Trgovački trik sa brojem 9 je, zapravo, velika obmana: Ne da ne štedite, već i preplaćujete proizvod

Razlike su najočiglednije kod proizvoda kao što su sokovi, toalet papir, bombone...

Foto: shutterstock.com

Priznajte, koliko puta ste u kupovini "pali" na dobru staru foru sa cenom koja završava na "99"?

Trgovci to, naravno, rade vrlo namerno, znajući kakav psihološki efekat ima, recimo, cena od 299,99 dinara u odnosu na 300 dinara. Suštinske razlike, međutim, nema, jer vam ta jedna para koju ste uštedeli neće sačuvati kućni budžet.

Čini se da danas maltene nema cene koja se ne završava sa "99", ali... Problem nije toliko u tome što, zapravo, niste uštedeli, već u tome što ste preplatili robu, prateći ove cene.

Naime, opsežno istraživanje iz SAD, urađeno na osnovu višegodišnjih podataka prikupljenih iz prodavnica, pokazuje da potrošači - kupujući artikle čija se cena završava brojem 9 - u stvari preplate te proizvode za 18 odsto u odnosu na slične artikle sa "klasičnim cenama".

Profesori Danijel Livaj i Avičaj Snir su analizirali cene svih proizvoda: od sireva, grickalica i sokova, preko konzervisane hrane, pa do deterdženata, toalet papira i šampona. 

Šta je zaključak?

Kada se cena završava brojem devet, ta roba je po pravilu skuplja od one koja nema "9" na kraju.

Razlike su najočiglednije kod proizvoda kao što su sokovi, jer su oni koje prati cena sa devetkom na kraju - u proseku skuplji 43 odsto od ostalih. Kod toalet papira, razlika u ceni je 35 odsto, kod bombona 28 procenata, a kod ubrusa i sapuna - 23, odnosno 22,6 odsto.

Ono što ostaje nepoznanica jeste ko je i kada uveo ovu "praksu" u maloprodaju, premda se zna da je slična strategija otkrivena još u reklamama za Macy iz 1880. godine.

Tada su pojedini artikli koštali 1,99 dolara i bili su reklamirani kao "izvrsna prilika".

Foto: Shutterstock

Današnja istraživanja pokazuju da su, među cenama u SAD koje se završavaju brojem devet, "najpopularnije" ove:

  • 9,99
  • 9
  • 9,95
  • 4,99

S druge strane, iako većina potrošača ne zna da je ovde reč o, zapravo, plaćanju po višoj ceni umesto o uštedi, dobar deo kupaca zasigurno ne misli da će uštedeti mnogo kupujući po ovim cenama - a zašto to, ipak, čini?

Jedno od obrazloženja je da potrošači cene čitaju s leva na desno, te kada je cena izražena kao 9,99 USD umesto 10 USD, imaju utisak da, u stvari, štede čitav dolar, a ne tek jedan cent.

Neke druge studije sugerišu kako trgovci cene zaokružuju na "99" u situacijama kada nešto poskupljuju, kako bi umanjili "udarac" na potrošače, dok kod pojeftinjenja proizvoda - biraju neke druge brojke.

Sve u svemu, dokazano je i da su cene koje se završavaju na "99", uglavnom, naduvane od najpristupačnijeg iznosa na tržištu, pa bi potrošači, razmišljajući o kupovini novog televizora, trebalo da se zapitaju: Da li je tih 5.699 zaista najpovoljnija opcija koju mogu da pronađem?

A ako želite da upoznate neke važne ekonomske pojmove koji vam mogu zatrebati u svakodnevnom životu, pa i u kupovini, više o tome ćete pronaći u ovom tekstu.

Video: Vlada ograničila cenu svinjskog mesa: Plećka jeftinija za 173 dinara, svinjski vrat za 218

(Telegraf Biznis)