Kako izgleda kineski Black Friday? Većina novca ode samo jednoj kompaniji

Kineska verzija Crnog petka prvi put je pokrenuta 2009. godine od strane Alibabe

Foto ilustracija: Privatna arhiva/Shutterstock

Black Friday se slavi u SAD i u dobrom delu Evrope, ali da li ste znali da se Kina razlikuje po ovom pitanju?

Prvi petak nakon američkog dana zahvalnosti, u trgovinskom žargonu se zove crni petak i označava dan ozbiljne potrošačke groznice zbog akcija i sniženja cena koje praktikuju svi ozbiljni igrači na tržištu.

Najveće trgovinske kompanije se tokom cele godine spremaju za ovaj dan i on predstavlja sjajnu šansu za dodatni prihod ali i oslobađanje viška robe.

Zanimljivo je da dosta njih produži svoje akcije i tokom ponedeljka pa su tako nastali i Cyber Monday, ali i Cyber week u slučaju kada su popusti važeći i tokom cele sledeće nedelje.

Ipak, u svetskim razmerama, jedan kineski praznik odnosi pobedu kada je u pitanju potrošačka groznica i to je zahvaljujući prazniku koji se zove – Singles day (dan samaca) i obeležava se 11. Novembra.

Iako je kod nas malo ljudi čulo za Singles day, statistika kaže da je on daleko popularniji od njegove zapadne verzije - Crnog petka. Naime, kineski e-commerce gigant Alibaba za Singles day ostvari veći prihod nego Amazon za Black Friday i Primes day (jedan dan u godini kada Amazon za svoje najvernije kupce nudi posebne popuste) zajedno.

Zapanjuje podatak da je 2021. Dan samaca privukao čak 900 miliona kupaca koji su napravili 139 milijardi dolara vredne kupovine, od čega je čak 57% otišlo Alibabi.

Ova kineska verzija Crnog petka prvi put je pokrenuta 2009. godine od strane Alibabe i ubrzo je postao dominantan dan u svetu onlajn trgovine. Iako je praznik inicijalno nastao kao povod za samce da proslave svoju nezavisnost, vrlo brzo je izrastao u nešto slično danu zaljubljenih kod nas, pa tako veliki broj potrošača na taj dan kupuje poklone za sebi drage ljude, dok je tokom Crnog petka fokus uglavnom na kupovini potrošačke elektronike.

Interesantno je da velike kompanije pokušavaju da izvuku maksimum tokom ovih praznika, pa sada umesto jednog dana, svoje akcije produžavaju za tri, sedam (Cyber Monday i Cyber week u USA), pa čak i jedanaest dana (u Kini). Postoje predikcije da će im ovakvo ponašanje doneti samo kratkoročnu korist jer se na ovaj način slabi važan element onlajn kupovine, a to je osećaj hitnosti – kada kupac zna da će samo tog dana moći da kupi proizvod koji želi po sniženoj ceni.

Sve u svemu, uskoro se završava prva nedelja posle Crnog petka i imaćemo kompletne podatke o tome koji je odnos snaga između istoka i zapada ove godine u onlajn trgovini na osnovu čega ćemo znati ko ima veće šanse da pobedi u ovoj trci.

(Autor: Milan Nikolić, suosnivač više internet prodavnica u Srbiji)