Vozač ogorčen zbog liste bolesti zbog kojih kamiondžije mogu da ostanu bez dozvole: "Ko od nas nema išijas?"
Nove izmene Zakona o sigurnosti u saobraćaju u Hrvatskoj uticaće na sve vozače koji imaju određenu zdravstvenu dijagnozu i koriste neku terapiju lekovima, ali i na njihove lekare koji bi trebalo da se pretvore u policijske doušnike. Naime, u slučaju da pacijent zbog zdravstvenog stanja privremeno nije sposoban da sigurno upravlja vozilom moraju da mu izdaju upozorenje da ne vozi, ali i da obaveste policiju.
Vozači bi pak trebalo da se pridržavaju toga.
Ograničenja sposobnosti su prvenstveno vremenska od jedne do pet godina ili nalažu korišćenje različitih pomagala za vid ili sluh ili prilagođeno vozilo. Kako je javno savetovanje o izmenama zakona završeno, lekari zameraju MUP-u da nije prihvatio nijednu njihovu primedbu.
Problematičan je i popis bolesti koje utiču na sposobnost vožnje. Na prvom mestu su starosne promene koje utiču na vid koji gubi oštrinu. Posebno je stoga opasna vožnja u večernjim satima i noću.
Kod mlađih osoba su to bolesti organa vida koje nisu uspešno zalečene, zatim bolesti organa sluha i ravnoteže. Na popisu rizičnih stanja su bolesti srca i krvnih sudova, šećerne i bubrežne bolesti, poremećaj spavanja...
Srčane aritmije i epilepsija izazivaju poremećaje svesti. Kako ne bi ostali bez vozačke dozvole, osobe nakon srčanog ili moždanog udara moraju da prođu specijalistički pregled kako bi se procenile njihove dalje sposobnosti upravljanja vozilom.
Tu je i niz oboljenja koja se leče antidepresivima i srodnim lekovima koji utiču na motoričke sposobnosti. Lekovi za alergiju izazivaju pospanost te se takođe ne preporučuje upravljanje vozilima.
Koji vozač to nema probleme s leđima?
Ali, mnogi boluju od, na primer išijasa koji izaziva niz zdravstvenih problema koji mogu, ali i ne moraju da utiču na vožnju. Leči se takođe medikamentima koji utiču na motoričke sposobnosti te time mogu da smanje reflekse.
Odredbama ovih izmena zakona među pogođenijima bi se mogli naći upravo profesionalni vozači o čemu je Slobodna Dalmacija razgovarala s jednim koji ima više od 30 godina staža.
- O čemu pričamo, pa i ja i brojne moje kolege bolujemo od išijasa, iako se to ne priznaje kao profesionalno oboljenje. Te izmene zakona kao da je pisao neko ko nema veze sa životom. Nađite mi profesionalnog vozača koji nema probleme s leđima i ja ću se sam odreći svoje vozačke dozvole. Pa čim lekaru kažeš da te bole leđa ili noga, odgovori ti da je to od vožnje, ako zna čime se baviš. Kako onda išijas može bitna popisu bolesti zbog kojih bi se privremeno ograničila mogućnost vožnje? - pita se on.
A prema predloženim izmenama, zbog oboljenja, u ovom slučaju išijasa bi privremeno zabranili upravljanje vozilima svih kategorija. U toj situaciji profesionalnom vozaču se osporava pravo na rad zbog nečega što može, ali ne mora da utiče na sposobnost vožnje.
Prema njemu, veći problem su taksi kompanije u kojima su vozači bez kvalifikacije tj. sa položenom samo B kategorijom, nego profesionalni vozač s išijasom. Vozač dozvolu B kategorije dobije do 65 godine dok profesionalni vozač svoju mora da produžava svakih pet godina, naglašava sagovornik.
Video: Deset atipičnih zanimanja za žene: Od kamiondžijke do detektivke
(Telegraf Biznis)
Video: Ovako do detalja izgleda rušenje nekada čuvenog hotela: Zbogom Jugoslavijo
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
A. P
Za vozaca su naj znacajnije psiho fizike aktivnosti, vid i sluh, refeksli.
Podelite komentar