"U prodavnici jedno piše, drugo meri, treće platimo!": Potrošači sve češće prijavljuju prevare na OVOM mestu

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock, Pixabay

U zemlji u kojoj su cene hrane, stanova, pa čak i garaža "odletele u nebo", Hrvati sve manje tolerišu bilo kakav osećaj prevare. Svaka nelogičnost ili nepravda u trgovinama – bilo da se radi o dvostrukim cenama na polici i na kasi, netačnoj deklaraciji ili pogrešno obračunatom popustu – samo dodatno raspaljuje bes građana zbog sve većih troškova života.

Mnogi ne ostaju samo na ogorčenim komentarima po društvenim mrežama, već koriste i platformu „Halo, inspektore“ za prijavu nepravilnosti inspekcijama. I, kako izgleda, prijava je sve više.

Prijava iz Pule: Dve vage, dve cene – ista lubenica!

Na popularnoj Fejsbuk stranici „Halo, inspektore“ objavljen je slučaj iz pulskog Interspara, gde je kupac na dve različite vage izmerio istu lubenicu – ali dobio dve različite težine i dve različite cene. Razlika? Čak tri evra na težinu od 7,5 kilograma – skoro duplo više naplaćeno!

Kupac je nakon toga kulturno upozorio osoblje, ali vage su i dalje pokazivale različite rezultate. Zbog toga je slučaj objavljen kao upozorenje potrošačima: proveravajte sve što možete, jer lako možete platiti više – a da to nije vaša greška.

Ko je nadležan kada vaga vara?

Za ovakve slučajeve nadležan je Sektor meriteljske inspekcije Državnog zavoda za mjeriteljstvo (DZM), a ne, kako mnogi misle, Državni inspektorat (DIRH). DZM je odgovoran za ispravnost vaga, dok DIRH kontroliše cene – koje, u ovom slučaju, takođe nisu bile iste za isti proizvod u istoj radnji. Kontakt za prijavu ovakvih problema je: pisarnica@dzm.hr.

Građani besni: "Veliki trgovački lanci mogu sve, a male kažnjavaju svakog dana!"

Komentari ispod objave su se nizali. Jedan korisnik je napisao:
„Za ovo je odgovoran upravnik prodavnice. Taj čovek je dobro plaćen i mora znati šta se dešava. Tačka.“
Drugi je dodao: „Oni mogu šta hoće, nikom ništa. Potrošači su samo brojevi.“

Jedna žena je napisala: „Znači veliki lanci mogu da rade šta žele, a mali privatnici se kažnjavaju svaki dan!“
Neko je detaljno analizirao: „Razlika u ceni ne sme da postoji. Ovde je ona 40%! Neko nije promenio cenu na vagi – to je katastrofa. Razlika u težini je mala (0,06%), to se toleriše po zakonu. Ali cena – to je ozbiljan propust.“

Zašto se vaga „zbuni“? Evo šta kaže Zavod

„Halo, inspektore“ je već ranije upozoravao na ovakve pojave. Državni zavod za mjeriteljstvo objasnio je da razlike u težini mogu da nastanu iz više razloga:

Ako vaga meri težinu zajedno sa plastičnom posudom (tzv. pokrivkom), a ona nije uračunata ili skinuta pre merenja.

Ako vaga nije bila resetovana na nulu, može pokazati i negativnu vrednost.

Može postojati nevidljiv dodatni teret na površini vage koji stvara lažnu težinu – što može ukazivati i na pokušaj prevare.

Tehnička neispravnost ili neusklađenost sa zakonom takođe mogu dovesti do netačnih merenja.

Pre nego što stavite robu na vagu – obavezno pogledajte da li pokazuje nulu! U suprotnom, lako možete biti oštećeni, a da toga niste ni svesni.

(Telegraf Biznis/Dnevno)