Kraj štrajka u američkim lukama: Deonice evropskih i azijskih brodara potonule
Američki lučki radnici na Istočnoj obali SAD i kod Meksičkog zaliva, odnosno od obala savezne države Mejn do Teksasa, stupili su u štrajk pre nedelju dana. Štrajk je završen jer je postignuta nagodba koja je lučkim radnicima osigurala povećanje plate od 62 odsto u idućih 6 godina.
Deonice danske logističke kompanije Moller-Maersk pale su za više od osam odsto na otvaranju berzi u petak jer su evropske brodarske tvrtke oslabile nakon završetka štrajka u američkim lukama.
Glavni sindikat američkih lučkih radnika i Američki pomorski savez u četvrtak su postigli preliminarni dogovor o platama te su postojeći ugovor produžili do 15. januara kako bi osigurali vreme za pregovore o novom sporazumu.
U poslepodnevnim satima po londonskom vremenu, deonice Maerska malo su smanjile gubitke, deonice neemačke brodarske kompanije Hapag Lloyd pale su za 13,45 odsto, dok su deonice švajcarske logističke kompanije Kuehne + Nagel pale za 1,48 odsto, izvestio je Si-En-Bi-Si (CNBC).
Zaustavljen lanac snabdevanja
Japanski Nippon Yusen i Kawasaki Kisen potonuli su za 9,48 odsto odnosno za 9,65 odsto, dok je južnokorejski Pan Ocean izgubio 4,77 odsto. HMM je zabeležio pad od 5,06 odsto, a tajvanski Yang Ming Marine pao je za 9,08 odsto. Dogovor postignut u četvrtak okončao je štrajk koji se zahuktao u utorak i paralizovao luke na istočnoj obali i obali Meksičkog zaliva, ugrozivši snabdevanje voćem, farmaceutskim proizvodima, automobilima i drugom robom u SAD.
Zbog trodnevne blokade američki lanci snabdevanja pretrpeli su ozbiljne poremećaje jer je roba vredna milijarde dolara ostala usidrena u lukama pre početka užurbane sezone prazničke kupovine.
Analitičari kanadske investicijske banke TD Securities i pre postizanja okvirnog dogovora u četvrtak upozorili su da bi svaki prekid rada u lukama duži od nedelju dana izazvao mnogo veće probleme i ozbiljno poremetio celokupne lance snabdevanja. Analitičari JP Morgana kažu da je štrajk američku ekonomiju dnevno stajao oko pet milijardi dolara.
Privremeni sporazum predviđa povećanje plate lučkim radnicima od oko 62 odsto tokom šest godina, rekli su Rojtersu dva izvora upoznata sa tim pitanjem, uključujući radnika s protestne linije koji je čuo objavu.
To bi povećalo prosečnu plaću sa oko 39 na otprilike 63 dolara na sat tokom trajanja ugovora. Sindikat Međunarodnog udruženja lučkih radnika radnika (ILA) tražio je povećanje od 77 odsto, dok je grupa poslodavaca USMX prethodno povisila svoju ponudu na povećanje od gotovo 50 posto.
Štrajk takvih razmera nije se dogodio od 1977. godine, a inicirao ga je sindikat ILA. Zahvatio je 36 luka – uključujući Njujork, Baltimor i Hjuston, a u njemu je učestvovalo 45 od ukupno 85 hiljada članova sindikata, piše Rojters.
Zbog toga najmanje 45 kontejnerskih brodova nije moglo da iskrca teret i ostalo je usidreno izvan luka na istočnoj obali i obali Meksičkog zaliva do srede.
Pitanje automatizacije, koju sindikati smatraju pretnjom radnim mestima, a kompanije vide kao način za povećanje profita, ostaje nerešeno.
- Moramo se boriti protiv automatizacije i poluautomatizacije - izjavio je Harold Daget, čelnik ILA-e, tokom štrajka ispred terminala Maher u Nju Džersiju.
Iz ILA-e tvrde da automatizovani sistev vrata u luci Mobile u Alabami krši njihov ugovor s Pomorskim savezom Sjedinjenih Država (USMX) jer može obraditi kamione koji ulaze i izlaze iz luke pomoću digitalnog skeniranja zbog čega u tom segmentu nema potrebe za radnicima. Iz nizozemske tvrtke APM Terminals, u vlasništvu Moller-Maerska koji upravlja tom lukom, navode da su automatska vrata postavljena 2008. u skladu s ugovorom ILA-e i USMX-a, prenosi Poslovni Dnevnik.
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.