"Hoćemo opet crveni kiosk, simbol stare Jugoslavije": Jedna kompanija vraća K67 u život?
PKB kućice imale su natpis "Viršle u zemički" - kratko i jasno, a ko ih je probao, zna da bolji slogan nije bio potreban
Pre skoro pune dve godine, Telegraf Biznis je podsetio svoje čitaoce na simboličku vrednost čuvenih K67 kioska, u prepoznatljivoj crvenoj boji, gde su se prodavale - kažu stariji građani - najukusnije viršle na svetu, sa domaćim senfom i toplim zemičkama.
Naime, tzv. PKB kućice imale su natpis "Viršle u zemički" - kratko i jasno, a ko ih je probao, zna da bolji slogan nije bio potreban. Kreirao ih je arhitekta iz Slovenije, Saša Janez Mahtig, davne 1966, a prodaja je išla odlično sve do kraja osamdesetih godina prošlog veka.
Za one koji nisu upoznati sa istorijom K67 kioska, evo kako je sve krenulo: u saradnji sa pekarom "Jezero" sa Ade, koja je za kioske pravila zemičke, posao je cvetao, te se dnevno mesilo oko 30.000 zemički. Ipak, ta količina nije bila dovoljna, pa su se one dodatno dopremale iz Obrenovca.
Ali, zašto baš sada pišemo o tome?
Naime, popularni jugoslovenski kiosk je početkom leta 2021. osvanuo na njujorškom Tajms skveru.
Postavljen je kao deo projekta Times Square Transmissions 2021 i korišćen je kao DJ kabina za puštanje muzike. Čuvena "crvena kutija", kako je opisuju u članku iznad, "smatra se jednim od obeležja jugoslovenskog industrijskog dizajna".
U tekstu se dalje pominju njegov modularni dizajn i struktura od čelika, zatim staklo i fiberglas kao sastavni delovi kućice, čiji je sveukupni dizajn bio redak 1960-ih.
"Kiosk K67 bio je nezaobilazan prizor u vreme Jugoslavije. Služio je kao prodavnica, blagajna, a tu se prodavao i hot dog. Godine 1999. obustavljena je proizvodnja kioska i do tada je proizvedeno oko 7.500 komada. Iako je većina ostala u Jugoslaviji, mnogi kiosci su izvezeni u inostranstvo: u Poljsku, Irak, Keniju, Novi Zeland, Japan, Sovjetski Savez i, naravno, Sjedinjene Države. Jedinstven i inovativan dizajn privukao je pažnju stručnjaka iz industrije izvan socijalističke Jugoslavije. Godine 1970. završeni prototip je predstavljen u Design - u to vreme uticajnom časopisu za arhitekturu, a vrlo brzo kiosk je pridodat zbirci Muzeja moderne umetnosti u Njujorku, gde se čuva i danas", navodi se dalje.
Ali, prošlog maja, The Lot Radio je promenio njegovu lokaciju, organizujući grupu di-džejeva da izvode muziku uživo sa Tajms skvera.
"Crveni starinski kiosk K67 iz 1960-ih godina prošlog veka postaje di-džej štand i živa muzika će se emitovati svakog dana od 10 do 22 časa. Posetioci Njujorka i Tajms skvera mogu da uživaju u melodijama i nastupima uživo, ili onlajn, gledajući video snimke na thelotradio.com", pisalo je na zvaničnom sajtu radija.
Priča se o crvenom kiosku i u 2022.
I, dolazimo do poente.
Osim što je lepo, s vremena na vreme, prisetiti se ovakvih simbola stare Jugoslavije, lepo je znati i da neke vrednosti ne prolaze. Naime, frilens novinar Džejms Džekson, koji prati vesti na polju Nemačke i Centralne Evrope, nedavno nas je na Tviteru iznenadio novim postom.
"Upravo sam našao kompaniju koja renovira jugoslovenske kioske K67 i sada očajnički razmišljam o poslovnim idejama koje bi opravdale kupovinu jednog", napisao je Džekson 1. decembra.
Na fotografijama iznad možete videti i kako izgleda "osveženi" jugoslovenski simbol. Kako vam se čini?
(Telegraf Biznis)