• 0

Haker, hustler i hipster napravili su ono što se sada najviše traži u Srbiji. Ovo je njihova priča

"Online trgovina jedina isplativa opcija"

  • 0
Zanateria

Foto: Zanateria, privatna arhiva

Nastala kao ideja da se okupe mali proizvođači hrane i pića, odeće, obuće, majstori starih zanata, online robna kuća Zanaterija danas je i na novom zadatku - da spoji kupce direktno i jednostavno sa proizvođačima, tokom vanrednog stanja.

Imaju više od 200 malih zanatlija, a od pojave korone struktura kupovina im je drugačija i više okrenuta karantinskim potrebama. 

Ovaj domaći startap želi, kada sve ovo prođe, da podrži mala lokalna preduzeća i doprinese značaju razvoja neke nove “humanije” ekonomije.

Razgovarali smo sa Aleksandrom Šćepanovićem, suosnivačem Zanaterie, koji nam je opisao kako posluju i kako se snalaze u ovom vanrednom stanju.

  • Pošto za vas važi da ste nova online robna kuća, koliko sada u ovom trenutku vanrednog stanja to zaista ima značaj?

- Upravo zbog toga što smo nova online robna kuća, ova epidemija je za nas dvostruki izazov. Osim što se borimo sa istim problemima kao i skoro svi srpski preduzetnici jer nam je posle objave vanrednog stanja prodaja na sajtu odjednom potpuno stala iako smo u prethodna dva i po meseca pre toga beležili konstantan blagi rast, mi uprskos svemu ne smemo da zaustavimo aktivnosti jer znamo da ima još mnogo ljudi koji žele da podrže male proizvođače i vole da koriste njihove proizvode, a ne znaju da na internetu postoji robna kuća koja ih okuplja.

Planirali smo da na proleće krenemo na malu turneju po Srbiji i organizujemo seriju tribina kako bismo upoznali proizvođače sa kojima sarađujemo, regrutovali neke nove i ljudima uživo predstavili ono čime se Zanateria bavi. Umesto toga, posvetili smo se radu na tehničkim poboljšanjima sajta i razvoju Zanateria bloga koji bi trebalo da postane centralno mesto za informisanje, edukaciju i motivaciju zanatlija, ali i njihovih kupaca.

Ono što nas raduje, jeste da je posle početnog šoka, nakon par nedelja prodaja na Zanateriji počela da se oporavlja i da se vraća na nivo pre krize.

  • Koliko okupljate zanatlija?

- Trenutno okupljamo 220 malih proizvođača i izdavača, a u ponudi je skoro 1.500 proizvoda. Iako to možda deluje kao veliki broj, ovo je tek početak naše misije. U Srbiji ima još mnogo autentičnih kreativnih preduzetnika svih profila i radimo na tome da do kraja godine utrostručimo broj proizvoda na sajtu.

  • Šta se to najbolje prodaje ovih dana, kako uopšte to sprovodite u delo?

- Trenutno se najbolje prodaje prirodna kozmetika – kreme, puteri, balzami i sapuni. Izgleda da su ljudi u izolaciji potrošili zalihe i shvatili da im je u ovom trenutku online kupovina najlakša i najbezbednija. Pored kozmetike, dečije igračake i paketi kraft piva se prodaju bolje nego obično. Vidimo da su kupovine, očekivano, prilagođene karantinskim potrebama.

  • Koji su vam najveći izazovi, kako ih prevazilazite?

- Jedan od najvećih izazova od prvog dana, nevezano za krizu, nam je usklađivanje raznorodnih proizvođača na jedinstvenoj platformi. Na Zanateriji u ponudi imamo i razglednice koje koštaju 50 dinara i komade ručno rađenog nameštaja od preko 200.000 dinara. Na sajtu svoje prodavnice imaju i već poznati nezavisni brendovi, ali i proizvođači iz ruralnih sredina kojima je ovo prvi “izlet” u online trgovinu.

Zato smo kreirali detaljne vodiče za postavljanje proizvoda, a svakog meseca im šaljemo i nova uputstva za unapređenje prezentacije proizvoda i poboljšanje prodaje. Ovo što mi radimo je pionirski posao jer niko do sada nije pokušao na jednom mestu da okupi toliki broj zanatlija i njihove proizvode razvrsta po kategorijama.

Što se tiče izazova koje je donelo vanredno stanje, najveći problem predstavlja saradnja sa kurirskim službama. Neke od njih prestaju da rade, pa se posle nekoliko dana aktiviraju, da bi opet napravile pauzu. Druge su prebukirane, pa paketi zakasne po nekoliko dana. Zbog toga vodimo pojačanu komunikaciju sa proizvođačima i kupcima i drago nam je da kod svih njih postoji razumevanje za ovu situaciju i da u ocene koje stižu i dalje, bez izuzetaka, odlične.

  • Da li je porasla prodaja u poslednjih mesec dana?

- Prodaja nam je prvo  potpunosti stala jer su se ljudi očigledno okrenuli najosnovnijim životnim potrepštinama, ne znajući kakvo nas vreme očekuje. Poslednjih nedelja kupci se vraćaju na sajt i prodaja se oporavlja, samo što je struktura kupovina nešto drugačija i više okrenuta karantinskim potrebama.

Zanateria

Foto: Zanateria, privatna arhiva

  • Vi nemate skladište? Kako funkcioniše taj deo logistike?

- Nemamo skladišta. Gradimo zajednicu proizvođača i kupaca koji dele iste vrednosti i kreiramo platformu koja omogućava prijatnu, brzu i laku kupovinu. Komunikacija i kupoprodaja se odvija između prodavca i kupca, prema uslovima koje prodavac unapred definiše. Svaki proizvođač u zavisnosti od tipa proizvoda ili mesta stanovanja određuje period isporuke proizvoda i bira kurirsku službu.

Naš cilj je da kupoprodaju preko Zanaterije u potpunosti demokratizujemo u geografskom i svakom drugom smislu. Da proizvođači iz cele Srbije mogu na istom mestu, u istom trenutku, po svojim uslovima da ponude sve proizvode koje imaju na stanju, a to ne bi bilo moguće sa centralnim skladištem. Zbog toga je ponuda Zanaterije uzbudljiva jer je dinamična i svakodnevno se menja, a sa druge strane predstavlja realnu i potpunu ponudu  jer se na sajtu prodaju svi proizvodi koji se nalaze u majstorskim radionicama, ateljeima, magacinima, studijima i showroomovima u trenutku kupovine.

  • Platforma je nastala tako što su se udružili hipster, hacker i hustler. Pa, kako funkcionišete?

- Već dugo smo nas troje radili na razvoju Zanaterije kada smo u američkom “Inc.” magazinu koji piše o malim i srednjim preduzećima pročitali članak koji kaže da je za uspešan startap potrebno da u osnivačkom timu budu “hipster, hacker i hustler”. Bilo nam je smešno jer smo se u toj podeli odmah prepoznali i od tada u šali tako predstavljamo svoje “funkcije” u Zanateriji. Svo troje smo godinama preduzetnici u različitim oblastima, i svoja znanja, veštine i iskustva smo udružili kako bismo zajedno izgradili nešto za šta duboko verujemo da može da donese pozitivnu promenu u društvu.

učenje studiranje na daljinu, online nastava, devojka, racunar, laptop, rad od kuće

Foto: Shutterstock

Milica je scenograf, ima svoju firmu za dekoraciju i scenografiju i, kao “hipster,” stara se o tome da Zanateria dobro izgleda i izgradi svoj “wow” efekat. Ivan je iskusan IT preduzetnik koji iza sebe ima nekoliko uspešnih sajtova i softverskih rešenja i on je “haker” koji vodi računa da platforma bude funkcionalna, stabilna, pouzdana i brza. Ja dolazim iz ugostiteljstva i nije mi strano da kao “hustler” komuniciram sa veoma različitim ljudima i pronalazim načine im iz drugačijih uglova predstavim značaj onoga na čemu radimo.

  • Koji su vam planovi za "dan posle korone"?

- U “danu posle korone” želimo da nastavimo da radimo na promociji i omasovljenju platforme, ali isto tako želimo da budemo i deo kampanje jednog šireg fronta koji bi činili preduzetnici, aktivisti, organizacije i mediji, a koja bi za cilj imala da javnosti predstavi značaj podrške malim lokalnim preduzećima i značaj razvoja neke nove “humanije” ekonomije u čijem jačanju treba svi da učestvujemo. Čini nam se da nakon ovog šoka, veliki deo javnosti malo bolje razume štetu koju proizvodi masovna industrijska proizvodnja i da su spremni da podrže “alternativu”.

  • Prema iskustvu tokom prethodnih nedelja, šta možete da kažete, gde je budućnost prodaje robe putem online u Srbiji?

- Srbija je deo Evrope i sveta i svi trendovi neminovno stižu kod nas, iako uglavnom sa zakašnjenjem. Tako će biti i sa online trgovinom. Ova vanredna situacija bi definitivno mogla da ubrza taj trend jer se sve više ljudi iz nužde okrenulo elektronskoj trgovini. I tu ne mislim samo na kupce, već i na proizvođače koji svoju ponudu sele u virtuelni prostor, a sa bogatijom online ponudom, možemo očekivati i trgovinu večeg obima.

Što se tiče proizvođača koje okuplja Zanateria, velikoj većini njih je online trgovina jedina isplativa opcija jer ne mogu i ne žele da uđu u velike distributivne lance, a internet im daje prolaz do ogromne većine domaćinstava u Srbiji.

Video: U toku je 4. industrijska revolucija! Evo šta to znači

(Vesna Bjelić)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke