Kako su zaposleni širom sveta podstakli bum vune? Za sve je kriv ovaj hobi, a cena raste
Stres na poslu, sindrom poznat kao "izgaranje", anksioznost, karantin, neizvesnost... Da, mnogo reči s negativnom konotacijom na jednom mestu, a sve to su iskusili mnogi zaposleni tokom pandemijske 2020. godine.
Šta im je pružilo "utehu"? Verovali ili ne, hobi poput heklanja ili štrikanja.
- Bila sam na porodiljskom odsustvu i zaglavila u izolaciji, tako da mi je to zaista pružilo način da ublažim anksioznost, ostanem zauzeta i osetim uspeh - kaže Alis Smit (34), koja je ranije ove godine provela skoro četiri meseca zatvorena u Sidneju, u Australiji.
Za mnoge poput Alis, 2020. je bila godina heklanja/štrikanja i zanata. S obzirom da se veći deo sveta i dalje suočava sa ograničenjima putovanja i da im je potreban odmor od Netflix-a i skrolovanja na telefonu, na velika vrata se vratila stara zanimacija, koja je zaposlene takoreći spasila od burn out-a.
Hobi je posebno pomogao radnicima koji su radili na daljinu, a bili na "klackalici" između privatnog i poslovnog života, odnosno radnih zadataka i sastanaka, s jedne, i brige o porodici i deci, s druge strane. Ono što im se posebno dopalo kod ovog hobija je što morate da koristite ruke. "Tako da ne možete da gledate u telefon", kaže ova mama, a prenosi BBC.
Britanski trgovac na malo, Džon Luis, izvestio je da je potražnja za iglama i vunom porasla za skoro 90% u avgustu - čemu su pomogle slike britanskog ronioca, Toma Deleja, "kako zadovoljno plete pored bazena na Olimpijskim igrama u Tokiju".
Zanat za koji su mnogi mislili da je dostigao vrhunac sredinom 20. veka je opet u procvatu - i postoji nada da će čak i povećati cenu vune. "LoveCrafts", britanska kompanija sa kancelarijama u Nemačkoj, Ukrajini i SAD, izveštava o skoku narudžbina od 166% u odnosu na prethodnu godinu, jer su se ljudi okrenuli ovom hobiju tokom ponovljenih blokada.
Luis je takođe zabeležio porast prodaje u svom odeljenju radnje, specijalizovanom za zanate, sa prodajom kukica za heklanje u procentu od 36% u avgustu - taj mesec, inače, nije tradicionalno popularan za proizvode od vune u Velikoj Britaniji, navodi se. Prodaja prediva porasla je za 14 odsto.
U međuvremenu, podaci kompanije za istraživanje tržišta, "Mintel", pokazuju da je zanatstvo takođe uzletelo u SAD. Prema njihovom najnovijem Izveštaju o potrošačkom tržištu umetnosti i zanata, mlađi potrošači su pokretali prodaju prediva. "Mintel" otkriva i da su proizvodi za pletenje i heklanje posebno bili od koristi usled renoviranja/uređenja doma, i okretanja boho stilu.
Australija je, piše BBC, i dalje jedan od najvećih svetskih proizvođača vune. Podsećamo, upravo odatle potiču čuvene "šljampave čizme" koje su vremenom postale broj 1 u svetu. Inače, posleratni bum vune doveo je do prekomerne proizvodnje i prezasićenosti ponude, što je na kraju izazvalo krizu vune u Australiji 1990-1991, kada su cene pale.
Od tada, sa dolaskom jeftinijih sintetičkih tkanina i mešavina, svetske cene vune nikada se nisu u potpunosti oporavile. Međutim, ove godine, iako nestabilna, cena vune na nekim tržištima je blago porasla, skoro 15% od januara. BBC dalje piše da su "svetske cene vune u stalnoj fluktuaciji".
Video: Vešti Esmanini prsti izatkaju ćilim za mesec dana: Kaže da je Džana njena naslednica
(Telegraf Biznis)
Video: Vučić na otvaranju deonice Moravskog koridora: "Ovo je najbolji put u Srbiji, pišemo istoriju"
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.