• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Da li će kriza u Crvenom moru uticati na cene hrane? Brodovi se usidravaju, drugi menjaju rute

M. P.

Vreme čitanja: oko 2 min.

Ovo je usledilo kao odgovor na pomorske napade jemenskih Huta orijentisanih prema Iranu

  • 0
Suecki kanal Foto: Profimedia

Veliki broj kontejnerskih brodova usidreno je u Crvenom moru, a drugi su isključili svoj sistem praćenja, dok trgovci prilagođavaju rute i cene kao odgovor na pomorske napade jemenskih Huta orijentisanih prema Iranu na glavnoj svetskoj trgovinskoj ruti Istok-Zapad.

Napadi, koji se dešavaju poslednjih dana, na brodove na glavnoj brodskoj ruti Crvenog mora izazvali su još jedan nalet poremećaja u međunarodnoj trgovini, navodeći međunarodne snage predvođene SAD da patroliraju vodama u blizini Jemena.

Crveno more je povezano sa Mediteranom Sueckim kanalom, koji stvara najkraći brodski put između Evrope i Azije. Oko 12% svetskog pomorskog saobraćaja prolazi kroz kanal.

Glavni špediteri, uključujući MSC i Maersk, glavnog naftaša BP i grupu tankera za naftu Frontline, rekli su da će izbegavati rutu Crvenog mora.

Najmanje 11 kontejnerskih brodova koji su prošli kroz Suecki kanal i približavali se Jemenu, prevozeći robu široke potrošnje i žitarice za zemlje uključujući Singapur, Maleziju i Ujedinjene Arapske Emirate, sada je usidreno u Crvenom moru između Sudana i Saudijske Arabije, pokazali su podaci LSEG-a.

Neki brodovi pokušavaju da prikriju svoje pozicije pingovanjem na drugim lokacijama, kao mera predostrožnosti prilikom ulaska na obalu Jemena, rekao je Joanis Papadimitriju, viši analitičar tereta u Vorteki.

Pobunjenici Huti, koje podržava Iran, trenutno gađaju brodove koji putuju kroz moreuz Bab al-Mandab – poznat i kao Kapija suza – a koji je širok 32 km, i poznat po tome što je opasan za plovidbu. Pobunjenici su izjavili da podržavaju Hamas i rekli su da gađaju brodove koji putuju ka Izraelu, koristeći dronove i rakete protiv plovila u stranom vlasništvu.

Rojters dodaje da su Huti napali dva komercijalna broda u južnom delu Crvenog mora juče.

Izvori iz industrije kažu da će uticaj na globalnu trgovinu zavisiti od toga koliko dugo kriza potraje, ali bi premije osiguranja i duži putevi bili neposredni teret.

Malo je verovatno da će poremećaj energetskih tokova u Crvenom moru imati velike efekte na cene sirovog i tečnog prirodnog gasa (LNG), rekao je u ponedeljak Goldman Sachs, pošto se brodovi mogu preusmeriti.

- Procenjujemo da bi hipotetičko produženo preusmeravanje svih 7 miliona barela dnevno bruto tokova nafte (severno i južno) podiglo spot cene sirove nafte u odnosu na dugoročne cene za 3-4 dolara po barelu - saopštila je investiciona banka.

(Telegraf Biznis)

Video: Brod blokirao Suetski kanal: Ugrožena svetska ekonomija

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>