Šta je Black Friday, odakle potiče i zašto ga u Srbiji pogrešno tumačimo: Šoping ludilo počinje
Milioni ljudi širom sveta pohrliće danas, na Crni petak, u tržne centre i u onlajn kupovinu zahvaćeni tradicionalnom šoping groznicom. Trgovci i zaštitnici potrošača mole da se poštuju epidemiološke mere. Mnoge države, među kojima i naša, donele se propise i mere koje ograničavaju broj kupaca u prodavnicam, kao i radno vreme.
Ljudi ne slave američki praznik Dan zahvalnosti u Francuskoj, Rusiji ili Južnoj Africi, ili na Balkanu, ali svi već odavno kupuju na Crni petak, dan kad Amerikanci na veliko kupuju uoči božićnih praznika.
Ove godine, on dolazi u nezodnom trenutku po trgovce, ali će mnogi pokušati i da ga iskoriste. Naime, kako saznajemo, zbog pada prodaje mnogih brendova u prethodnom periodu, za ovaj naredni će se u šoping centrima u Srbiji nuditi popusti i do 75 odsto.
Svejedno, apeluju da se vodi računa o epidemiološkim merama, zbog čega su, navode nam, unapred spremni na manju potrošnju. Tržnim centrima u Srbiji je skraćeno radno vreme što je mera Kiznog štaba, ali prodavnice određenih brendova koje su zasebene u prestonici, rade uobičajeno.
Amerikancima je ovo tek početak višednevnog šopinga
Sezona prazničnih kupovina u SAD zvanično je počela u četvrtak proslavom praznika Dan zahvalnosti, a nastavlja se danas kada milioni Amerikanaca nagrnu u potragu za ogromnim popustima, zato je Black friday uvek prvog petka posle Dana zahvalnosti.
Iako trgovci računaju na oporavak prodaje zbog zastoja koji je trajao prethodnih meseci, oni promatraju stanje i izvan okvira ekonomskih podataka, smišljajući načine kako da povećaju prodaju i preteknu druge trgovce.
Međutim, činjenica je i da taj trend u SAD polako jenjava u odnosu na godine ranije, a u Srbiji, čini se, tek sad doživljava ekspanziju. Međutim, čini se da ga tumačimo na naš način. Pa tako popusti traju samo taj dan, ili eventualno tri, dok popusti ne idu mnogo dole od stalnih cena.
Kako je nastao praznik kupoholičara i ime Black Friday
Sve do šesdesetih godina prošlog veka Black Friday nije imao ovaj naziv, koji je usvojen tek pre nešto više od dve decenije kada su trgovci pokušavali da motivišu ljude da kupuju petkom još od kraja 19. i početkom 20. veka. U to vreme, bilo je vrlo rasprostranjeno da mnoge robne kuće, kao što su Macy’s i Eaton’s, sponzorišu parade koje su se održavale posle Dana zahvalnosti.
Te parade predstavljale su najveći deo oglašavačkih kampanja uoči Božića, a rezultirale bi time da mnoštvo ljudi ode da kupuje u pomenutim prodavnicama, odnosno robnim kućama.
Vremenom je ova praksa postala odomaćena, nepisano pravilo kog su se pridržavale sve veće robne kuće, koje su odlagale božićne oglašavačke kampanje do nakon Dana zahvalnosti, a posebno do trenutka kada se pomenute parade završe.
Pomeranje praznika zbog šopinga
Do tridesetih godina dvadesetog veka, petak nakon Dana zahvalnosti postao je zvaničan početak Božićne sezone kupovine među većinom brendova. No, ova tradicija dovela je do toga da su trgovci postali nezadovoljni dužinom Božićne sezone kupovine u novembru, kada bi poslednji četvrtak u tom mesecu bio peti četvrtak po redu.
Nezadovoljstvo trgovaca dovelo je do toga da su mnogobrojni lobisti urgirali da predsednik SAD. Ruzvelt 1939. godine promeni zvaničan početak Dana zahvalnosti, odnosno da on bude pretposlednji četvrtak u novembru, kako bi se što je moguće više produžila Božićna sezona kupovine i, samim tim, poboljšala prodaja a, posledično, i ekonomija.
Mnogima se, međutim, nije dopalo to pomeranje. Stvar je rešena kada je 1941. godine Kongres doneo zakon kada će se održavati Dan zahvalnosti. Odabrani dan bio je četvrti četvrtak u novembru, što je odobrio i Ruzvelt, a rezultiralo je time da je Dan zahvalnosti nekad padao na preposlednji, a nekada na poslednji četvrtak novembra meseca.
Zašto je Crni petak "crn"?
Termin Black Friday čak i kada se pojavio, nije bio popularan još dve decenije. Postoji nekoliko verzija nastanka njegovog porekla, a najverovatnija je ona koja kaže da su mu takav naziv nadenuli policajci, vozači autobusa i taksisti, koji su strepeli od zagušenja u saobraćaju i ogromnog broja ljudi na ulicama nakon Dana zahvalnosti.
Naziv Crni petak odomaćio se među onima na koje su uticale saobraćajne i gužve na ulicama, a "crna“ je bila i subota nakon Crnog petka. 1961. godine jedan gradski predstavnik iz Filadelfije, smatrajući da se pridev "crni“ ne uklapa u pozitivnu poslovnu konotaciju, predlaže usvajanje naziva "Veliki petak“ i "Velika subota“ Međutim, ti nazivi nikada nisu zaživeli.
Nije najveći dan za kupovinu, nije čak ni u prvih pet
Još jedna zanimljivost jeste činjenica da on u stvari nije najveći dan za kupovinu u godini. Štaviše, nije ni u prvih pet. Mada, bilo je slučajeva da se nađe na top listi. Najveći dan za kupovinu u godini po pravilu je subota pre Božića, osim onda kada Božić pada na vikend.
Međutim, epitet "crni" oslikavaju slučajevi kao onaj da je 2008. godine privremeni radnik Volmarta na Long Ajlendu Jdimytai Damour doslovno pregažen na smrt, od strane ljudi koji su došli da kupuju u Green Acres Shopping Center.
Nestrpljivi da se prodavnice otvore, ljudi su gurali vrata u pokušaju da ih otvore. Sa druge strane vrata, zaposleni pružali su im otpor, ali ubrzo je masa od više od 2000 ljudi poput stampeda nagrnula u prodavnicu, pregazivši Damoura. Čak su i bolničari koji su pokušali da dođu do njega i pomognu mu takođe bili pregaženi.
Ljudi su kupovali, ne obraćajući pažnju na čoveka koji je umirao na ulazu prodavnice.
Osim njegovom smrću, bilans ovog Crnog petka iznosio je pet hospitalizovanih kupaca i mnoštvo povređenih. U poslednjih 12 godina zabeležena su 44 odvojena incidenta, koja su kao rezultat imala 12 smrtnih slučajeva i 117 povreda.
Nekima donosi milijarde, drugima je danas dan za štrajk
Otada, i danas, tradicionalno, početak sezone kupovine na rasprodajama ne prolazi bez gužvi, guranja, psovki, čupanja kose, tuča i svađa.
I dugo, Crni petak jeste bio najvažniji dan u godini za američki maloprodajni sektor. Međutim, stvari su se malo okrenule, tako da ovaj dan postaje najvažniji dan za neke radnike.
Naime, svake godine grupa radnika u gigantima poput Volmarta organizuje niz štrajkova.
Inače, u trgovačkom sektoru zaposleno je najviše Amerikanaca, gotovo 25 odsto, odnosno 42 miliona američkih građana radi u trgovini.
Osim američkih, počeli su na taj dan da štrajkuju radnici u Nemačkoj, Italiji, Velikoj Britaniji, Francuskoj... i svi pozivaju na protest kako bi ukazali na svoje uslove rada povodom "crnog petka".
Ističu da je to najbolji dan da se izvrši pritisak na poslodavca.
Postoji i kontrastruja ovom danu koju je osmislio pokret koji se bori protiv konzumerizma. To je, kao antikonzumeristička verzija Crnog petka, Buy Nothing Day. Prošle godine su se potpisivale peticije za bojkot tog dana pod nazivom "Ne računaj na mene na crni petak".
Većina u lancu zarađuje oko 20 dolara na sat i traže veće plate i povoljnije zdravstveno osiguranje.
Istina koja polako postaje "bela"
Kao što smo pomenuli, Crni petak nije najveći dan za popuste. Mnogi izveštaji iz ranijih godina pokazuju da određeni proizvodi ne moraju da budu jeftiniji samo tokom rasprodaja, već i posle njih.
Stručnjaci su otkrili da je u stvari manje od jednog u deset proizvoda, koje su posmatrali, bilo jeftinije na Crni petak nego neki drugi dan u godini.
Prošle godine, analitičari su upozorili i na to da je manija oko Crnog petka zapravo loša za trgovce i da dugoročno, može da im ubije posao.
Da li su ta sniženja realno velika ili je u pitanju samo "marketinška manipulacija" ostaje nam da se uverimo koliko danas.
Domaći stručnjaci za marketing upozoravaju kupce da misle na novčanike i ne dozvole da ih zavaraju marketinški trikovi sa popustima koji često baš i nisu onoliki koliko se najavljuje, pa čak ni koliko piše u izlozima.
A da ne biste upali u probleme, vodite se ovim pametnim strategijama.
Dan nakon Crnog petka, u SAD-u se obeležava Subota malih preduzetnika ili Small Business Saturday. Sajber ponedeljak (Cyber Monday) odvija se dva dana kasnije i podrazumeva sniženja za onlajn kupovine.
Konačno, najskorije je nastao i Dobrovorni utorak (Giving Tuesday) kako bi se potrošači podstakli da pomognu drugima kroz donacije i volonterski rad.
U Srbiji, oglašavanje prodaje pod nazivom "Crni petak" spada u akcijsku prodaju po Zakonu o trgovini i trgovci su u obavezi su da se pridržavaju zakonskih odredbi koje zabranjuju prividno sniženje cene robe.
Amerikanci su lani od Black Friday (od četvrtka poslepodne do nedjelje) prihodovali rekordnih 68,9 milijardi dolara, 5,4% više nego godinu ranije, dok je potrošnja tokom Cyber Mondaya rasla 15%, na 7,4 mlrd. dolara. U Evropi je Black Friday najbolje prihvaćen među Britancima koji su lani potrošili oko 2,5 mlrd. funti, a drugi su Nemci s 29% manje.
- Savet za sve potrošače jeste da kupuju online. To je bezbedan način kupovine, lakši, i ovoj situaciji sa koronavirusa najbolji izbor. Preporuka je ujedno i za starije sugrađane naročito, da isprate ovaj trend i čuvaju svoje zdravlje - poručili su za naš portal iz NOPS (Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije).
(V.B.)
Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Wien
„Crni petak“nije nijedno od navedenih objasnjenja ...istina je je mnogo mnogo drugacija i uzasna..black friday se odbosi na pridaju crnog roblja ..robovi su prodavani jeftinije jer zimi nije sezona rada ali svakako ih je trebalo hraniti...
Podelite komentar
Farsa
Kod nas je na vecini stvari izmisljen popust, pratim cenu 30 stvari u kategoriji tehnike (televizori,masine za ves...) Cene sa popustima su ili redovne cene ili vece, cena ves masine sa kojom sam imao iskustva u ceni zbog posla godinu dana gosta 26-27.000din , toliko je sad i sa popustom a predhodna cena navodno 37.677 vidi se i po staroj ceni da je izmisljena.
Podelite komentar
паун 54
ЈАДНИ ЦРНИ РОБОВИ КОЈИ СУ ПЕТКОМ ПРОДАВАНИ. Ех, НЕЋЕМО ВАЉДА СЛАВИТИ ТЕ АМЕРИЧКО КАПИТАЛИСТИЧКО ЗЛО. ИМАМО МИ НАШЕ ПРАВОСЛАВНЕ НАРОДНЕ ПРАЗНИКЕ.
Podelite komentar