Četiri benefita veštačke inteligencije: Kako utiče na formiranje cena
Veštačka inteligencija će promeniti lične živote ljudi u onoj meri u kojoj svako od nas to bude želeo, ali ona već uveliko olakšava poslovanje
Da li nam veštačka inteligencija zaista može pomoći da budemo bolji, poslujemo bolje ili nas samo zavarava dajući nam odgovore koje želimo da čujemo, bilo da smo pojedinac ili kompanija?
U trenucima kada se tehnološke inovacije dešavaju na gotovo dnevnom nivou, a stepen digitalizacije postaje ključni parametar opstanka, malo šta uspeva da zaokupi pažnju svetske javnosti kao što se to desilo sa lansiranjem ChatGPT platforme prošlog novembra.
Milioni ljudi širom sveta u neverici su posmatrali kako veštačka inteligencija daje odgovore koji zvuče ne samo kao ljudski, već i kao lično njihovi. I dok je ovaj četbot sastavljao savršene prijave za posao, davao najprecizniju specifikaciju gotovo svakog proizvoda koji vam padne na pamet, ali i organizovao vaše naredno letovanje, oduševljenje je brzo prerastalo u strah.
Razvoj veštačke inteligencije ima potencijal da donese revoluciju u brojne industrije i u potpunosti promeni način na koji koristimo tehnologiju. "Tajna" uspeha najnovijih alata veštačke inteligencije je jednostavna – podaci, podaci, podaci, ali razumevanje konteksta je ono što će u budućnosti praviti razliku u njihovoj efikasnosti i popularnosti.
Veštačka inteligencija će promeniti lične živote ljudi u onoj meri u kojoj svako od nas to bude želeo, ali ona već uveliko olakšava poslovanje i velikih i malih kompanija – kako kroz mašinsko učenje i kreiranje sadržaja, tako i kroz istraživanje navika potrošača i formiranje cena.
Toga ne treba da se plašimo, ali svest o tome koliko ovakvi programi mogu da unaprede naše poslovanje, nažalost je i dalje veoma niska.
Upravo imajući u vidu uticaj koji će veštačka inteligencija imati na poslovanje, u Horváthu smo prošle godine sproveli međunarodnu studiju pod nazivom "Studija cena zasnovana na veštačkoj inteligenciji 2022" ("AI-based Pricing Study 2022"), kako bi dali sistemsku analizu mogućnosti upotrebe veštačke inteligencije u jednoj od ključnih oblasti poslovanja. Među ispitanicima našli su se predstavnici kompanija iz industrije visoke tehnologije, robe široke potrošnje, maloprodaje i transporta, automobilske i finasijske, kao i komunalnih usluga i brojnih drugih privrednih grana.
Rezultati naše studije jasno su pokazali nizak nivo razumevanja značaja veštačke inteligencije prilikom formiranja cena proizvoda. Odnosno, samo 26 odsto ispitanika pokazalo je da razume doprinos upotrebe veštačke inteligencije za ove potrebe. To nam je bio jedan od motiva, da i mi u kompaniji kreiramo svoj program za veštačku inteligenciju, ali i da edukujemo biznis javnost, a naročito vlasnike B2B kompanija o prednostima koje im veštačka inteligencija može doneti u pogledu ustanovljavanja cena.
Na koji način AI pomaže u procesu formiranja cena
AI programi nude četiri ključna benefita, što treba da posluži i kao primer šta generalno upotreba veštačke inteligencije može da vam donese u jednom od najkompleksnijih procesa poslovanja – formiranju cena. Evo koji su to mehanizmi:
- Ušteda vremena
Jedan od ključnih benefita koji veštačka inteligencija treba da vam pruži je automatski uvoz i obrada podataka iz različitih internih i eksternih izvora. Na ovaj način eliminiše se potreba za manuelnim korišćenjem obračuna cena i popusta, dok specifične preporuke zasnovane na ovim informacijama pomažu menadžerima prodaje i štede vreme koje su ranije trošili na unos i obračuna cena i popusta.
- Veća transparentnost i intuitivnost u procesu formiranja cena
Dobre platforme veštačke inteligencije treba da omoguće jasno poređenje osnovne cene, preporučene cene i konkurentne cene. Na ovaj način osigurava se usaglašenost u postavljanju cena i popusta, i dodatno omogućava da svaka buduća diskusija o utvrđivanju cena bude zasnovana na egzaktnim podacima.
- Optimalnost marži
Svaki segment kupaca ima različitu cenu koju je spreman da plati za neki proizvod ili uslugu. Inteligentni programi mogu da se koristite za predviđanje, na osnovu niza relevantnih podataka, cena koju je kupac (ili segment kupaca) najspremniji da plati za određeni proizvod ili uslugu, čime se osiguravaju optimalne marže.
- Bolje predviđanje
Precizna kalkulacija koju svaka bolja platforma veštačke inteligencije sadrži, omogućava i bolju procenu profita u narednim mesecima. Sa očekivanom verovatnoćom prihoda, zaposleni u prodaji moći će mnogo jednostavnije da optimizuju svoje ponude i saznaju koji prodajni aspekti su problematični i u padu, a gde zapravo imaju prostora da podignu cene.
(Autor: Robert Ćuzela-Piljac, Business Development Manager za Adria regiju u konsultantskoj kući Horváth)