Šrinkflacija na delu: Pogledajte kako se Big Mac vremenom smanjivao, a cena rasla i rasla
5
Postoje još najmanje tri pojma koja morate znati, posebno u ovim izazovnim vremenima
Foto: McDonald's
Korak u korak s inflacijom, dolazi nam i šrinkflacija.
Ako još niste upoznati sa tom pojavom, reč je o smanjivanju količine (gramaže) određenog proizvoda - mahom usred inflacije, pri čemu cena ostaje ista ili čak veća.
Ekonomisti ovih dana posebno apeluju na šrinkflaciju, jer njene posledice često prolaze neprimećeno, a važno je govoriti o njima - pre svega, zbog zaštite kupaca.
4 pojma koja treba da znate
- Inflacija se meri time koliko su skočile cene robe i usluga tokom određenog vremenskog perioda, a uglavnom posmatra period od poslednjih godinu dana. Jedan od indikatora je Indeks potrošačkih cena, koji meri procentualnu promenu cene potrošačke korpe i usluga koju domaćinstvo dobija za to.
- Šrinkflacija je nastala od engleske reči "shrink", što znači "smanjenje". Dakle, kao što smo već rekli, zapremina ili veličina proizvoda se doslovno smanji, i Telegraf Biznis je o tome više puta pisao. Setimo se primera sa napolitankama.
- Skimpflacija je izraz nastao od engleske reči "skimp", koja bi označila nekoga ko je "škrt". Drugim rečima, to su sve one kompanije koje žele da maksimalno uštede na kvalitetu nekog proizvoda ili usluge. Zašto? Zbog većeg profita.
- Stagflacija označava stagniranje, iliti odsustvo bilo kakvih promena, a ako ih i ima - one su minimalne. S ekonomskog aspekta, to označava visoku inflaciju, ekonomsku stagnaciju i visoku nezaposlenost - sve istovremeno.
Kada govorimo o šrinkflaciji, evo jednog od najboljih primera koji je opisuje.
U pitanju je poređenje čuvenog Big Mac-a iz 1980, sa onim iz 2022, pri čemu je cena skočila sa 0,50 na čak 8 dolara.
Video: Da li biste pojeli komad zlata? doručak košta 50 evra i hipsteri će odlepiti za njim
(Telegraf Biznis)