Nakon mnogo decenija ženske borbe i stremljenja ka jednakosti, rodna ravnopravnost je konačno tema koja se sve češće spominje i ozbiljno shvata.
Preovlađujuća patrijarhalna očekivanja i predrasude vide žene u poziciji koja je tradicionalna i ograničava žene u svakom smislu. Uprkos postizanju najviših nivoa obrazovanja i angažovanja, mnoge žene u našem društvu su sistemski onemogućene da napreduju u poslu pa čak i da nađu adekvatno zaposlenje koje odgovara njihovim kvalifikacijama i pruža finansijsku sigurnost.
Istraživanja pokazuju da veće uključivanje žena u poslovni prostor ima neverovatne benefite za ekonomski rast društva.
Podaci Agende o održivom razvoju do 2030. godine pokazuju da će nam trebati ,,140 godina da žene budu ravnopravno zastupljene na pozicijama moći i liderstva na radnom mestu i 47 godina da se postigne jednaka zastupljenost u nacionalnim parlamentima".
Globalno, manje od trećine (32%) rukovodećih pozicija zauzimaju žene, podaci su economicgraph-a
"Zna se ko nosi pantalone"
Jedan od najupečatljivijih primera tradicionalnog pogleda na mesto žena u društvu jeste izjava „Zna se ko nosi pantalone“, čime se aludira na važnost muške uloge naspram ženske. Ovaj jednostavan odevni predmet koristi se kao simbol gazde ne samo u kući i privatnom životu, već i u profesionalnom životu. Ali je i poslužio za kampanju domaće grupacije Delta Holding, koja već drugu godinu za redom sprovodi kompaniju "Ona stvara".
Upravo ova grupaciji delić je tih 32% koje osvetljavaju put drugim kompanijama.
U svetu u kome žene, za isti posao i kvalifikacije, zarađuju manje od muškaraca veoma je bitno da znamo da postoje poslodavci koji izlaze iz okvira zastarelog i prevaziđenog sistema vrednosti.
U Delti smatraju da je važno da svakodnevno primenjuju, podsećaju, vrednuju i gaje ravnopravnost u svim društvenim oblastima. U ovoj grupi se pre svega ceni talenat, vredan i posvećen rad i u skladu sa tim žene imaju jednaku mogućnost zaposlenja i napredovanja te “pantalone nose” i muškarci i žene.
Jasan stav ove kompanije prema ženama vidi se u činjenicama:
- 57 odsto članova Upravnog odbora odbora su žene
- 4 od 7 članova Izvršnog odbora su žene
- 68 odsto zaposlenih u Delta Holdingu su žene
Primeri uspešnih i posvećenih žena su na svakom koraku.
Direktorka projektovanja i autorka rekonstrukcije Sava Centra Ivana Letić, udahnula je novi život najvećem kongresnom centru Jugoistočne Evrope i jednom od simbola Beograda.
Nadahnuta velikim delom svojih kolega, Stojana Maksimovića i Aleksandra Šaletića, pažljivim planiranjem dokazala je da je podela na muške ili ženske poslove prevaziđena stvar. Sava Centar je projektovan za moderno i razvijeno društvo bez predrasuda. Sa istom idejom je i rekonstruisan, a velika zasluga pripada upravo Ivani i timu koji je ona vodila.
Još jedna žena koja svojim entuzijazmom i posvećenošću direktno razbija sve predrasude o specifično muškim oblastima poslovanja je i Aleksandra Đurđević koja je potpredsednica Delta Holdinga i generalna direktorka Delta Auto grupe.
Ona je jedina žena koja je na čelu kompanije-uvoznika vozila u Srbiji a ujedno je i prva žena predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova za 25 godina postojanja ove organizacije. Kroz svoju posvećenost i ekspertizu uspešno razvija domaće tržište po svetskim standardima.
U centru veoma tradicionalne industrije stočarstva je Svjetlana Špoljar, koja je Upraviteljka farme goveda. One je kao simbol promene i dokaz da su pozicije u ovoj industriji i te kako dostupne i ženama. U skladu sa najboljim svetskim praksama brine o kompletnoj farmi i o preko 2.000 životinja, obezbedjujući im vrhunske uslove života.
Jedan od nosećih stubova ove kompanije je i Marija Desivojević Cvetković, koja je viša potpredsednica za strategiju i razvoj Delta Holdinga i svakodnevno donosi važne, razvojne i strateške odluke u jednoj od najvećih regionalnih kompanija. Marija takođe strastveno i posvećeno stvara nove lidere i u samoj kompaniji ali i u široj zajednici. Ponosno nosi „Ironman“ titulu, predsednica je Srpskog triatlona i potpredsednica Olimpijskog komiteta Srbije. Svaki dan svojim radom i društvenim angažovanjem daje primer kako izgleda svet u kome žene nisu ograničene tradicionalnim rodnim ulogama.
Žena koja razbija predubeđenje da su u IT industriji pozicije tehničkih direktora rezervisane samo za muškarce je Bela Klašnja, IT direktorka Ananasa. Vodeći najveći sektor Ananas E-Commerce platforme, Bela je na čelu tehničkih inovacija neophodnih za uspešan razvoj biznisa. Svojim promerom Bela ohrabruje druge žene koje možda nisu sigurne da IT sektor pravi karijerni put za njih i pokazuje da i ovde ne samo da ima mesta za žene već da one mogu da budu izrazito snažni lideri.
Samo kroz priču o sposobnim i uspešim ženama koje ne brinu o zastareloj rodnoj podeli rada naša kolektivna svest će se promeniti i prihvatiti da je ženama, zapravo, mesto svuda.
(Telegraf Biznis)
Video: Srbija sutra dobija 30 novih kilometara autoputa od Koševa do Vrnjačke Banje
Telegraf Biznis zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.