Dva direktora vaše firme sada su ključna: Smanjenje troškova i unapređenje lanca snabdevanja

  • 1
Biznis kolumna, Vesna Veljkovic, IBM Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: IBM/Shutterstock

Kompanije uspostavljaju lance snabdevanja, očekujući da materijali i drugi ulazni faktori budu dostupni u zavisnosti od toga kada, gde i na koji način su potrebni. Kriza koju je izazvao COVID-19 u potpunosti je opovrgla tu pretpostavku, što ukazuje na potrebu za dinamičnijim lancima snabdevanja koji se odlikuju bržim odzivom i povezani su sa ekosistemom i procesima organizacije.

Organizacije su se takođe suočile sa značajnim izazovima kada je reč o likvidnosti. Prema nekim scenarijima, više od 20 odsto globalnih javnih kompanija ostaće po mišljenju japanske revije Nikkei bez gotovine u narednih šest meseci bez intervencije u nekom obliku. Dok se uticaj COVID-19 značajno razlikuje od industrije do industrije, za prosperitet će biti potrebno ponovno uspostavljanje ravnoteže i usklađivanje sa novom normalnošću.

Današnji lanci snabdevanja su neverovatno složeni, uz mnoštvo partnera na više geografskih lokacija, što je deo isprepletanog globalnog trgovinskog ekosistema. Razumevanje rizika u pogledu lanaca snabdevanja iziskuje vidljivost koja seže znatno dalje od dobavljača na najvišem nivou, odnosno do dobavljača drugog i trećeg nivoa, koji, uprkos tome što su relativno mali, mogu značajno i brzo dovesti do prekida proizvodnje. Posredni efekti zatvaranja pogona u prvim mesecima 2020. godine izazvali su veliko interesovanje za geografsku diversifikaciju lanaca snabdevanja. Prema izveštajima skorijeg datuma, više od 90 odsto kompanija na listi Fortune 1000 ima dobavljače drugog nivoa u kineskim regionima najteže pogođenim u početnoj fazi globalne pandemije COVID-19, smatraju u kompaniji koja se bavi poslovnom analitikom Dun & Bradstreet.

Sposobnost generisanja granularnih podataka o lancima snabdevanja u realnom vremenu prešla je put od poželjne do neophodne. Nepredvidljivost je postala hiper lokalna, pa se u jednom gradu pojavljuju viškovi zaliha, a u drugom ogromna potreba za njima. U međuvremenu, makro podaci o širenju COVID-19 i obrascima tog širenja sravnjuju se sa podacima o snabdevanju i zalihama da bi se predvideli tokovi snabdevanja i potražnja za zalihama. Za mnoge kompanije, ušteda od nekoliko dana može činiti veliku razliku kako u smislu priprema za udar, tako i u smislu oporavka od udara.

Na sreću, alati i pristupi koji su na raspolaganju za rešavanje pitanja troškova znatno su sofisticiraniji i efikasniji od pristupa primenjenih u prošlim recesijama, koje karakteriše „stezanje kaiša“. Sada je moguće stvoriti prilike za skok do nove granice efikasnijih i delotvornijih performansi. Finansijski direktori i direktori lanaca snabdevanja moraju da analiziraju današnje bolne tačke radi bolje pripremljenosti za sutrašnjicu. Iako niko ne može da predvidi šta će se dogoditi, organizacije mogu da koriste veštačku inteligenciju i druge tehnologije - kao što su automatizacija, blokčejn, internet stvari, 5G i edge računarstvo - da na inteligentan način izvrše rebalans troškova, izgrade inteligentniji globalni lanac snabdevanja, i doprinesu da ono nezamislivo postane očekivano.

Visoka cena agilnosti već je porasla, budući da su neke evropske firme prešle sa prekookeanskog teretnog transporta na brži, ali skuplji, železnički transport. Jedan od puteva do otpornosti može biti udruživanje sa partnerima u lancu snabdevanja radi uspostavljanja koordiniranog sistema za podršku u krizi.

Gledajući dalje od lanca snabdevanja, dok kompanije bivaju preoblikovane, a finansije se nalaze pod pritiskom, jasno je da će cena biti visoka ukoliko se žele agilnost i brzina u prilagođavanju poslovnih modela i strukture troškova sa ciljem da kompanije iz svega u „drugačiju normalnost“ izađu jače. To će unaprediti donošenje odlučujućih poteza u ponovnom razmatranju osnovnih elemenata poslovanja i prioriteta, organizacionih modela, struktura troškova i vođenja poslovanja i načina rada. Očekujemo da će to ubrzati porast broja modela zasnovanih na cloud tehnologiji koji funkcionišu „kao servis“, ponovno osmišljavanje suštinski značajnih tokova rada u preduzeću uz automatizaciju, veštačku inteligenciju, blokčejn tehnologiju, internet stvari i ostale tehnologije u usponu, kao i neke druge radikalne mere eliminisanja troškova i poslovnog prekomponovanja kroz spajanja i preuzimanja.

Evo šta bi finansijski direktori i direktori lanaca snabdevanja trebalo da su već sproveli:

biznis, trgovina, potrošnja, platforma Foto: Shutterstock

- Ojačano upravljanje gotovinom i likvidnošću uz povezane zaštitne mreže i pristup alternativnim izvorima finansiranja, uključujući podsticaje i pomoć vlade

- Procena rizika za lance snabdevanja, uključujući dobavljače drugog i trećeg nivoa

- Alati koji rade u realnom vremenu i analitika za rešavanje pitanja nestabilnosti u potražnji, optimizacije porudžbina/zaliha i brzih reakcija na poremećaje

- Ponovna procena strategije pronalaženja izvora i dobavljačkih mreža, odmeravanje globalnog u odnosu na lokalno

- Preraspoređivanje zaliha i određivanje prioriteta prema kritičnom značaju

- Lokalna vidljivost fluktuacije zaliha i logističkih ograničenja, uključujući rad

- Razmotrite segmentiranje kupaca prema relativnom prioritetu i uverenju u sposobnost vršenja isporuke

- Brzo eliminisanje troškova kada god postoje privremena smanjenja potražnje

- Procena tekućih investicija imajući u vidu buduće okruženje i prilagođavanje koje će preduzeću biti potrebno da bi iz svega izašlo jače.

Dok očekujemo drugačiju normalnost koja će tek doći, cilj je bolje integrisanje podataka i tehnologije radi izgradnje inteligentnijih i boljih lanaca snabdevanja. To će biti od pomoći u trenutnoj krizi koja traje, kao i prilikom budućih nepredviđenih događaja iz domena teorije o „crnom labudu“, i kompanije dovesti u poziciju za bolje ishode kada se ukaže prilika - kao i za sistemska smanjenja operativnih troškova.

Dva centralna alata su: upotreba digitalnih blizanaca, koji na virtuelan način mogu da simuliraju širok dijapazon ishoda, i stvaranje kontrolnog tornja koji u celom preduzeću obezbeđuje centralizovano digitalno čvorište operativne vidljivosti i donošenje odluka podržano veštačkom inteligencijom. Uz data-centričnu kulturu saradnje, to može eliminisati silose. Inteligentni tokovi rada razlažu silose, koristeći konvergentne tehnologije za isporučivanje samoučećih i autokorektivnih sveobuhvatnih lanaca snabdevanja.

U kombinaciji sa spojenim sposobnostima interneta stvari i blokčejna, ovi alati omogućavaju organizacijama da u realnom vremenu vide gde se njihovi proizvodi nalaze u svetu, istovremeno pomažući finansijskim direktorima i direktorima lanaca snabdevanja da bolje razumeju "uzvodne" i "nizvodne" efekte potencijalne ranjivosti i poremećaja. Sve ovo takođe može da omogući brži odziv, i to obično uz niže troškove nego uz upotrebu tradicionalnih alata.

biznis, trgovina, potrošnja, platforma Foto: Shutterstock

Evo kako finansijski direktori i direktori lanaca snabdevanja mogu da definišu inteligentne lance snabdevanja i dugoročno preoblikuju poslovanje:

- Procena da biste uskladili ponudu sa potražnjom - ne samo globalno ili regionalno, već i na direktan način, na terenu - kombinujući javne spoljne, vlasničke i strateške podatke partnera

- Uvedite kontinuirano planiranje uz saradnju, koristeći podatke u realnom vremenu i koordinaciju širom sveobuhvatnog lanca snabdevanja da biste doprineli predviđanju poremećaja i ranjivosti, podržali brzo planiranje scenarija, i omogućili uvid u korektivne postupke

- Uvedite integrisane digitalne kontrolne tornjeve i kontrolne tornjeve podržane veštačkom inteligencijom da biste omogućili sveobuhvatnu vidljivost toka lanca snabdevanja i ubrzali donošenje odluka

- Ponovo osmislite dobavljačke mreže koje omogućavaju operativnu fleksibilnost

- Optimizujte troškove da biste očuvali likvidnost i rast sredstava, i ponovo procenite i osmislite strukture troškova uz budžetiranje nultog nivoa (u kojem svi troškovi moraju biti opravdani i odobreni za svaki novi period)

- Procenite neposrednu i dugoročnu ravnotežu između štedljivog poslovanja i ublažavanja rizika, koristeći modeliranje i analize scenarija pomoću digitalnih blizanaca

- Izvršite ponovnu procenu vrednosti svoje proizvodnje, distribucije i površine vaše kancelarijske zgrade kao nekretnine.

- Razmotrite automatizaciju omogućenu edge tehnologijom i veštačkom inteligencijom kada je reč o optimizaciji proizvodnje, održavanju sredstava i zgradama za inteligentan i efikasan rad i korišćenje.

- Ubrzajte prilagođavanje ili razvoj platformi zasnovanih na cloud tehnologiji koje funkcionišu kao servis, i alternativnih modela isporuke kroz partnerstva i proširene mreže

- Načinite krupne promene u troškovima pružanja usluga i agilnosti uz ponovno osmišljavanje tokova rada u preduzeću koji su od suštinskog značaja, uz automatizaciju, blokčejn, veštačku inteligenciju, internet stvari i druge tehnologije u usponu.

(Autor: Vesna Veljković, direktor finansija, IBM Srbija)

Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Sasa

    3. avgust 2020 | 18:12

    Kod nas jos uvek klasika..Usteda tako sto otpustih ljude,a ovima koji su ostali skreses racune za telefon.Tako veliki strunjak direktor smanji troskove,a sto ce firma propasti u buducnosti to ga ne zanima jer ce on otici...Zamisli u danasnje vreme stedis na racunu za telefon a traze da povecas prihode.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>