• 3

Nikad manja razlika u ceni između auto-gasa i benzina: Prešišao 100 dinara

Autogas je od januara ove godine poskupeo za 29 dinara

  • 3
Krađa goriva, gorivo

Foto: Shutterstock

Nikada ranije nije bila ovako mala razlika u ceni između benzina i autogasa koji je sada preko 100 dinara, a razlozi za toliko poskupljenje autogasa su drastično povećanje cena energenata na svetskom tržištu i akcize koje su u poslednjih 10 godina povećane dva i po puta, kaže zameniki predsednika Udruženja za TNG Ivan Brajović.

"Autogas je od januara ove godine poskupeo za 29 dinara u apsolutnom iznosu sa PDV-om i akcizom i sa cene od 72,5 dinara po litru 1. januara danas stigao do cene od 102 do 103 dinara po litru na benzinskim stanicama, što je nezabeleženo povećanje", rakao je Brajović za Tanjug.

Nalasio je da je nagli skok cena energenata na svetskom tržištu sa 85 odsto uticao na povećanje maloprodajne cene tečnog naftnog gasa (TNG) u Srbiji ove godine.

"TNG se dobija iz dva izvora, iz naftne prerade i iz gasne prerade. Poznato vam je kako je gasna kriza drmala Evropu, pa je TNG kao bočni proizovd gasne prerade, tačnije kao proizvod gasa rastvorenog u nafti, gasnog kondenzata i prirodnog gasa, poskupeo u ekvivalentnoj meri. Rasla je i cena nafte, a s obzirom na to da prerada nafte čini 35 odsto globalne proizvodnje TNG-a, to je bio drugi faktor povećanja cene", objasnio je Brajović.

On je dodao kako se Srbija svrstava u zemlje uvoznice ovog energenta, jer iako smo relativno ozbiljan proizvođač sa oko 105.000 tona godišnje, ostatak do pune potrošnje koja se procenjuje na 155.000 tona, to jest 50.000 tona se uvozi.

Ocenio je da fiskalna zahvatanja države nisu ove godine bila značajan faktor povećanje cene ovog ekološkog goriva.

On je naveo da su akcize u Evropi na ovu vrstu goriva minimalne i da svi moraju da ih poštuju, kako se ne bi na račun niže cene derivata veštački indukovala konkurentnost privrede.

Dodaje da su efekti takvih cena na potrošnju razorni.

Podsetio je da TNG kao alternativno gorivo donosi različite ekološke koristi, jer manje zagađuje okolinu i sprečava efekat staklene bašte, zbog čega je u svetu poželjan kao gorivo.

Brajović kaže da firme članice Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS), čiji je Udruženje za TNG kolektivni član, smatraju da je nužna brza reakcija i smanjenje akciza, jer bi donela osim ekološke i ekonomsku korist.

Naveo je da prema projekciji UNKS-a u slučaju da akciza na autogas bude prepolovljena, republički budžet bi bio uskraćen za oko 4,5 milijarde dinara, što je moguće nadomestiti na drugi način.

"To bi se moglo nadoknaditi povećanjem akcize na druga goriva koja tu akcizu iziskuju kao što je komprimovani prirodni gas (CNG) koji ima nultu akcizu i poresku stopu od 10 odsto, za razili od TNG-a koji ima akcizu 45,17 dinara i porez od 20 procenata. Takav potez bi mogao da bude posmatran kao ulaganje države u podizanje ekološkog nivoa, koji je objektivno svima bitan", smatra Brajović.

Rekao je da su UNKS, Udruženje za TNG i Udruženje servisera u prethodnim periodu pokretali takve incijative, ali da na njih nije bilo odziva.

Video: Cela pumpa je mogla da odleti u vazduh a na kraju su prošli bez opekotina

(Telegraf Biznis)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Teme

Komentari

  • Ekologija

    I dalje dizel ostaje broj jeda u potrosnji gde siva ekonomija prodaje nafte na crno se vraca modelu devedesetih.. Toliko o drzavi gde joj je ekologija na poslednjem mestu...

    2
    0

    Podelite komentar

  • Ruja

    Nije sve u ekologiji ima nešto i u lovi

    7
    0

    Podelite komentar

  • Гаргамел

    Акцизе повећане два ипо пута ! ? Толико о екологији и загађењу природе..

    13
    0

    Podelite komentar

Google preporuke