Srpski startap koga Majkrosoft pita za posao, napravio i bežičnu uličnu lampu: Otkrivaju nam detalje

*Bezbroj testiranja, grešaka i neprespavanih noći su samo nekoliko začina koja su napravila ovaj proizvod *Gradovi i opštine mogu da uštede i do 80% električne potrošnje za javnu rasvetu *Drastično može da se poveća vidljivost a samim tim i sigurnost vozača i pešaka *Majkrosoft je našao nas, sam

Foto: Privatna arhiva, Shutterstock

Srpski startap je svesno ušao u konkurentnu industriju, gde nekoliko velikih globalnih kompanija diktira  tempo. To im se isplatilo, jer danas poslove sklapaju za američkim gigantima, i uporedo razvijaju revolucionarne proizvode, koji su korisni najviše građanima.

U intervjuu za Telegraf Biznis, Petar Mirović, CEO kompanije EnGoPlanet, govori o njihovom poslu, načinu na koji se bore za tržište i gde Srbija greši kada je reč o njenim potencijalima.

Poslednje na čemu su radili su i lansirali je nova tehnologija ulične rasvete koja je potpuno bežična (wireless). Ceo proizvod su razvili u Srbiji i već izvoze na 10 inostranih tržišta.

- Koristi su brojne, lampe se napajaju solarnom energijom i nije im potrebna povezanost na mrežu. Time omogućuje instalaciju na mnoga mesta koja trenutno nemaju struju - kaže između ostalog, Petar.

  • Razvili ste revolucionarnu svetiljku za uličnu rasvetu koja može doneti ogromne uštede gradovima, i već ih izvozite na tržište SAD, Indije i Bliskog Istoka, možete li nam reći prvo koliko je trajao proces, koliko je bilo izazovno?

- Kad god razvijate neki inovativni proizvod, izazovi i poteškoće su neminovni. S obzirom na to da smo svesno ušli u veoma konkurentnu industriju, gde par velikih globalnih kompanija diktiraju tempo, znali smo da moramo da razvijemo proizvod, koji će suštinski biti bolji i drugačiji od konkurencije.

Bezbroj testiranja, grešaka i neprespavanih noći, su samo nekoliko začina koja su napravila ovaj proizvod, za koji već sada imamo veliku potražnju od kupaca širom sveta.

Iako je celokupno poslovanje otežano zbog korona virusa, uspeli smo da prve količine izvezemo kupcima u SAD, Indiji, Nigeriji i Maroku.

  • Koje su karakteristike vaše inovativne svetiljke za javnu rasvetu, koja je prednost u odnosu na konkurenciju?

- Ono što razlikuje EnGoPlanet  svetiljku za javnu rasvetu, pored toga što se solarno napaja, jeste i činjenica da naša lampa može da se koristi potpuno nezavisno od električne mreže, što omogućava instalaciju na mnogim mestima gde nema pristupa električnoj energiji. Tokom dana solarni panel proizvodi energiju i skladišti je u bateriju, koja je instalirana u samoj lampi. Naše rešenje je potpuno bežicno i time predstavlja prvu Wireless uličnu svetiljku. 

Takođe, veoma važno, razvili smo i hibrid opciju gde naša lampa može da se koristi za zamenu postojećih skupih i neefikasnih uličnih lampi koje troše ogromnu energiju. U hibrid opciji,naša lampa  je povezana na električnu mrežu ali bi primarno trošila čistu solarnu energiju. Samo u toku zimskih oblačnih dana, u slučajevima da nema dovoljno sunca, kontroler koji smo razvili bi prebacio sistem na mrežu.

Ovom opcijom gradovi i opštine mogu da uštede i do 80% električne potrošnje za javnu rasvetu.

  • Vaše proizvode prodali ste i čuvenoj kompaniji Majkrosoft, a zanimljivo je da ste ih instalirali na njihovom glavnom kampusu u Sijetlu, recite nam više o toj saradnji?

- Tako je. Bili smo veoma uzbuđeni kada smo dobili email od Majkrosft centrale iz Sijetla. Sami su nas pronašli i izrazili želju da kupe naše proizvode. Prošli smo kroz rigoroznu kontrolu i testiranje kvaliteta, kroz koje moraju da prođu sve kompanije čiji se proizvodi instaliraju na kampusu gde je sedište Majkrsofta.

Lično sam prisutvovao instalaciji i  moram da kažem da je to iskustvo ostavilo impresivan utisak na mene.

Majkrsoft kampus je ogroman, kao grad u gradu, gde imaju čak i svoju policiju, i gde živi i radi više od 50.000 ljudi. I dalje smo u kontaktu sa njima i očekujemo nove projekte o kojima trenutno  ne mogu da govorim više detalja.

  • Da li ova ulična svetiljka može da bude od koristi i srpskim opštinama i da li ste ih instalirali negde u Srbiji?

- Apsolutno. Već smo imali prve projekte u opštini Zemun gde smo osvetlili nekoliko parkova koji do tada nisu imali javnu rasvetu. Naš glavni cilj protekle godine je bio da optimizujemo process proizvodnje i da pokušamo da cenu koštanja našeg proizvoda spustimo na najoptimalniji nivo kako bi bili što konkurentniji. Uspeli smo u tome, i trenutno nam je plan da naše ulične svetiljke ponudimo svim opštinama u Srbiji.

Benefiti koje mogu da imaju su ogromni, kao što je smanjivanje troškova električne energije, prelazak na obnovljive izvore i naravno mogućnost da se osvetle mnoga naselja i puteve koja nemaju pristup električnoj mreži.

Nedavno sam prolazio kroz Vojvodinu i jedva smo vozili jer je bio totalni mrak na mnogim regionalnim deonicama. Osvetljavanjem tih deonica drastično bi se povećala vidljivost a samim tim i sigurnost i vozača i pešaka. Naše solarne ulične lampe to mogu da urade.

Foto: Privatna arhiva
  • Srbija postaje poznata sve više kao odlična destinacija za pokretanje tehnoloških start up kompanija, pošto ste i sami start up, kakva su vaša iskustva i gde vidite glavne potencijale i probleme za poslovanje u Srbiji?

- Srbija je puna potencijala za dalji razvoj start-up kompanija. Moje lično misljenje je da osnova razvoja Srbije upravo treba da budu start-up kompanije, to jest mala i srednja preduzeća, a ne velike multinacionalne kompanije, koje su svakako dobrodošle.

Prema mom mišljenju, najbolji uzor treba da nam bude Izrael, koji je uspeo da napravi odličan ekosistem za razvoj start-up kompanija. 

Iako je dosta urađeno u proteklom periodu u Srbiji, postoji veliki prostor za napredak.

Pošto živim na relaciji SAD-Srbija imam tu mogućnost da napravim određena poređenja i paralele u poslovanju. Mi smo i dalje jako birokratska država. Imamo bezbroj nepotrebnih pravilnika, dokumentata i procedura koja drastično smanjuju efikasnost i potencijal za rast.

Daću vam primer, prošle godine smo u slično vreme uvozili određenu komponentu, i u Srbiji i u Americi. Vrednost komponente je bila manje od 20 dolara ali nam je bila neophodna za kompletiranje proizvoda. Proces carinjenja u Americi je trajao manje od 24 časa a u Srbiji 12 dana, i pritom troškovi su bili duplo veći.

Biznis, pogotovo mali, nema vremena za to. Ništa Amerikanci nisu pametniji od nas, ali oni mnogo, mnogo manje vremena troše na administrativne stvari. Dok se mi bavimo popunjavanjem nepotrebnih dokumenata i obrazaca, oni prodaju, prodaju i prodaju. A to je jedino bitno u biznisu.

Zaključak, moramo da liberalizujemo poslovanje i eliminišemo sve nepotrebne i moram da kažem, besmislene procedure koje ničemu ne služe.

  • Koji su vaši dalji planovi, da li vas ometa korona?

- Pošto je korona virus poremetio celokupno globalno poslovanje, koje i mi osećamo, glavni cilj u narednom periodu će nam biti da preživimo ovaj težak period koji sledi. Niko ne može da predvidi razmere ove krize i koliko dugo će ona trajati.

Mišljenja sam međutim, da ne treba pasivno čekati da ova kriza prođe, već da aktivnim i borbenim pristupom, kroz nove programe i usluge pokušamo da povećamo obim posla i umanjimo negativne efekte ove globalne pošasti.

(v.bjelic@telegraf.rs)