Bakalnica ima dostavu, frizeraj i berbernica na istom sajtu... Kako su Srbi iskoristili internet?
Iz godine u godinu broj registrovanih naziva .rs domena stabilno raste, pa je taj broj dostigao gotovo 118.500. Kako je krenula korona, Ecommerce ušao je na velika vrata, i tu je kako se čini, da ostane. Činjenica je da je pandemija naterala na onlajn kupovinu i one nepoverljive Srbe.
Priča o elektronskoj trgovini u Srbiji u zamahu je već nekoliko godina, ali tek je vanredno stanje, unapredilo njenu prepoznatljivost, a potrebu za online kupovinom dovelo na prag gotovo svakog domaćinstva u Srbiji.
Zato se i javilo pitanje da li je internet bolji sluga ili gospodar, razmatrajući usluge koje je nam je pružio, a imajući u vidu da je omogućio transformaciju poslovnih procesa i navika koja je mnogim biznisima održala "glavu iznad vode" u kriznim vremenima.
Mali proizvođači uz pomoć interneta došli su do novih kupaca i širili horizonte svog poslovanja, međutim ima i onih koji se ne snlaze najbolje. Cena dostave, diskriminacija potrošača, e-potpisi, carine - to su 4 prepreke koje moramo da rešimo u bar kada je u pitanju CEFTA region, a o čemu nam je govorio u intervjuu direktor sekora Zdravko Ilić.
O onlajn trgovini, govoriće se i 17. marta kada Fondacija Registar nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS) povodom 13. rođendana .rs domena, organizuje konferenciju DIDS 2021 Digital.
Pa, kako to izgleda ekomerc 2021. u Srbiji?
Proveravali smo koja je mogućnost i obaveza da budete drugačiji, šta podrazumeva inovativan pristup trgovanja na internetu?
- E-Commerce kao kanal prodaje, a više kao poslovni model, jedan je od retkih biznisa koji su u periodu Korone bili pominjani u pozitivnom kontekstu. Trgovina na Internetu kao da je čekala krizu poput ove epidemije da pokaže svoj pun potencijal svim igračima na tržištu u Srbiji, a posebno kupcima i malim proizvođačima - priča za Telegraf Biznis Vladimir Kovač, Internet Entrepreneur & Business consultant.
Nakon nekoliko godina stidljive priče o kupovini preko interneta, E-Commerce danas u Srbiji predstavlja model koji zagovaraju svi, od velikih lanaca do malih proizvođača, model prodaje koji je neosetljiv na okolnosti poput ove u kojima se nalazimo poslednjih godinu dana. Upravo veliki broj novih brendova, prodavaca, online prodavnica i proizvoda na internetu, kupcima je dao mogućnost izbora, razvijen sistem plaćanja i dostave, kao i onu pravu vrednost kupovine na internetu – niže cene, priča naš sagovornik.
- Sa druge strane, veća konkurencija je učinila da se igrači na online tržištu moraju potruditi oko svog nastupa, pa je zaista zadovoljstvo gledati prodavce kako razvijaju personalizovane usluge, sve kraće periode dostave, a storytelling postaje dominantan način da brendovi vežu kupce za svoje proizvode. Kreativan i inovativan pristup online trgovini su na početku prihvatili mali prodavci koji su se veoma brzo i lako prilagodili novim uslovima na tržištu. Upravo o ovom prilagođavanju i razvijanju tržišta online trgovine u Srbiji u poslednjih godinu dana, ali i trendovima za ovu godinu, biće reči na ovogodišnjoj DIDS konferenciji koja se održava 17. marta - online - navodi Kovač.
Kako je internet pomogao da se veliki broj biznisa održi aktivnim?
Koje su to digitalne tehnologije, digitalni servisi koji moraju da se koriste, kakvu ulogu igra domišljatost samih kompanija?
- Izazovi savremenog poslovanja nameću suštinsko razumevanje navika i potreba kupaca. Ključna uloga interneta leži u dostupnosti proizvoda i usluga, u bilo kom trenutku i bilo kom mestu, ukoliko sa sobom iili pri ruci mate bar jedan od pametnih uređaja današnjice. Ne čudi da je u poslednjih godinu dana veliki broj biznisa u potpunosti prihvatio agendu "osvajanja" pozicije na globalnoj mreži ponude - kaže za naš portal Momir Đekić, consultant za digitalnu transformaciju i generalni menadžer u kompaniji Symphony.
Elektronska trgovina je tema 21. veka, a iz razvijenih zemalja dolaze inspirativni primeri uspešnih poslovnih priča koje su desetinama miliona korisnika širom planete olakšale i ulepšale živote, a tvorce ovih ideja lansirale u sazvežđe najvećih biznis zvezda. U vreme pandemije izazvane koronavirusom, ove uspešne priče pretvaraju se u modele opstanka, kako za one koji ih koriste, tako i za one koji su ih stvorili.
Mikro i mala preduzeća preko e-trgovine imaju jedinstvenu mogućnost da prilagode poslovanje uslovima krize, da pronađu put do novog kupca i tako obezbede opstanak, sačuvaju likvidnost i zauzmu što bolju startnu poziciju za budući rasta u post-korona fazi.
To su kod nas prepoznali mnogi i našli, možda jedini put zarade tokom pandemije:
- Lokalna bakalnica, ona na uglu bloka, omogućila je naručivanje i dostavu. Prodavnica tehničke robe napravila je punkt za brzo, beskontaktno preuzimanje robe. Frizerski salon i berbernica su se udružili i napravili sajt za zakazivanje termina. Bez interneta, današnja ekonomija bi bila gotovo zaleđena.
Izazov globalne pandemije od pretnje postade tako prilika - iskorišćenjem interneta i digitalnih tehnologija, mnogi biznisi će biti u prilici da zauzmu "bolja mesta" u novoj podeli karata digitalne budućnosti - kaže nam Đekić.
Video: U toku je 4. industrijska revolucija! Evo šta to znači
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.