Šta je bonus, a šta malus kod osiguranja i da li su vezani za vozača ili za automobil?!
Prvo što mnogi ne znaju jeste da se i bonus i malus vezuju za vlasnika i za automobil.
Pitanje koje nam često šalju čitaoci, a koje ih, neki tvrde proganja i godinama jeste razlika između bonusa i malusa, da li su vezani za vlasnika ili automobil, kao i samo značenje pojmova.
Dalje, jedno od pitanja je kako negde vlasnik dobija bonus, a negde malus?
Najjednostavniji odgovor je da se pri obračunu premijskog stepena uzimaju podaci i o vlasniku i o automobilu. Dakle, bonus i malus vezani su i za vlasnika i za njegov automobil. Bitna napomena je da svaki kupac automobila kreće od početnog (četvrtog) stepena, osim ako na to vozilo ne prebacuje bonus sa prethodnog, uz ispunjavanje određenih uslova.
Ako ste već ostvarili pravo na popust prilikom kupovine polise osiguranja za jedno vozilo, ne možete to pravo da prenesete na drugo ili bilo koji sledeće vozilo.
Upravo je to dokaz da su važni i vlasnik i automobil, jer jedan vlasnik može da ima različite premijske stepene (različite iznose bonusa ili malusa) za svaki automobil posebno.
Dodatno, ukoliko kupujete automobil, bez obzira da li je potpuno nov ili polovan, možete jednokratno preneti premijski stepen sa prethodno otuđenog/odjavljenog vozila, uz podnošenje određenih dokaza.
Ali, da krenemo redom.
Šta je malus?
Malus je kažnjavanje zbog toga što ste vašim vozilom izazvan udes i zbog njega ćete sledećih nekoliko godina skuplje plaćati obavezno osiguranje. Visina izazvane štete ne utiče na visinu malusa, već samo činjenica da ste odgovorni za saobraćanu nezgodu. Ukoliko u jednoj godini važenja polise AO izazovete jedan štetni događaj, prilikom sledećeg osiguranja vozila, prelazite u premijski stepen koji je uvećan za tri stepena u odnosu na prethodni.
Ako izazovete dva sudara, premijski stepen biće uvećan za 6. Primera radi, iz prvog premijskog stepena, za jedan štetni događaj vraćate se u četvrti (ujedno i početni čime plaćate osnovnu cenu polise), dok bi ste za dva izazvana štetna događaja u jednoj godini otišli u 7 premijski stepen, što podrazumeva polisu skuplju za 50% od osnovne cene.
Šta je bonus?
Bonus je popust na obavezno osiguranje, koji dobijate kao nagradu zbog toga što svojim vozilom niste izazivali štetu. Maksimalni bonus koji možete da ostvarite je 15% umanjenja osnovne cene polise.
Premije i stepeni
Šta znače premijski stepeni? Cena polise AO se određuje klasifikacijom u jedan od 12 premijskih stepena.
Prilikom prvog sklapanja osiguranja počinjete sa četvrtim stepenom. To znači da plaćate 100% premije osiguranja tj. osnovnu cenu polise. Ako budete bez štete, za svaku godinu bez pričinjene štete dobijate jedan premijski stepen niže u odnosu na prethodnu polisu AO, do maksimalnog prvog premijskog stepena. Prvi premijski stepen predstavlja 15% bonusa odnosno umanjenja osnovne cene polise i to je najviši popust odnosno, bonus koji možete da ostvarite.
Ako izazovete saobraćajnu nesreću, penjete se na skali za tri premijska stepena – iz 1. u 4. Ili iz 3. u 6. i tako redom.
Najviši malus je u 12. premjiskom stepenu i znači 150% uvećanu cenu polise u odnosu na osnovno osiguranje vozila od auto-odgovornosti.
Na primer, kada kupite novo vozilo, dobijate 4. premijski stepen i plaćate punu (osnovnu) cenu polise osiguranja. Ako ste ranije imali vozilo, koje ste prodali i odjavili sa svog imena, možete i prilikom registracije kupljenog vozila da prenesete premijski stepen, ukoliko dostavite potrebne dokaze.
Dakle, ako u jednoj godini važenja polise uz pretpostavku da je polisa AO bila u 4 premijskom stepenu:
A) niste imali prijavljenih šteta - biće vam odobreno pomeranje za jedan premijski stepen niže (stepen 3), što znači ostvarivanje popusta 5% od vrednosti premije osnovnog stepena;
B) imate prijavljenu štetu pomerićete se za tri premijska stepena više (4+3 = stepen 7), što znači da ćete platiti za 50% veću premiju osiguranja.
Šta ukoliko želim da kupim još jedan automobil na svoje ime?
Donošenje polise AO je obavezno ako se bonus prebacuje sa jednog vozilo na drugo, kao što smo pomenuli, a ako se vrši obnova tj. produženje polise AO onda se to može uraditi i bez donošenja polise, kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS).
Međutim, dodaju, ne treba zaboraviti da je odlukom Narodne banke Srbije propisano da se prilikom prebacivanja premijskog stepena sa jednog automobila na drugi (u ovom slučaju prebacivanje bonusa) moraju biti ispunjeni određeni uslovi, odnosno da se dostave podaci o vozilu sa kojeg se prenosi bonus/malus: broj šasije, broj odjavljene saobraćajne dozvole, broj prethodne polise, datum odjave vozila, broj i datum kupoprodajnog ugovora.
Dakle, prenos bonusa je moguć, ali je potrebno da se podnese zahtev za prenos bonusa sa prethodnog vozila uz dostavljanje neophodne dokumentacije.
Kako postupiti u slučaju kada se dobije oslobađajuće rešenje u prekršajnom postupku po štetnom događaju po kojem je/nije obračunat malus?
U tom slučaju potrebno je nabaviti dokumentaciju o oslobađanju od odgovornosti od društva za osiguranje koje je izdalo polisu AO na osnovu koje je obračunat malus i podneti je društvu za osiguranje kod kojeg registrujemo automobil sledeće godine.
Ukoliko ta šteta još uvek nije bila primenjena za obračun malusa, neophodno je da to društvo za osiguranje (kod kojeg je bio prijavljen štetni događaj) dostavi podatak o prestanku odgovornosti osiguranika za štetni događaj u Informacioni centar Udruženja osiguravača Srbije.
U slučaju kada je obračunat malus po nekom štetnom događaju, potrebno je podneti zahtev za povraćaj premije po osnovu promene premijskog stepena u društvu za osiguranje kod kojeg je izdata polisa autoodgovornosti sa obračunatim malusom. I u tom slučaju, obavezno je da društvo za osiguranje dostavi podatke o promeni premijskog stepena u IC UOS, kako bi prilikom sledeće obnove polise premijski stepen bio ispravno obračunat.
(Telegraf Biznis)