Agnješka je radeći u svetu cigareta nagovorila oca da baci iste: Otkriva nam kako se stvara planeta bez dima
Agnieszka Wyszynska Szulc je globalni šef regulatorne politike u Philip Morris International, međunarodnoj duvanskoj kompaniji koja radi na obezbeđivanju budućnosti bez dima.
Njena najveća pobeda je što je u svetu cigareta učinila da jedan strastveni pušač prestane da koristi duvan - njen otac. Kaže da se nada da će svojim doprinosom učiniti da takvih primera bude sve više u svetu.
Agnieszka se pridružila timu za korporativne poslove u poljskom ogranku PMI-a 2004. godine, i od tada je obavljala različite uloge u kompaniji, uključujući i funkciju direktora za regulatornu strategiju.
Govorila je na GFN forumu o verovatno najznačajnijoj temi kada je reč o transformaciji ove tradicionalne industrije, a to je regulativa, pravni akti i porezi.
U ekskluzivnom intervjuu za Telegraf Biznis, Agnieszka Wyszynska Szulc govori o detaljima na kojima kompanija radi i kakav portfelj razvija za smanjenje štetnosti od duvanskog dima.
Razgovarale smo na temu koliko dezinformacije mogu biti opasne, ali i kako je biti žena lider u toj oblasti.
"Lepo je vratiti se u rodni grad, u Varšavu, a posao koji mi to omogućava je misija koja će promeniti svet", kaže nam ona na početku razgovora.
- Koliko je važan bio ovaj forum, i šta sve možemo dalje da uradimo kada je reč o ovoj temi?
- Forum je zaista jedinstven u smislu da omogućava razmenu stavova o smanjenju štete od duvanskog dima. I stvarno ima široku publiku različitih zainteresovanih strana. Bili su i predstavnici civilnog društva i potrošača, kreatora javnog mnjenja, naučnika, kao i same industrije.
Zaista je važno da postoji šira diskusija u vezi sa duvanom, koja se fokusira na promociju slobode delovanja, podizanje svesti, ali i adresiranje barijera, odnosno nedoumica.
Pogledi na konzumiranje duvana su veoma različiti.
- Radite na veoma važnoj poziciji u vašoj kompaniji. Koja je tačno vaša uloga?
– Moja pozicija je pozicija globalnog šefa regulatorne politike za čitavu kompaniju. Dakle, mi u suštini gledamo na regulativu i na to kako određen propis može doprineti postizanju budućnosti bez duvanskog dima. Radimo na tome da se razjasne nesporazumi koji neminovno postoje u ovoj oblasti.
A ti nesporazumi, nedovoljno informacija i polarizacija vesti izaziva i kolebanja regulatora koji su i te kako vođeni principom predostrožnosti, ali kada im je nešto nepoznato, oprezni su.
Treba pitati u tom slučaju nauku. Postoji mnogo nauke o manje štetnom proizvodu. Potrebna je veća diskusija o tome, a forum je dobar način da se ta granica pomeri.
- Imate li primere dobre prakse, koje države imaju dobre propise?
- Postoje zemlje koje koje uspešno primenjuju odgovarajuću regulativu i pioniri su progresivnog pristupa konceptu smanjenja štetnosti od duvanskog dima. Tako bih izdvojila Novi Zeland i Ujedinjeno Kraljevstvo, dve države koje su istorijski bile na čelu kada je reč o kontroli duvana.
U jednom trenutku shvatile su da tzv. konvencionalne mere neće imati rezultat koji se priželjkivao, odnosno da neće ukinuti cigarete. Zbog toga su kasnije dopunili svoje mere pristupom smanjenja štete od duvanskog dima.
Pretočili su to u uredbe da postoje najrestriktivnije mere koje se primenjuju na cigarete i manje restriktivne mere za proizvode koji su manje štetni, tako da se pušači podstiču da pređu na te alternative.
Sve u svemu, progresivan pristup, ali sveobuhvatan koji je doprineo opadanju stope pušenja u poslednjih nekoliko godine.
- Na forumu GFN, govorili ste na panelu koji je posvećen regulaciji, taksama i porezima. Da li takve mere pomažu, kako?
- U osnovi, tu je svest potrošača. Odrasli pušači moraju biti svesni da postoje manje štetne alternative pušenju i koje su prednosti prelaska na ove proizvode, imajući u vidu da ovi proizvodi nisu bez rizika.
Drugo, dostupnost ovih proizvoda. Dakle, da bi pušači koji ne žele da se odreknu nikotina prešli na manje štetne alternative, ovi proizvodi im moraju biti dostupni barem podjednako kao što su konvencionalne cigarete ili još dodatno, da budu jasne informacije o njima tako da ih podstiče da menjaju navike.
Prvo, nekolicina bi prihvatila "lepotu" proizvoda. Proizvod treba da ima karakteristike koje pušači traže i pravi nivo nikotina, određene ukuse...
I poslednje je pristupačnost. Ovi proizvodi moraju biti pristupačni pušačima, tako da su i oni ekonomski podstaknuti da pređu na alternative. A tu je, posledično i porez.
- Vaša pozicija u kompaniji s jedne strane je menadžment, a sa druge, treba da govorite i o tome koliko je važan svet bez duvanskog dima i da je vaša industrija na tom putu transformacije. Koliko je teško balansirati to dvoje, odnosno, kako podstaći ljude da vam veruju?
- Hm, mislim da je bitno da ne tražimo da nam veruju kao duvanskoj industriji. Mi govorimo svetu, javnosti - verujte u nauku i dokaze.
Razgovarajte sa potrošačima, slušajte ih i delujte. I mislim da je ovo najbolji dokaz i najbolji način da se ohrabre kreatori politike, regulatori, da političari promene svoje stavove i da prihvate da smanjenje štete od duvanskog dima može biti deo ukupne politike kontrole duvana.
Mislim da je to najbolji pristup.
- Koliko su u tom smislu štetne dezinformacije i za pušače i nepušače, kako se zaštiti?
- Da, jako dobra poenta. Pre svega, još uvek postoji mnogo dezinformacija i pogrešne percepcije nikotina kao takvog.
I to je veliki problem jer je naučno dokazano da je proces sagorevanja odgovoran za rizike, odnosno takav uzorak. Nikotin izaziva zavisnost. Nije bez rizika, ali nije primarni uzrok bolesti povezanih sa pušenjem.
Međutim, to danas nije tako uobičajena percepcija. Imate mnogo studija, o čemu smo i govorili na nekim panelima ovog foruma, ali i dalje je mnogo pušača i određeni deo medicinske zajednice smatra da je nikotin glavni uzrok.
Ovo je, naravno, kritični element koji treba razjasniti, a regulatori to mogu učiniti i sa pravim regulatornim okvirom.
To omogućava i odgovarajuća komunikacija sa potrošačem. U osnovi, treba se baviti ovom pogrešnom percepcijom kako bi potrošači donosili izbor zasnovan na činjenicama.
- Šta ako postoji i druga vrsta pogrešne percepcije, odnosno, šta ako nepušač poželi da kupi na primer IQOS samo zato što mu se dopada izgled proizvoda, ili zato što smatra da je "trend". Koja je vaša poruka za njih?
- Pa, pre svega, to je proizvod za pušače. IQOS jeste manje štetan u poređenju sa cigaretama, ali naša poruka je da ovaj proizvod nije namenjen nepušačima.
Moja poruka je vrlo jasna a podeliću i lično iskustvo sa vama: Moj otac je bio dugogodišnji pušač, a ja sam pokušavala da ga ohrabrim da prestane.
U trenutku kada je IQOS postao komercijalno dostupan, donela sa mu jedan i on je promenio mišljenje. Od tada, nikada više nije zapalio cigaretu. To je moja lična pobeda i zaista sam zadovoljna time.
- Radite u jednoj industriji koja je tradicionalna, i važi za mušku, koliko je izazov za ženu lidera da radi takav posao?
- Interesantno pitanje. Rekla bih da jeste izazovno, ali što se tiče muškarca, ne bih previše razlikovala taj izazov. Mislim da je podjednako.
Radim u ovoj industriji već 18 godina, tako da mislim da sam se navikla na sve izazove. To zaista nije najlakša industrija, ali u isto vreme činjenica je da se, posebno Philip Morris menja i pokušava da bude predvodnik transformacije cele industrije. To je uzbudljivo za mene, jer kada sam se pridružila ovoj kompaniji, sve je bilo oko cigareta.
A onda sam prošla ceo proces zajedno sa kompanijom i krenuli smo u ovu misiju. Tako da je za mene to skoro kao da radim za novu kompaniju.
Izazovno jeste, ali istovremeno i uzbudljivo biti deo sveta koji se menja.
- Kako vidite svet u narednih pet godina, i kada je reč o vašoj industriji, ali i društvu bez duvanskog dima?
- Da se moja nadanja ostvare. Nadam se da ćemo za pet godina imati više primera zemalja regulatora koje će priznati da je smanjenje štete od duvanskog dima način da pokrenu promenu.
Nadam se da ćemo imati više pušača koji će prihvatati alternativne proizvode. Volela bih da vidim i više mera kada je reč o porezima.
I nadam se da će stopa pušenja drastično opasti.
Video: Daniel Akerman meri sreću i zadovoljstvo radnika: Ovako će izgledati Balkan u narednih 5 godina
(Telegraf Biznis)
Video: Prezentacija EXPO 2027
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Beba
Licemerno totalno...
Podelite komentar
nora
Biće raj na zemlji kad se ukine smrdljivi dim
Podelite komentar
Mile
Pa prestanite da proizvodite duvan...
Podelite komentar