• 70

Otkrivamo zašto je Volvo skuplji 400, a A6 1.000 evra: Pravi razlog veće cene polovnjaka u Srbiji

, Telegraf Biznis

Zašto je skočila cena polovnjaka, koja je razlika na carini i šta će biti u narednom periodu na tržištu automobila, otkrivaju naši sagovornici koji su u ovom poslu

  • 70
Automobil, kola, auto, popravka, procena, biznis

Foto: Shutterstock

Cena polovnih automobila već je skočila u proseku za 20 odsto, a prema procenama sagovornika Telegraf Biznisa, te cifre ići će još gore u narednom periodu.

Najveći razlog za poskupljenje jeste skok cene za uvoznike, odnosno počela je da se naplaćuje realnija carina na uvoz u Srbiju.

Zapravo, odnedavno se primenjuje katalog o vrednostima polovnih automobila Auto-moto saveza (AMSS) umesto da se carine po navedenim vrednostima u "ulaznim" fakturama u kojima su prodavci određivali vrednost, a ona je bila niža od stvarne.

Šta se još desilo?

Ono što se prećutno zna jeste da je određeni broj uzvoznika primenjivao umanjene fakture. Kako je to funkcionisalo u praksi?

Već petnaestek godina mnogi su carinili vozila na taj način, što nije legalno. To izgleda primera radi, tako što kupute automobil koji košta 10.000 evra u Nemačkoj. Ne carinite ga onda na tu vrednost, već prikažete fakturu na 3.000 evra. Platite zatim za to 600 evra PDV-a državi, umesto 2.000 koliko bi zaista trebalo.

Pojedini su čitav biznis razvili na tim granama, pa su imali i "partnere" koji su se samo time bavili. Država bi presecala te lance ali su se oni nekako iznova pravili. Razlog? Potražnje ne manjka već godinama, pa i u vreme korone.

Tako, kako nam kaže jedan prodavac koji se bavi ovim poslovom posrednički, carina na model "audija A 3" je bila 300 evra, dok je sada ona i 500 evra skuplja. Za polovan A6 sada mora da plati carinu od 1. 800 evra.

Drugi su se dovijali da prikažu manju vrednost, kako bi platili manji PDV. Ovo se odnosi na ove "nelegalne" i to je glavna razlika u carinjenju. Za njih, ta cena je sada tri i po puta veća.

Odnosno, suprotno mišljenju koje se pojavili prethodnih nedelja, nije se promenila carinska stopa već se primenjuje zvanični katalog.

Za one koji su poslovali legalno, gotovo da se ništa i ne menja. Jer su, u prvom redu, primenjvali oduvek katalošku vrednost vozila.

- Sve auto-kuće koje su radile na belo, za automobil od 10.000 evra plaćali su carinu 2.000 evra. Sada je taj katalog koji se primenjuje vrlo sličan toj nekoj realnoj vrednosti - kaže za Telegraf Biznis Miloš Stević, iz beogradske auto-kuća "Kompresor" koja se bavi i uvozom automobila.

Kako dodaje naš sagovornik, sama činjenica da je neko plaćao 300 evra carinu za automobil znači da je to vozilo koštalo u inostranstvu 1.500 evra. Što je, navodi, mala verovatnoća.

Dodaje i da kod nove procene verovatno ima malih odustapanja, ali da je reč uglavnom o specifičnim modelima automobila.

Inače, AMSS je i do sada imao katalog vrednosti polovnih automobila koji je svake godine korigovao, ali iz nepoznatih razloga nije primenjivan na carini. Njega još uvek nije moguće preuzeti putem sajta.

Volvo V40

Foto: Volvo

Kako onda izgleda "stara" i "nova carina" (PDV) na uvoz polovnjaka?

Miloš nam pokazuje kroz dva primera:

Za Volvo, v40 koji je vrlo aktuelan model u Srbiji, realna vrednost je 7.000 u inostranstvu. Na to se plaća 1.400 evra državi carina. Na primer, po katalogu da je njegova vrednost negde 8. 500 evra. u tom slučaju je 1. 700 evra taksa. Dakle, 300 evra više nego što je bilo do sada.

Reno kađar, čija je realna vrednost po fakturi 9.000 evra, PDV iznosi 1.800 evra. Kataloška vrednost 11.000, gde je 2.200 PDV. Znači, 400 evra je razlika.

Renault Kadjar Kađar

Foto: Renault.rs

Šta je zapravo kataloška vrednost vozila, a šta po fakturi?

- Otkad je sveta i veka u carinskom i poreskom postupku postoji jednostavno pravilo. Kako bi se obezbedilo fer oporezivanje postoje dve varijante, a to je da se kroz carinski postupak koristi ugovorna ili fakturna vrednost robe, odnosno, drugi je da se uzima kataloška vrednost - kaže za Telegraf Biznis Žarko Malinović, generalni sekretar Privredne komore Srbije (PKS) za trgovinu.

Kako nam kaže, kataloška vrednost se najčešće i primenjuje kod robe poput automobila. 

Katalog dalje država poverava različitim organima. Jedan od kriterijuma je na primer, vrednost automobila istog modela, a novijeg godišta. Zatim, pređene kilometraže, nivoa opremljenosti...

- Praksa prilikom postupka jeste da ukoliko je fakturna vrednost manja od kataloške, koristi se kataloška vrednost. Ukoliko je ona veća može da koristi i fakturska vrednost. Nije isto zato, da li je"ford mondeo" 2012. godište u titanijum opremi ili osnovnoj. "Škoda oktavija" ili "golf", nije isto da li je komfort ili elegans. Sve su to elemetni koje povlače pakete opreme. A6 je 50.000 evra, sa dodatnom opremom je više od 100.000 evra - navodi nam Malinović.

Naš sagovornik međutim, ističe i da mi kao društvo treba da razmislimo o tome da jačamo naše tržište.

Automobil, kola, auto, popravka, procena, biznis

Foto: Shutterstock

- Uvozimo godišnje više od 100.000 polovnjaka. Takva situacija je decenijama unazad. Na to se proda novih do 30.000 vozila. Ukupno tržište automobila je tako veće od 130.00o. Treba da razvijamo naše unutrašnje tržište. Ne treba praviti priču o socijalnoj kategoriji kad god je neka ekonomska tema - navodi nam Malinović.

Za koliko će skočiti cena automobila?

Na pitanje da li će ovo uticati na cenu automobila u Srbiji i koliko, naši sagovornici su saglasni da će se preliti na džepove kupaca.

Iako Malinović ističe da cena zavisi isključivo od ponude i traženje, imamo činjenicu da se 120.000 polovnih automobila prometuje na našem tržištu.

- Samo u kategoriji vozila starosti od deset godina imate ih minimum desetine koje su kupljena nova i korišćena u Srbiji. Komplikovano je davati analize, ako pogledate strukturu, bune se najviše oni koji uvoze skupe automobile. Ova promena je evidentna na skupljim modelima i onda je carina značajna. Ko će nju platiti da li na kraju kupac, ili će prodavac smanjivati svoje marže, stvar je tržišta - kaže Malinović.

- Poskupeće polovnjaci sigurno, i to za nekoliko procenata - izričit je Stević.

Video: Ovo su najveće štediše od automobila

(v.bjelic@telegraf.rs)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • SasaV

    U posao sa uvozom automobila usao sam 95 godine, kad to nisu mogli mnogi, posle petog oktobra je to legalizovano, dozvoljen je uvoz i suspendovane su uredbe, Vukovar, pa Belo Polje pa uredba. Mafijanje sa uvozom pocinje negde krajem dvehiljade osme, kad pocinju fantomske firme i tolerancija, oni koji su u tom poslu znaju to a negde pet godina kasnije i narko mafija pocinje da pere pare kroz uvoz, tako da to vise nije bio uvoz nego sve drugo. Dolina lopova u Subotici je prava slika granicnih i carinskih vratolomija, sto papiroloskih, sto mahanjem rukom. Da bi ste legalno uvezli automobil, placanje morate da izvrsite preko racuna, prodajom i kupovinom deviza kod Narodne banke vi ste vec u minusu, obezbedjivanjem neophodne dokumentacije u inostranstvu je dodatni minus a firma registrovana na pokojnika to sve anulira i plus ostvarujete pogodnosti prilikom carinjenja na toleranciju. Ko je to omogucio i cije su to firme, trebalo bi priupitati Upravu carina i Poresku sluzbu, da izvlacim zakljucak i upirem prstom nije moja obaveza, imamo one koji bi trebali to da istrazuju.

  • Savo

    Zasto onda osiguravajuce kuce ne koriste taj isti AMSS katalog kada isplacuju stete na vozilima?

  • Stanoje

    Ima izuzetaka ali ovo je Srbija gde se kupuju kola od 1500 e do 3000e.Tako da ovo nemenja mnogo situaciju za vecinu kupaca

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke