• 1

Imperativ broj 4: Kako da opstanemo i nastavimo poslovanje? Sve zavisi od direktora IT odseka

U vremenu krize, opstanak preduzeća i nastavak poslovanja u digitalnom domenu, direktno zavisi od agende direktora IT odseka

  • 1
Biznis Kolumna, Novica Ninic

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: IBM/Shutterstock

Bezbedna cloud i hybrid cloud tehnologija ključna je za brzo postupanje, koje je operativnim direktorima bilo potrebno tokom krize koju je izazvao COVID-19. A sada, 79 odsto nosilaca izvršnih funkcija nam kaže da će za njih prioritet biti ukupna agilnost preduzeća. U vremenu krize, opstanak preduzeća i nastavak poslovanja u digitalnom domenu, direktno zavisi od agende direktora IT odseka.

Do 2019. godine standardni operativni model za kompanije, vlade i druge organizacije bio je zasnovan na lokaciji: ljudi su odlazili na posao - posao nije dolazio njima ili je dolazio vrlo retko. Kupci ili klijenti su se fizički prevozili na određenu lokaciju da bi nešto obavili - na primer, izradili lične dokumente, posetili lekara, kupili voće i povrće, prisustvovali raznim događajima.

COVID-19 je sve to promenio. Danas je posao došao do nas gde god da se nalazimo. I sa zaposlenima, kupcima i dobavljačima radimo virtuelnim putem. Ova činjenica zahteva od organizacija brzu promenu i prilagođavanje, brzu implementaciju digitalnih funkcija komunikacije i interakcije sa klijentima ili građanima, pa čak i brzi razvoj novih, digitalnih poslovnih modela.

Cela IT industrija je trenutno u transformaciji koju podstiču ovi poslovni motivi i nove tehnologije koje čine napredak mogućim, a pandemija sada drastično ubrzava ovu transformaciju.  Tehnološki i operativni zahtevi u ovakvom okruženju su  dovedeni do maksimuma, tako da je pažljiv izbor partnera na ovom putu, sa kompletnom tehnološkom ponudom i znanjem, vitalan za ukupno poslovanje.

Ako su brzina, agilnost i fleksibilnost zahtev, onda se kao prirodan odgovor nameće Cloud tehnologija, koja je u svojoj suštini pravi odgovor na ove zahteve.  Nezavisnost od lokacije, fleksibilnost u radu sa talentima, skalabilnost, interoperabilnost i neprimetan prelazak na virtuelizovan rad i model isporučivanja predstavljaju ono što nazivamo isporučivanjem putem cloud tehnologije.

Gde god da se organizacija nalazi na putu digitalne transformacije, iz onoga što smo do sada naučili, operativni direktori mogu da izvuku nekoliko pouka. Prvo, tamo gde je cloud tehnologija nekada bila poželjno krajnje stanje za budućnost, ona je sada neizostavno okruženje. Drugo, organizacije mogu da napreduju brže nego što su mislile i da budu agilnije nego što su verovale i da je to moguće upotrebom ovih tehnologija.

U susret inovacijama

Foto: Shutterstock

Treće, ranije racionalizacije koje su sprečavale uspešnu i brzu digitalnu transformaciju više se ne mogu tolerisati. Potreba kompanija da postanu agilna digitalna preduzeća je od suštinskog značaja, i takve transformacije moraju da se dogode sada i bez odlaganja. Četvrto, cloud više nije samo u formi platforme javnog cloud-a, privatni cloud donosi većinu benefita javnog cloud-a u vaš data centar, uklanja regulatorne barijere i postavlja temelj za uspostavljanje hibridnog cloud-a. Hibridni cloud  će omogućiti da poslovne funkcije razvijete jednom, a da ih locirate tamo gde su vam potrebne, tamo gde je dozvoljeno da ih locirate i kada vam to treba. Ovo uključuje javni cloud, privatni cloud i tradicionalnu infrastrukturu, uz potpunu pokretljivost i fleksibilnost.

Do promena u poslovnoj praksi dolazi upravo promenama u shvatanjima ljudi na vodećim pozicijama.

Sada je CIO u poziciji da svojom strategijom i planom direktno odredi sudbinu preduzeća u izmenjenim okolnostima poslovanja. Sedamdeset i devet odsto nosilaca izvršnih funkcija kaže da će agilnost preduzeća kao centralna poslovna sposobnost za njih biti prioritet tokom naredne dve godine.

Danas vidimo mnogo primera koji potvrđuju pomenuto. Jedan od primera je vrlo značajna primena u zdravstvu, a to smo imali priliku da vidimo tokom epidemije COVID-19. Jedan IBM-ov klijent iz oblasti zdravstva je, na primer, brzo uveo u upotrebu COVID-19 aplikaciju za pacijente koji su se nalazili kod kuće, i time pomogao grupi od više od 3.000 ljudi da prate svoje simptome i stupaju u kontakt sa lekarima na daljinu. U drugom primeru, velika agencija vlade jedne evropske zemlje, takođe IBM-ov klijent, povećala je obim upotrebe svoje internet aplikacije za davanja socijalnih službi da bi udovoljila rastućoj potražnji korisnika.

Rolls Royce je osnovao novu COVID-19 alijansu za obradu podataka sastavljenu od vodećih kompanija pod nazivom EMER2GENT, čiji je deo i IBM.

Plan je da Grupa kombinuje tradicionalne ekonomske, poslovne, putne i maloprodajne skupove podataka sa podacima o ponašanju i raspoloženju, kako bi omogućili nove uvide u globalni oporavak od COVID-19 kao i njihovu praktičnu primenu radi podrške. IBM će obezbediti cloud tehnologiju i serverske kapacitete visokih performansi, kao i stručnost našeg Data Science Elite tima.

Cilj ovog analitičkog projekta je da se pomogne u utvrđivanju trenutka kada zemlje mogu da smanje mere i uđu u sledeću fazu oporavka.

Otpornost poslovanja na promene direktno zavisi od sposobnosti IT sistema da se brzo prilagode novim uslovima i isporuče nove i prilagođenje funkcije. Otpornost je rezultat kombinacije planiranja, upravljanja i agilnosti.

Da bi se ovo postiglo, operativni direktori trebalo bi da na raspolaganju već imaju sledeće sposobnosti:

- Upravljački tok kroz sve funkcije za donošenje odluka od velikog uticaja, koji obuhvata interne i spoljne timove. Brzina u donošenju odluka.

- Bezbedna platforma za isporučivanje IT funkcija kao poslovnih funkcija. Platforma bi trebalo da bude zasnovana na cloud tehnologiji, uz otpornu i skalabilnu infrastrukturu, razvojne platforme i alate, kao i ugrađenu bezbednost i privatnost, a sve u cilju postavljanja temelja za isporučivanje zasnovanog na cloud tehnologiji. Osigurani hibridni cloud kao finalno rešenje koje uključuje tradicionalnu infrastrukturu, privatni cloud za modernizaciju i javni cloud sa naprednim servisima.

- ’Develop once, deploy anywhere’ način rada u okruženju hibridnog cloud-a, za punu fleksibilnost prema korisnicima, gde i kada da ste potrebni.

- Otvaranje novih kanala komunikacije i prodaje prema klijentima. Prilagođavanje ponude za rad u uslovima digitalne, online prodavnice. Digitalna podrška i komunikacija sa klijentima.

- Ponovo osmišljeni operativni modeli za virtuelnu radnu snagu, uz upravljanje radnom snagom na daljinu, uključujući bezbedne platforme za produktivnost zasnovane na cloud tehnologiji, kao i modele interakcije sa nultim stepenom poverenja koji funkcionišu nezavisno od profila uređaja ili virtuelnih privatnih mreža

- Fleksibilnost radne snage i radnih mesta i otpornost, uključujući modularnu, lokalizovanu i distribuiranu infrastrukturu i sposobnosti mobilizacije resursa na zahtev u odgovarajućoj razmeri (obično u saradnji sa partnerima)

- Veća transparentnost, vidljivost i odgovornost kroz zajedničko merenje učinka na nivou preduzeća korišćenjem savremenih analitičkih alata. Optimizacija troškova u vremenu krize je ključna reč.

- Sveprisutno virtuelno upravljanje znanjem i holističko upravljanje talentima u svetu u kojem su virtuelni i digitalni način rada realnost i u prvom planu

- Konačno, dok operativni direktori razmatraju dugoročnije prioritete, korist od usklađenog rada na širem operativnom polju biće uvećana. Zbog COVID-19, prelazak na radikalnu agilnost postaje sve brža širom planete, uz značajne implikacije.

Operativni direktori treba da planiraju sledeće promene:

 

Kancelarija, radnik, korona virus, radnici, kolege

Foto: Shutterstock

- Uslužni sektor privrede će rasti, u čemu će pokretačka snaga biti operativni modeli zasnovani na cloud tehnologiji. To će karakterisati masovno usvajanje glavnog toka robnih usluga, ali i usvajanje specijalizovanih usluga u tržišnim nišama. Jedna od najznačajnijih „usluga“ biće pristup specijalizovanim resursima na zahtev.

- Hibridni cloud će srušiti regulatorne barijere i omogućiti uključenje tradicionalnih i modernizovanih aplikacija u nove poslovne funkcije. Povezivanje tradicionalnih IT sistema sa modernizovanim aplikacijama na privatnom cloud-u i novim na javnom cloud-u, sve potpuno osigurano sa stanovišta informacione bezbednosti biće ključno.

- Operacije i sredstva od kritičnog značaja biće prebačeni isključivo na cloud tehnologiju radi unapređenja dostupnosti i skalabilnosti, ali i radi optimizacije radnog opterećenja IT resursa i ukupnih troškova

- Delotvorno, bezbedno i agilno upravljanje višestrukim instancama cloud tehnologije će postati kompetencija od kritičnog značaja, u tandemu sa ubrzanom modernizacijom tradicionalnih aplikacija i značajnom transformacijom arhitekture podataka. Hibridni cloud će postati standard, a upravljanje u okruženju hibridnog cloud-a prvoklasan izazov.

- Finansijski modeli prilagođavaće se dinamičkim operativnim faktorima u realnom vremenu, na osnovu povećanog unosa podataka od servisnih partnera unutar ekosistema. Funkcije analitike i tradicionalnih aplikacija moraće da budu u realnom vremenu i da podržavaju dinamički rad.

- Rad u realnom vremenu donosi nove izazove u pogledu kontrole transakcija. Blockchain tehnologija daće rešenje za realizaciju transakcija na pouzdanoj platformi, ali i efikasnu i automatizovanu kontrolu partnerskog ekosistema.

- Rad sa klijentima biće optimizovan za njihovo privlačenje, usluživanje i zadržavanje u virtuelnom svetu. Iskustva klijenata zavisna od njihove lokacije, kao i personalizovana ponuda gde je to moguće biće kritična za uspeh. Tradicionalne platforme za interakciju sa klijentima moraće da budu obogaćene sadržajima koji ukazuju na to da poznajete i razumete klijenta i da budu usmerene na poboljšanje njihovog iskustva interakcije.

- Povećana automatizacija, primena veštačke inteligencije i drugih naprednih tehnologija biće pokretačka snaga efikasnosti, uz kvalitet, bezbednost, integracije i ukupnu  inovativnost. Prelazak na digitalne usluge smanjiće zavisnost organizacija od putovanja i fizičkog prisustva.

- Modeli isporuke zasnovani na cloud tehnologiji, koji u odgovarajućim razmerama omogućavaju isporuke širom planete pružiće svakako šansu za širenje poslovanja i van granica države. Ukoliko je poslovni model i ponuda inovativna, svakako šansa za novi biznis nije mala.

Globalna pandemija COVID-19 je ispostavila ogromne izazove pred organizacije. Kao i u svakoj krizi, organizacije se moraju prilagođavati i usmeriti na određene dugoročne benefite za organizacije. Ubrzavanje IT transformacije, uvođenje agilnosti, te hibridnog clouda kao standarda sa tehnološke strane, pomoći će da se ubrzano iskorači u nove biznis modele i u nove poslovne šanse.

(Autor: Novica Ninić, Application Modernization & Integration Leader, IBM Central & Eastern Europe)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>