Marerine facility management usluge obezbeđuju održivost i rast vrednosti nekretnina
Kompanija Marera Property Management, u sastavu Marera Investment Group, jedna je od vodećih u facility menadžment industriji Srbije. Njen portfolio obuhvata više od 40% ukupnog tržišta - tri miliona m² održavanih komercijalnih i rezidencijalnih prostora u više od 300 objekata širom Srbije koji se opslužuju iz 4 regionalna centra kompanije.
Među klijentima Marera Property Management su najveće srpske privatne kompanije, javna preduzeća i međunarodni biznisi iz različitih sektora. O trenutnim aktivnostima, budućim planovima, kao i izazovima i prilikama u industriji razgovaramo sa generalnim direktorom kompanije Danilom Pušonjom.
- Koji su faktori doprineli tome da postanete jedan od lidera u rastućoj FM industriji?
Mi smo sinonim za kvalitet, pouzdanost i brigu o zadovoljstvu klijenata. Dosadašnjim poslovanjem uspeli smo da zadobijemo poverenje, izgradimo dugoročne poslovne odnose i nastavljamo da unapređujemo naše poslovanje kako bismo pružili efikasna rešenja za obezbeđivanje održivosti i dugovečnosti nekretnina. Ključ našeg uspeha leži u posvećenosti, inovacijama i neprestanom usavršavanju. Sa ponosom mogu reći da je kompanija na čijem sam čelu jedna od retkih koja pruža integrisan sistem usluga i kompletan in-house servis za kancelarijske, industrijske, maloprodajne objekte, rezidencijalne i insitucionalne objekte, što nas čini "one-stop-shop" provajderom FM usluga. Integrisane usluge uključuju higijensko čišćenje, tehničko održavanje, brigu o zelenim površinama, usluge recepcije, obezbeđenja, zimske službe. Ovakvim modelom u poziciji smo da omogućimo našim klijentima smanjenje operativnih troškova, povećanje vrednosti nekretnina, a u isto vreme da obezbedimo značajno administrativno rasterećenje u pogledu komunikacije, sklapanja ugovora, kontrolisanja kvaliteta izvršenog posla.
- Digitalizacija i automatizacija postaju ključni procesi u savremenom poslovanju, prisutni u gotovo svim industrijama i poslovnim modelima. Kakve potencijale i mogućnosti oni otvaraju za sektor facility menadžmenta, posebno u pogledu unapređenja usluga i efikasnosti?
Imajući u vidu rastuće zahteve tržišta, digitalizacija i automatizacija donose značajne prednosti za industriju facility menadžmenta, pre svega kada je reč o unapređenju usluga, većoj efikasnosti, uštedi vremena, optimizaciji resursa. Korišćenjem novih tehnologija poput pametnih sistema za održavanje, robotike, raznih digitalnih alata moguće je predvideti kvarove, unaprediti upravljanje resursima, optimizovati procese održavanja. Pored tehničkih prednosti, digitalizacija doprinosi i unapređenju korisničkog iskustva, jer omogućava transparentnost, brži pristup informacijama i fleksibilnije odgovaranje na specifične zahteve klijenata. Mi smo u potpunosti posvećeni stalnom unapređenju kvaliteta FM usluga, stoga nastavljamo da investiramo u napredna digitalna rešenja jer u njima vidimo veliki potencijal za dalji razvoj poslovanja i poboljšanje zadovoljstva klijenata.
- Tržište facility menadžmenta je izuzetno dinamično i razvija se velikom brzinom. Kako ocenjujete postojeće trendove u ovoj industriji?
Tržište FM usluga u Srbiji je veliko i obuhvata pružaoce usluga iz javnog i privatnog sektora koji zapošljavaju desetine hiljada ljudi i održavaju milione kvadratnih metara nekretnina, što jasno ukazuje na ključnu ulogu ove industrije u očuvanju njihove vrednosti i funkcionalnosti. Pored toga, FM idustrija daje značajan doprinos privrednom razvoju i zapošljavanju u Srbiji. Smatram da će u budućnosti trend ukrupnjavanja tržišta rasti, jer su veći sistemi u boljem položaju da klijentima pruže sveobuhvatnu uslugu, transparentno prikažu troškove, bolje planiraju egzekuciju, omoguće uštede za krajnje korisnike, i jednako važno - olakšaju komunikaciju jer se sve usluge rešavaju u okviru jedne kompanije. Marera Facility Management je već na tom nivou poslovanja, što je i razlog zašto se sve veći broj nekretnina nalazi u našem portfoliju. Konačno, veliki sistemi imaju veće mogućnosti za ulaganje u modernizaciju tehnologije, u digitalizaciju, i time podignu nivo kvaliteta sopstvenih usluga.
- Jedan od izazova sa kojim se FM industrija suočava jeste i stručna osposobljenost kadrova. Na koji način kompanija Marera Property Management nastoji da prevaziđe takav izazov, koje mere preduzima kako bi osigurala visok nivo kompetencija i stručnosti svojih zaposlenih?
U našem sistemu radi veliki broj zaposlenih koji dolaze iz različitih industrija, sa ekspertizom stečenom u različitim obrazovnim insitucijama i ne nužno teorijski i praktično "podešenom" prema standardima FM industrije. Stoga, edukacija, doedukacija, upravljanje karijernim promenama i profesionalnim profilima u okviru FM su prioriteti koji su kod nas stalno "na snazi", kako bismo osnažili kadar, obezbedili usklađenost sa aktuelnim trendovima i osigurali vrhunske profesionalne standarde. U tom smislu, u junu ove godine pokrenuli smo interni edukativni centar koji sprovodi program karijernog usavršavanja kroz specijalizovane programe i obuke, osmišljene tako da odgovore na zahteve industrije koja se brzo menja. To je od posebnog značaja za rastući broj novozaposlenih, kojima kroz edukaciju obezbeđujemo adekvatnu podršku i resurse za bržu integraciju u radne procese.
- Kako biste sumirali ovu poslovnu godinu i koji su vaši dalji planovi?
Odlazeću 2024. godinu bih ocenio kao veoma uspešnu u svakom smislu. Iako je bilo izazova, uspeli smo da ostvarimo rast i unapredimo kvalitet naših usluga. Godinu završavamo sa više od 150 zadovoljnih klijenata, što je za nas veoma značajan pokazatelj uspeha i snažan podsticaj da nastavimo dalje u tom pravcu, očekujući da će taj broj biti još veći u narednoj godini. Naš fokus u 2025. godini biće osnaživanje tima, modernizacija procesa i ulazak na nova tržišta i dalje akvizicije kompanija koje rade u ovoj industriji.
(Telegraf.rs/PR)