• 0

Brodski transport 5 puta skuplji: Traže li se i dalje proizvodi iz Kine ili globalni lider slabi?

Mnoštvo robe se ne može isporučiti, a onoj koja može - treba 7 dana da stigne do Evrope

  • 0
Roba made in China, kutije

Foto: Shutterstock

Kina je, globalno, dominantna trgovinska sila, ali... Da li toj dominaciji dolazi kraj? Naime, ova azijska zemlja, lider u proizvodnji i distribuciji apsolutno svega, sada nailazi na logističke probleme u lancima snabdevanja i isporučivanja robe s oznakom "Made in China" ("Proizvedeno u Kini").

Kineske kompanije koje žele da postanu globalne, imaju probleme sa isporukom. Pristup jeftinoj lokalnoj proizvodnji dao je kineskim kompanijama prednost u inostranstvu. Ali, to se sada pretvara u manu, jer pandemija i trgovinske tenzije remete međunarodne kanale snabdevanja.

Mnoštvo robe se ne može isporučiti, rekla je Fang Xueyu, potpredsednica međunarodnog marketinga i generalna direktorka u kompaniji Hisense. Troškovi otpremanja brodova-kontejnera porasli su čak pet puta - sa oko 3.000 dolara na 15.000 dolara za svaki.

Pritom, potrebno im je otprilike nedelju dana da uđu u Evropu.

I Telegraf Biznis je nedavno pisao upravo o povećanju cena za kontejnere. Naime, zavladala je nestašica kontejnera koji su ostali zaglavljeni, a transport robe je poskupeo višestruko za srpske uvoznike. Jedan transfer koji je pre korone koštao 2.500 evra do Beograda, sada iznosi čak 12.000 evra.

Krivac za zastoje i blokade u isporukama robe i pošiljki nije samo pandemija, već i zagušenje u Sueckom kanalu u martu, kada je brod "Ever Given" bio zaglavljen 6 dana. Sve vreme je, naravno, ometao druge manje brodove da prolaze i raznose robu, što je uticalo na mnogo izgubljenog novca, ali i vremena.

Takođe, Kinezima na ruku ne ide ni ponovno buktanje virusa, posebno okolo velikog kineskog izvoznog centra u Guangzhou, u junu. "Ono što imate u Evropi i širom sveta ne bih nazvao haosom, već ogromnim poremećajem logističkom sistemu", rekao je Aleksander Klose, izvršni potpredsednik inostranih operacija u kineskom startapu za e-vozila "Aiways".

Turska vs Kina, cena transporta robe, Biznis

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Shutterstock

On je u junu rekao za CNBC da su morali da "rezervišu i odlažu smene, jer im brodovi-kontejneri nisu bili dostupni". Ovaj startap izvozi kola u Evropu, a isporuke su kasnile dva do tri meseca, jer su vozila "čekala" u lukama i nisu mogla biti transportovana.

Ipak, iako Kina trpi ogroman pritisak zbog korone, Sueckog kanala i ostalih problema, inostrana potražnja za proizvodima kineske proizvodnje ostala velika - barem sudeći prema računima kompanija i zvaničnim podacima. Carinska agencija je saopštila da je u prvoj polovini godine izvoz u Evropsku uniju porastao 35,9%, u odnosu na prošlu godinu, na 233 milijarde dolara.

Izvoz u SAD je porastao 42,6 odsto, na 252,86 milijardi dolara. Hisense i dalje želi da se proširi u inostranstvu, a tokom pandemije prošle godine zaradio je 7,93 milijardi dolara na međunarodnim tržištima. Do 2025. godine, kompanija je saopštila da ima za cilj da utrostruči doprinos inostranih tržišta.

Video: Vučić, Zaev i Rama: Tri sporazuma za bolju regionalnu saradnju

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Google preporuke