Ko vam je važniji od mene? Kopaonik biznis forum o mladima, izazovima i društvenoj odgovornosti

Vreme čitanja: oko 8 min.

Foto: Unicef/Comtrade

Završni dan Kopaonik biznis foruma obeležila je jedna od najvažnijih diskusija – panel „Ko vam je važniji od mene?“, koja je okupila predstavnike poslovnog i nevladinog sektora u razgovoru o društvenoj odgovornosti kompanija i ulozi mladih u oblikovanju budućnosti.

Panel je moderirala Vesna Savić Đukić iz UNICEF-a, a među učesnicima su bili:

  • Anja Aleksić, članica upravnog odbora COMTRADE Group
  • Petra Kanurić, menadžerka za poslovni razvoj u Startuj.com
  • Kristina Miloradović, predstavnica Omladinskog odbora UNICEF-a
  • Marko Milanković, menadžer za korporativne komunikacije u NELT Group
  • Jovan Purar, direktor pravnih i opštih poslova u MK GROUP

Mladi kao ključni faktor promena

Već na početku panela istaknuta je važnost mladih u savremenom poslovanju. Kristina Miloradović naglasila je koliko joj znači što mladi već treći put zaredom imaju priliku da na Kopaoniku iznesu svoj glas:

- Drago mi je što smo ponovo ovde i što nas ljudi zaista slušaju. Važno je da se čuje šta mladi imaju da kažu.

Sličnog stava bila je i Petra Kanurić iz Startuj.com, koja je istakla da je ulaganje u razvoj karijera mladih ključ budućnosti:

- Kao kompanija, odlučili smo da uložimo i trud i resurse u mlade jer su oni pokretačka snaga današnjice.

Izazovi sa kojima se suočavaju mladi

Vesna Savić Đukić iz UNICEF-a osvrnula se na globalne izazove koji pogađaju mlade generacije – ratove, ekonomske krize, digitalnu podeljenost i neusklađenost obrazovnog sistema sa tržištem rada. Posebno je izdvojila podatke istraživanja koje je sproveo Lancet na 10.000 mladih iz 10 zemalja:

- Čak 75% generacije Z smatra da je budućnost zastrašujuća, dok samo 36% veruje da će sledećoj generaciji biti bolje nego nama danas.

Situacija u Srbiji takođe nije ohrabrujuća – dete je tek svaka 17. osoba u populaciji, dok čak 225.600 dece živi u riziku od siromaštva. Više od polovine najugroženije dece je funkcionalno nepismeno.

- Zahvaljujem se gospodinu Aleksandru Vlahoviću i Savezu ekonomista Srbije što i na ovogodišnjem KBF-u razgovaramo o temelju našeg napretka – deci i mladima. Jer, ko nam je važniji od njih? – poručila je Vesna.

Kako kompanije uključuju mlade u svoje poslovanje?

Jedno od ključnih pitanja bilo je kako kompanije koje posluju globalno, poput MK Grupe, Comtrade-a i NELT-a, uključuju perspektivu mladih u svoje poslovne prakse.

Anja Aleksić je istakla da je ESG okvir prepoznao uticaj poslovnih praksi na decu, što je sada i formalizovano, predstavljajući značajan pomak.

- Deca su uvek bila i biće deo poslovnog okruženja, bilo direktno ili kroz svoje roditelje koji su zaposleni u kompanijama. Zato su benefiti koji se mogu obezbediti za decu putem podrške roditeljima brojni, a mnogi od njih nisu ni finansijski zahtevni - naglasila je.

Comtrade, kao kompanija, posebnu pažnju posvećuje svojim zaposlenima, pružajući im razne benefite, jer, kako je objasnila, sigurnost i poverenje u radni sistem čine zaposlenog boljim i produktivnijim, što se na kraju pozitivno odražava i na porodicu.

Projekat unapređenja digitalnih veština

- Projekat unapređenja digitalnih veština za mlade u Srbiji nastao je iz želje da se mladima u našoj zemlji omogući dodatno neformalno obrazovanje, kako bi se što lakše pripremili za tržište rada koje je danas jako izazovno i promenljivo. Pažnju smo usmerili ka marginalizovanim i osetljivim grupama mladih, jer smatramo da je njima podrška najpotrebnija. Strategija grupacije je kontinuirano ulaganje u obrazovanje, a u projekte koje pokrećemo ulažemo naše najvrednije resurse - znanje, stručnost, i iskustvo - rekla je Anja Aleksić iz Comtrade Grupe i članica Poslovnog Saveta UNICEF-a u Srbiji.

Naglasila je da su za održivost ovakvih projekata i njihov uspešan ishod mnogo važniji istrajnost i kreativnost u rešavanju problema od materijalnih resursa i da je saradnja vladinog, nevladinog i privatnog sektora od nemerljivog značaja, "jer samo udruženi možemo da utičemo na pozitivne promene u društvu".

- Comtrade grupa, od svog osnivanja a sada i još intenzivnije u saradnji sa UNICEF-om, podržava brojne programe i inicijative, u cilju perspektivnije i bezbednije budućnosti naše dece i omladine. Pilot projekat pokrenut pre dve godine za prekvalifikaciju roditelja dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom je primer kako jedna kompanija može da ostavi trag i korsiti svoje znanje i stručnost za dobrobit šire zajednice. Mi smo jednu grupu tih roditelja prekvalifikovali da budu Q&A testeri i da se na taj način vrate na tržište rada, jer je to zanimanje koje otvara vrata i ka stranim kompanijama sa radom od kuće. Bitno je da proširimo svoje vidike i da resurse koje imamo uposlimo i za rešavanje nekih ključnih društvenih problema - zaključila je Aleksić.

Marko Milanković, Corporate Communications Manager iz NELT Group-a, osvrnuo se na značaj obrazovanja i podrške mladima, naglašavajući da je ova tema ključna u njihovom poslovanju već 12 godina.

- Kroz trogodišnje partnerstvo sa UNICEF-om i investicijom od 1,3 miliona evra pružamo mladima priliku da razviju veštine koje će im omogućiti da odgovore na zahteve tržišta rada 21. veka. Cilj je da 30.000 dece i mladih na tržištima Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Angole stekne digitalne veštine i znanje o zelenoj agendi, kako bi uspešno odgovorili izazovima koji su ispred njih. Naše inicijative već donose konkretne promene i ponosni smo što zajedno sa UNICEF-om globalno gradimo temelje za održivu budućnost - istakao je Marko Milanković, menadžer korporativnih komunikacija Nelt Grupe.

Jovan Purar, direktor pravnih i opštih poslova MK Group-a, istakao je da njegova kompanija već više od 30 godina ulaže u mlade ljude i njihove karijere.

- Mi nismo samo profitna organizacija, već kompanija koja se vodi potrebama društva u kojem poslujemo. MK Group u svom fokusu društvene odgovornosti ima decu i mlade i do sada smo darivali više od 50 miliona evra. Naša kompanija nije orijentisana samo na profit, već i na doprinos društvenoj zajednici jer poslujemo u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i Sloveniji. Naši zaposleni prepoznaju važnost rada u kompaniji koja brine o ljudskim potrebama i njihovi stavovi i osećanja su posebno važni za nas - naglasio je Purar.

Kristina Miloradović, predstavnica Omladinskog odbora UNICEF-a, naglasila je kako mladi danas sve više vrednuju balans između privatnog i poslovnog života.

- Mladi će pre odabrati posao koji im omogućava balans nego onu koja nudi veću zaradu - ističe Kristina, dodajući da je za mlade važno da se osećaju sigurno na svom radnom mestu i da rade u okruženju koje se poklapa sa njihovim vrednostima. Kristina je takođe istakla i problem nestabilnosti u nekim profesijama, zbog kojih mladi gube sigurnost i ne mogu da ostvare svoj puni potencijal.

Petra Kanurić, Business Development Manager iz Startuj.com, delila je svoja istraživanja o trendovima na tržištu rada. Kako se demografske promene ubrzavaju, broj radnih mesta u bogatijim zemljama opada, dok se u siromašnijim zemljama povećava nezaposlenost. S obzirom na tehnološke promene koje će oblikovati tržište rada do 2030. godine, Petra smatra da je ključna potreba za novim veštinama i fleksibilnošću u radnom okruženju.

- Mladi traže poslodavce koji se vode vrednostima koje dele i koji im pružaju mogućnost za napredovanje - zaključila je Petra.

Anja Aleksić o značaju unapređenja digitalnih veština

Anja je posebno istakla značaj unapređenja digitalnih veština kao ključnog faktora u osposobljavanju mladih za tržište rada.

- Promene moraju početi od pojedinca i širiti se na zajednicu - ističe Anja.

Anja veruje u potencijal mladih, iako su mnogi od njih odrastali u teško dostupnim sredinama bez potrebnih resursa.

- Verujemo da mladi mogu da postignu iste visine kao njihovi vršnjaci, ako im pružimo šanse. Kroz radionice, mentorske programe i podršku, želimo im omogućiti da razumeju kako funkcioniše tržište i da postanu lideri budućnosti - rekla je Anja.

Posebno je naglasila važnost organizovanja specijalnih dana za devojčice u gradovima kao što je Kragujevac, jer mnoge devojke sa sela nemaju priliku da učestvuju u obrazovnim i poslovnim događajima u Beogradu i Novom Sadu.

Marko Milanković o obrazovanju i budućnosti poslovanja

Marko Milanković iz NELT Grupe je detaljno govorio o pristupu njegove kompanije u ulaganju u obrazovanje. On je objasnio da su se opredelili za ovakav model ulaganja kroz dugoročnu saradnju sa UNICEF-om i drugim međunarodnim organizacijama, kao i državnim institucijama.

- Odluka da investiramo u obrazovanje nije bila slučajna. To je bila posledica dvoipogodišnjeg istraživanja i analize, tokom kojih smo shvatili da je ulaganje u mlade ključno za razvoj naše kompanije i društva u celini - izjavio je Milanković.

NALC Grupa se oslanja na vrednosti kao što su obrazovanje, znanje i iskustvo, a jedan od njihovih najvećih projekata je priprema mladih za tržište rada kroz neformalnu edukaciju.

- Mi nismo samo dali novac, već i kroz dugoročne inicijative kao što je naša akademija i druge platforme, pomažemo mladima da steknu veštine koje im mogu otvoriti vrata velikih poslovnih sistema - dodao je Milanković. On je takođe govorio o tome kako NELT ulaže u razvoj direktora škola i drugih obrazovnih lidera, jer veruje da je samo kroz zajednički rad moguće ostvariti dugoročne promene.

Jovan Purar o društvenoj odgovornosti i ulaganju u znanje

Jovan Purar, direktor pravnih i opštih poslova MK Group-a, takođe je podelio uvid u društveno odgovorne projekte ove kompanije. MK Group je u poslednje vreme prepoznata po ulaganjima u obrazovanje i nauku, kao i po osnivanju Zadužbine Miodraga Kostića.

- Zadužbina nije samo simbolično ulaganje u obrazovanje, već predstavlja našu dugoročnu strategiju da se povežemo sa mladima i omogućimo im pristup znanju i resursima koji će im pomoći da se razvijaju - rekao je Purar.

On je naglasio da je Palata nauke, koja je deo ovog projekta, interaktivno mesto koje pomaže mladima da se zainteresuju za nauku i tehnologiju. Saradnja sa fakultetima i stvaranje laboratorija omogućava studentima da testiraju svoje ideje i razvijaju inovacije.

- Svi naši programi za mlade su usmereni ka obrazovanju i razvoju, a cilj nam je da obezbedimo mentorstvo i podršku kako bi mladi ušli u svet poslovanja sa samopouzdanjem - dodao je Purar.

Vesna Savić Dukić o projektu "Pare, pare, parice"

Na kraju panela, Vesna Savić Dukić iz UNICEF-a predstavila je projekat "Pare, pare, parice", koji se sprovodi u predškolskim ustanovama i ima za cilj da decu edukuje o osnovama finansijskog obrazovanja.

- Deca su budućnost našeg društva, i ne smemo nikada zaboraviti da radimo na njihovom dobrom putu - zaključila je Vesna, ističući važnost obrazovanja već od najranijeg uzrasta.

Ovaj panel na Kopaonik biznis forumu pokazuje kako se kroz ulaganje u mlade i obrazovanje mogu postići dugoročne promene u društvu i poslovanju. Jasno je da su mladi ključni faktor u oblikovanju budućnosti, a kompanije i organizacije imaju odgovornost da im pruže alate i resurse za uspešan razvoj.

(Telegraf Biznis)