• 0

Napravili su igricu koja je zaludela svet, odselili se u Prag, a nama otkrivaju plan za Srbiju

"Uslovi su drugačiji u Češkoj, ogromna je razlika u birokratiji, a to vam olakšava da krenete sa poslovanjem već sledeće nedelje. Ono što nama jeste bilo teže, jeste činjenica da smo stranci"

  • 0

Dušan i Sanja Čežek iz Novog Sada osnivači su kreativnog studija Fuchs and Dachs koji se bavi artom i digitalnim dizajnom. Oni su uspeli da svoj hobi i umetnost spoje i od toga naprave uspešan biznis. Doduše, van Srbije.

Ovo dvoje mladih ljudi studirali su Akademiju umetnosti, a već godinama žive i rade u Pragu odakle osvajaju svet.

Najveći uspeh i globalno tržište su osvojili video igrom "Ministry Of Broadcast", koja je već dobila desetak nagrada. Igra će biti objavljena u celom svetu za Nintendo Switch, Playstation 4, Pc i Mac krajem ove godine, a to je uspeh kome teži svaki dizajner video igara.

U intervjuu za Telegraf Biznis otkrivaju nam kako je tekao njihov put do "osvajanja sveta", koje su to prednosti, a koje mane poslovanja u Češkoj, planove za budućnost, ali i projketu koji žele da pokrenu u Srbiji.

Sanja i Dušan, Fuchs and Dachs kompanija

Foto: Promo

  • Nedavno ste se vratili sa najvećeg svetskog gejming festivala Tokio Game Show, koji vaši prvi utisci sa sajma, kako ste bili dočekani i kako je prošlo prezentovanje vaše igre?

- Tokyo Game Show za jedan dan poseti preko 100.000 ljudi, te smo tamo imali priliku da vidimo sve naslove koji su izašli ove godine, ili bi trebalo da izađu, kao da upoznamo veliki broj studenata i profesionalaca, koje igre zanimaju ili na njima već uveliko rade.

Oduševljeni smo rezultatima konferencije, prvenstveno jer smo za samo četiri dana imali priliku da vidimo kako azijsko tržište i gejmeri reaguju na Ministry of Broadcast igru, koja sada ulazi u završnu fazu izrade. Od našeg izdavača Playism publishing, dočekani smo fenomenalno, oni su svoj posao prezentovanja igre uradili na najvišem nivou.

Mnogo novinara se okupilo oko igre, dali smo preko 10 intervjua za nacionalne gejming televizije i veoma značajne medije kao sto su IGN Japan, što nam je bila čast.

  • Šta je neophodno da bi se neko ko se bavi sličnim poslom našao na sajmu? I koje konkretne koristi može da ima kasnije?

- Za početak je potrebna samo inicijativa celog tima da se uključuje što više u gaming scenu sa svojim proizvodom. Mi smo sa svojom igrom posetili prvu gaming konferenciju baš na domaćem tržištu, u Brnu. Na naše iznenađenje osvojili smo svoju prvu i veoma značajnu nagradu, nakon koje su pozivi od strane velikih poznatih konferencija iz inostranstva krenuli da se nižu.

U toj godini posetili smo konferencije u Los Anđelesu, Bostonu, Tokiju, Parizu…

Konferencije, iako su izuzetno naporne jer stojite ceo dan i pričate o svojoj igri svakom ko odluči da je igra, su izuzetno bitne jer tamo možete da pronađete svoju publiku, izdavača ili investitora. Takođe, ono što je za nas bilo od velike važnosti, jeste iskreno mišljenje igrača.

  • Da krenemo sada od tog pitanja - kako ste ušli u gejming svet?

- Kada bismo smo rekli "slučajno", lagali bismo, ali jeste se desilo spontano. Uvek smo nekako išli ka igrama, jer su nam oboma one bile veliki deo detinjstva. Uticale su na formiranje naše ličnosti, humora i našu kreativnost.

Sanja je prve igre počela da radi kao frilenser 2013. godine. Nakon što bi završila posao u advertajzing agenciji, odlazila je kući i radila igre za Android i iOS telefone. U pitanju su bile igrice kratkog sadržaja od kojih su neke bile edukativnog tipa za decu.

Dušan je u gejming uplivao malo kasnije, odmah nakon što je posle 10 godina odlučio da napusti advertajzing i posveti se studiu Fuchs+Dachs u potpunosti. U januaru 2018. godine krenuli smo zajedno sa Twin Petes studiom da pravimo svoju prvu igru “Ministry of Broadcast”, za koju smo nakon nepuna tri meseca dobili i prvu nagradu za najbolji gameplay, što nam je potvrdilo da smo na dobrom putu.

  • Šta je ono po čemu se vaš studio razlikuje od drugih, koja je vaša specifičnost?

- Uzimajući u obzir da Dušan i ja imamo istu kreativnu energiju i uloge u studiju, ono što nas drastično razlikuje međusobno jeste drugačiji senzibiliet i pristup, te uvek pažljivo i prema projektu biramo ko će i da ga vodi. Tu naš studio pokazuje fleksibilnost da se prilagodi bilo kakvom izazovu.

Druga stvar koja nas tehnički razlikuje od velike većine, jeste činjenica da imamo horizontalnu hijerarhiju, što znači da projekat ‘čuvaju i vode’ Sanja ili Dušan, ali kreativci su 100% odgovorni za svoj deo posla, jer su često ljudi sa kojima sarađujemo zapravo seniori, koji svoj posao rade već dugo.

Sanja i Dušan, Fuchs and Dachs kompanija

Foto: Promo

Kreativce s kojima sarađujemo biramo prema njihovom stilu, senzibilitetu i vrsti našeg projekta.

A ono što nas znatno razlikuje od ostalih, jeste to da u Fuchs+Dachs studiju imamo izuzetno visok standard kada su u pitanju i najmanji projekti, jer bismo smo voleli da svaki od njih bude u prilici da jednog dana bude deo neke galerije.

U maju 2019. godine smo imali čast da predstavimo kreativnu direkciju za “Ministry of Broadcast” igru u Cartier Galeriji u Parizu. Većina igračaka koje smo dizajnirali i izradili 2015. godine, danas su deo galerija u Hong Kongu, Berlinu, Amsterdamu i ostalim velikim gradovima sveta.

  • Ne živite u Srbiji, da li nam možete porediti uslove za poslovanje, ili ako vam je lakše, šta bi trebalo da se promeni u Srbiji da bi se firme vraćale ovde da rade?

Pošto smo 2015. godine zatvorili svoj studio u Srbiji i otvorili u Pragu, mogli bi smo da istaknemo neke bitnije razlike.

Uslovi su znatno drugačiji u Češkoj, jer je za početak, proces otvaranja studija mnogo brži, što vam olakšava da krenete sa poslovanjem već sledeće nedelje.

Ono što pravi ogromnu razliku jeste generalna birokratija u toku poslovanja, sve informacije su redovno ažurirane na internetu, svako može da vas proveri, nađe u bilo kom trenutku.

Ovo znači da retko kada gubite svoje dragoceno vreme po šalterima, ali i ako morate da gubite, možete da naručite online, nakon čega u tačno vreme budete i primljeni.

Ono što nama jeste bilo teže u Češkoj, jeste činjenica da smo stranci pa je uvek bio potreban jedan papir više, ali opet kažemo, dok god je fer plej s obe strane i poštuje se tuđe vreme, to je u potpunosti u redu.

Ukoliko bi Srbija poradila na svojim birokratskim sistemima, ažuriranje istih bi toliko olakšalo poslovanje svima. Mislim da bi i svi bili mnogo poslušniji kada niko nikom ne troši vreme nekakvim dezinformacijama i komplikovanim metodama.

  • Evo upravo je u Srbiji omogućen i Google Merchant Account, i najavljuje se da će to biti velika podrška za IT ali i gejming kompanije, kako vi gledate na to?

- Definitivno će da olakša poslovanje ne samo velikim kompanijama, ali i pojedincima koji imaju svoje male biznise, recimo paušalci.

Jedino što Sanju generalno plaši Google-ovo opsesivno prikupljane informacija o userima, pa nikad tako nečem ne bi pristupila.

  • Imamo nekoliko odličnih gejming kompanija, ali i pojedinaca, gde vi vidite taj ekosistem u Srbiji, da li imamo šansu da se pozicioniramo na nekoj lestvici u svetu?

- Mislimo da smo zaista generalno nezvanično pozicionirani visoko, jedino što Srbiji fali jeste malo više komunikacije i podrške između tih kompanija.

Ukoliko želimo da se ozbiljno bavimo igrama, mora da postoji udruženje koje će da podržava svakog ravnopravno i koliko mu je to potrebno.

Imamo utisak da nam nedostaje baš tih mladih malih kompanija i povezivanje sa investitorima i izdavačima širom sveta.

Ovo bi rešila neka veća ozbiljnija konferencija, koju ne bi posećivale samo lokalne face, kreativci i developeri ali prosto nešto što bi moglo da obuhvati širu sliku i priliku.

Dovesti samo jednog čoveka iz Santa Monica Sony Playstation studija je velika stvar i fenomenalna prilika za kako velike, tako i male kompanije da nauče nešto korisno. Mi smo posećivanjem velikih i malih svetskih konferencija, uvek imali tako priliku nešto i da naučimo.

Gejming, Televizor, Igre, Igrice, TV,

Foto: Pixabay.com

  • Sve više ljudi igra igre i ta branša beleži stalni rast, može li se onda reći da je gejming industrija naša šansa?

- Zato što je jako zabavna branša, na kojoj god da stojite strani, uvek ste u plusu ukoliko se trudite da “igrate” pametno. A pod pametno mislimo da ulažete svoj trud ili novac u nešto u šta verujete i vidite da ima potencijala da raste.

Naša zemlja ima toliko mladih talentovanih ljudi, koji mogu da rade svoj posao iz svoje fotelje i da ga urade na visokom nivou kao i neko ko sedi u studiju. Mislimo da velike gejming kompanije u Srbiji ovo vide i koriste i to je fenomenalno.

Ali Srbija mora da napravi fer tržište kako za velike firme, tako i za male “indie” timove.

Ovo je veoma zahvalna industrija, ali takođe i surova, jer pravi gejmeri su najiskrenija "sorta" čoveka koji će vam u lice reći šta vam sve tu ne valja i zašto neće ili hoće da igra vašu igru.

  • Zašto je gejming industrija više od ljubavi prema video igricama, ili hobija?

- Uh, pa kad vidite da možete da živite od nečeg što jako jako volite da radite, ili ste oduvek želeli - to je veoma privlačno i zabavno. Za naš studio je to mogućnost da zagrlimo mnogo polja umetnosti koje jako volimo, a to je dizajn, ilustracija, UI/UX, web dizajn, animacija, sinematografija, muzika i pisanje scenarija.

Nas dvoje smo uvek imali problem da kažemo za nas studio da radi dve tri stvari, zaista možemo da pokrijemo sve što nam bacite pod noge. Ne bojimo se izazova, a još manje posla.

  • Zarade u gejming industriji - kako to izgleda iz vašeg ugla, i možete li govoriti o razlikama kada je reč o Srbiji i inostranstvu?

- Jako je teško napraviti paralelu između država, jer zarada uglavnom zavisi od toga kako ste se vi kao developer dogovorili sa izdavačem o procentu, da li ste dobili neke investicije ili čak sami izdajete svoju igru. Da li imate propratni promo materijal, što može biti ekstra zarada sa strane recimo.

Takođe, zavisi i od toga koliki vam je tim ljudi, ili ste velika kompanija a možda i samo dvoje ljudi.

Ali ono što možemo da kažemo jeste to da ako vam se igra proda u 100. 000 primeraka, možete da "dignete noge na sto" i krenete da razmisljate o još pet igara slobodno.

Uradite svoj posao na najvišem mogućem nivou, osluškujte igrače i poslušate savet onog ko je dugo na ovom tržištu, to je dobra osnova za uspeh...

  • Kako "napraviti" budućeg gejmera koji od svog hobija može da zarađuje, kao vi?

- U gejmingu postoje razne uloge koje možete da isprobate pre nego što se otisnete u to polje u potpunosti. Dosta možete nauciti ukoliko kao laik samo uđete u neku kompaniju da budete tester. Da, to znači da se igrate ceo dan i tražite greške u developmentu, prijavljujete ih i sl.

Gejming, esport, igranje igrica

Foto: Shutterstock

U suštini kukate i zarađujete (smeh). Šalimo se naravno, ali možete ući i sa pozicije nekoga ko je radio kao akaunt u kreativnoj agenciji na poziciju nekoga ko prodaje igre.

Puno je načina pristupiti ovom svetu, nama je to malo lagodnije palo jer smo mi uvek radili ilustraciju i dizajn, jedino što kada pravite igru, ona zahteva dosta razmišljanja unapred kako pripremiti sve što je nacrtano i dizajnirano za programiranje. Tako da, zaista imate raznih mogućnosti i to je ono što je nama zabavno.

  • Za gejmnig kažu i da je skup sport u Srbiji, kako je vaše viđenje toga i da li je oprema jeftinija van?

- Uh, ne bismo znali jer je nama igranje igara joga, te se ni ne pregovara oko kupovine nekakve igre koja je zagarantovano dobra ili je već dugo čekamo. Konzole jesu skupe ali su ‘one time’ kupovina, jer Playstation dugo radi na proizvodnji novih konzola, ne samo iz tehničkih razloga ali zato što ima eksluzivne ugovore sa određenim developerima čije igre mogu samo na tim konzolama da se igraju.

Cene su manje više iste ili slične, nema neke velike razlike. Ali definitivno jeste bacanje para ako vi ili vaše dete ne pređete nijednu igru koju ste kupili.

  • Koji su vaši planovi za budućnost?

- Iako imamo puno ideja za sledeće igre, idemo korak po korak, jer želimo da ostanemo nezavisni studio. To je danas moguće samo ako se ne zalećete i dobro osmislite šta ćete dalje iako vam trenutno dobro ide.

Radimo na realizaciji otvaranja škole, na teritoriji Srbije, a koja bi mladima pomogla da krenu da rade na igricama, ali ne samo da rade već i da se u startu njima ozbiljno bave.

Voleli bismo da prenesemo svoja iskustva, kontakte i pristup poslu nadolazećim generacijama i time da im olakšamo početak. Koliko god internet bio na raspolaganju sa besplatnim kursevima, na kraju vam ipak treba neko ko je u tome da vas sprovede kroz pravila igre.

Za ovako nešto naš studio ima malo svežije ideje i pristupe u prenošenju iskustva u poređenju sa tradicionalnim pristupima, ali o tome bismo smo voleli uskoro da pričamo, kada budemo imali sve zaokruženo.

  • Nova igrica?

- Definitivno planiramo “Ministry of Broadcast” drugi deo, jer već uveliko razgovaramo o scenariju, kreativnoj direkciji i planiramo tim koji će raditi sa nama na igri.

Video: Tajna biznis uspeha Koste Perovića, košarkaša koji pravi čudo sa lavandom, ružama i smiljem

(Vesna Bjelić/v.bjelic@telegraf.rs)

Komentari

Preporuka sa Weba

Google preporuke