koje vas teraju da trošite
Neki analitičari pominju "Costco effect", koji označava psihološki efekat kojim se služe restorani i prodavnice, kako bi vas privukli da potrošite što više, a da toga u prvi mah niste svesni.
Reč je o takozvanim "okidačima kupovine", koji prkose vašem isplaniranom budžetu i često vas dovode u minus ili produbljuju stanje na vašoj kreditnoj kartici. Ekspanzija šoping molova je dodatno doprinela tome, budući da je kupac "zatočen" u jednom velikom prostoru, okružen brojnim izlozima i stvarima.
Možda vam ovo nikad ne bi palo na pamet, ali neke radnje postavljaju kante za smeće tik uz ulaz, jer prolaznici obično nose u rukama nešto što treba da bace. Kada uoče kantu, automatski se približavaju objektu, što ih navodi da ga posete iako to možda nisu planirali.
Osim toga, stručnjaci za dizajn kažu da kupci vole "čiste izloge", sa samo nekoliko komada odeće, obuće, aksesoara. To ih asocira na luksuz i kvalitet. A onda kada su uspeli da vas uvedu u radnju, kreće drugi deo "plana", a to je da potrošite što više.
Tu nastupa termin "Traffic Flow", što znači da je cilj prodavaca da se što duže, polako, krećete kroz radnju, kako biste uočili što više stvari. Oko 90 odsto kupaca će, kada uđe u radnju, skrenuti desno - suprotno od kazaljke na satu, a prodavnice koriste tu prednost i tome prilagođavaju svoj layout.
Osim toga, ako ste u šoping molu, objekti koji se nalaze s desne strane - možda su malo više u prednosti od onih prekoputa, jer većini ljudi pogled automatski pada na tu stranu. Trgovci vrlo pažljivo dizajniraju i svoje prolaze.
Ako su oni previše široki, kupac će brzo proći i uzeti samo ono što mu treba. Međutim, ako su uži - kretaće se sporije. Ali, ako su radnje toliko velike da ne mogu da naprave ovakav raspored u prostoru, onda se služe taktikom "big-box", a reč je o postavkama sa stvarima na sred radnje.
Gde je kraj? Još jedna taktika kojom se prodavnice služe, jeste postavljanje primamljivih stvari i natpisa na kraj prolaza, tako da morate preći ceo taj put kako biste došli do željenih artikala. Svima su nam dobro poznate i poklon kartice, kartice za skupljanje poena i ostalo.
Osim toga, važno im je da strateški nameste proizvode, koji su tog dana ili meseca u prvom planu, ili koji su na akciji. Često menjanje rasporeda, posebno u velikim objektima, značajno je za prodaju jer ćete svaki put morati da prođete maltene kroz ceo objekat da nađete ono što vam treba.
(Telegraf Biznis)