Vozači gradskog prevoza rade 6 dana nedeljno: "Voze 200 ljudi, pucaju, razbolevaju se"
Telegraf.rs imao uvid u raspored rada vozača, u koloni naznačen po jedan slobodni dan
Nakon poslednjih incidenata u kojima su učestvovala vozila i vozači gradskog prevoza, sve su glasnije pritužbe na radne uslove. Početak jeseni obeležila je saobraćajna nesreća u kojoj je povređeno pet osoba, kada je vozilo gradskog prevoza u Zemunu probilo zaštitnu ogradu dečijeg igrališta. Tada su do nas stigle žalbe na radno vreme vozača, koji su nam kazali da već mesecima rade po šest dana nedeljno, da su umorni, da su neki od njih navodno i oboleli, da nose veliku odgovornost, sa brigom odlaze na radno mesto i da ne znaju kako da odbiju prekovremena zaduženja.
Te informacije za Telegraf.rs potvrdili su iz Sindikata vozača Gradskog prevoza. Predsednik sindikata Nebojša Mitrović kazao nam je da je šesti radni dan "uveden" na mala vrata još u martu ove godine, ali da o tome ne postoje zvanična dokumenta. Ističe da bi zakonski bilo moguće raditi tek jednom mesečno šest dana u nedelji posle čega treba da uslede tri slobodna dana.
- Vozač može šest dana da radi jednom u toku meseca, a posle toga da ima tri dana slobodno. To je krenulo od marta, sa nedostatkom vozača. Dodatni dan se samo pojavio u rasporedu. Neki od radnika to odbijaju i trpe sankcije - rekao nam je navodeći da se sankcije odnose pre svega na "zakidanje od plate".
Objašnjava da je sindikat dogovorio stimulans koji iznosi 20 odsto mesečne zarade, te da je upravo taj procenat poslužio kao sredstvo za kažnjavanje.
- Samostalni sindikat je prošle godine negde početkom u dogovoru sa Gradom i poslodavcem doneo da će vozači imati 20 odsto na platu, ukoliko nemaju neki spor sa firmom, ukoliko nisu kažnjavani, ako su redovni na poslu... Tih 20 odsto je više od 10.000 dinara. Postoji grupa vozača koja neće da radi šesti dan i njih jednostavno pošalju na disciplinsku komisiju i ti vozači gube spomenutih 10.000, 15.000 dinara, zavisi od visine plate - objašnjava da su sankcije pre svega finansijske, ali da postoje i drugi načini da se radnik ukori, npr. promenom pogona.
Govori nam da u Beogradu postoji šest pogona, te da situacija nije ista u svakom.
- Karaburma, Novi Beograd, Dorćol, Zemun, Centrala i Kosmaj. U tri je loša situacija, zavisi koliko gde ima vozača - kaže Mitrović.
Navodi i da su vozači do 2015. godine radili skraćeno, te da im je radno vreme bilo 7 sati i 12 minuta, od čega 6 sati i 42 minuta rada i 30 minuta pauze. Od 2015. godine, radno vreme je postalo osmočasovno.
- Imamo 22 dana radna po osam sati, kada računamo petodnevnu radnu nedelju. To je 176 sati, za koje vozači moraju da budu plaćeni. Oni ostvare 200 i 220 sati u toku meseca - kaže dodajući da je od prekovremenog broja radnih sati plaćeno 20, ostali ne.
Dalje govori o teškom bremenu koji nose, a koje je takođe moguće pretočiti u brojke.
- U zglobovima se vozi po 200 i kusur ljudi i vi treba da dođete na posao odmorni i da svoj posao obavite savesno, ali ljudi to ne stižu, jer nisu odmorni. Pucaju, sve više se razbolevaju. To naš poslodavac neće da shvati. Pre par meseci smo imali vozače iz centrale koji su išli na one preglede periodične, na tri godine. Svaki drugi je imao šećer.
Meni ne mogu da traže da radim šest dana, ja znam svoja prava i ja to ne bih radio. Ali ljudi su u različitim situacijama i ja tvrdim da 80 odsto vozača u GSP-u ne zna svoja prava - kaže Mitrović.
Otvara i opcije. Kaže da je jedna od njih tužba, te da je ljudi često dobijaju.
- Znam dvojicu kojima nije produžen ugovor zato što nisu hteli da rade šesti dan. Mi smo sindikat. Ja treba da se borim za njih, ali oni treba da učestvuju u toj priči. Pojedinci moraju da budu spremni na to da se uđe u sporove i oni će dobiti svojih pet radnih dana zato što smo mi u pravu - kaže Mitrović: - Vidite, onaj tamo je uleteo na igralište. Radio je 16 sati, 14, nebitno. Da li je vozilo ispravno ili neispravno... Samo apelujem na to da ljudi moraju da budu odmorni da se sutra ne bi desio neki kolaps, neki sudar gde će da izgine 50, 100, 200 ljudi.
Iz GSP bez odgovora
Ovim povodom obratili smo se i Gradskom saobraćajnom preduzeću. Na pitanja o tome da li su informacije o šest radnih dana tačne, da li je prekovremeni rad plaćen, o uticaju prekovremenog rada na psihofizičke sposobnosti vozača i bezbednost putnika, o tome imaju li vozači mogućnost da odbiju prekovremeni rad, te da li bi mogli biti kažnjeni, do objave teksta nismo dobili odgovor.
Telegraf.rs imao je u uvid u oktobarski raspored rada vozača u jednom od šest spomenutih pogona. Kako se može videti na rasporedu, u koloni označenoj sa SL svuda je naveden po jedan slobodni dan. Gde piše petica, to je petak; gde je šestica, to je subota; gde je sedmica, to je nedelja, rastumačeno nam je.
U međuvremenu su se u Fejbuk grupama koje okupljaju vozače pojavile objave na kojima je naznačeno da su svi vozači u obavezi da prilikom dobijanja rasporeda za sledeći mesec odmah obaveste raspored ako su angažovani da rade na sedmi dan.
A zašto za volanom autobusa, kamiona i dostave u Srbiji sve češće viđamo ili vrlo mlade ili stare, tema je kojom smo se nešto ranije bavili.
Video: Ovakvi autobusi se kotrljaju po Srbiji
(Telegraf.rs)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Pravda
Tacno je radi se 6 dana sa jednim danom odmora.(Suprotno Zakonu o Bezbednosti Saobracaja).U Pio Fondu smo prijavljeni na 7:12 odnosno 6:42 + 30 za pauzu. Plata Vozaca je oko 38-39 hiljada, Primanja Vozaca su oko 65-70 hiljada( Bonusi koji nisu uvek sigurni). Tacno je da i kad ste na odmoru zovu vas da radite, nisu retki ni pritisci cak ni pretnje. Tacno je da vas primoravaju da se uclanite u Samostalni Sindikat (Narocito ako ste pocetnik , samo poture papir sa pogledom koji govori za tvoje dobro potpisi).Taj isti sindikat otvoreno radi protiv vozaca kao i majstora odrzavanja. Tacno je da za tuzbe gotovo uvek prebacuju u pogon koji vam je najdalji kao primer drugima.(Tuzba za razne malverzacije, potkradanje na svemu i svacemu). Zao mi je samo sto nismo u stanju da zajedno stanemo na put ovome.
Podelite komentar
Rade
Dal ste normalni vi iz gsp-a da vam vozaci autibusa rade 6 dana u nedelji... Pa to su ljudi najodgovorniji za mnogo zivota!
Podelite komentar
Naj
Najpotcenjeniji posao je posao vozaca u Srbiji!To se vidi i po komentarima.Vozim kamion.Ne daj Boze nikom.A sto se tice autobusa....nema tih para za koje bi vozio te ljude!
Podelite komentar